Skoleprotokoller Danishfamilysearch

Startet af Inger Sørensen, 14 Feb 2024 - 09:15

Forrige emne - Næste emne

Inger Sørensen

Hej derude
Jeg har ikke været så meget inde over skoleprotokoller, men har fundet Samuel Enevoldsen på Danishfamilysearch:

https://www.danishfamilysearch.dk/sogn2891/skole50/source146130/opslag16535806

Der vises, at det er fra Udenbys Klædebo Kvarter/Skoleprotokoller/Hillerødgades skole - men når man så kigger på Samuel står der under kolonnen indskrevet: 28-10-19 Lergravsvej.

Så nu er jeg forvirret.

Gik han på Hillerødgades skole eller på skolen på Lergravsvej? Hvis han gik på Lergravsvej, hvorfor er han så i en skoleprotokol for Hillerødgades skole?

Med venlig hilsen
Inger Sørensen

Hans Chr. Baagøe

Han kom fra skolen på Lergravsvej og startede formodentlig på Hillerødgades Skole, fordi familien flyttede over i et dets skoledistrikt. Han skiftede igen skole i 1923, sikkert også på grund af flytning.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Inger Sørensen

Familien flyttede rigtig meget, så ja han har nok skiftet skole nogen gange 😀

Men hvorfor står der i hillerødgades skoleprotokol i kolonnen "indskrevet", hvornår han blev indskrevet i skolen på Lergravsvej?

Det giver ikke rigtig nogen mening, synes jeg. Der burde vel stå, hvornår han blev indskrevet på Hillerødgades skole?

Med venlig hilsen
Inger Sørensen

Hans Chr. Baagøe

Du kan i det her tilfælde godt bruge skoleprotokollen som en slags "Til- og afgangsliste" for familien. Han har gået på skolen på Lergravsvej ind til han blev indskrevet på Hillerødgades Skole. Du skal have fat i protokollen for skolen på Legravsvej for at se, hvornår han blev indskrevet der.

Når du sammenligner hans alder og starttidspunkt med de foranstående, så har han måske kun gået på skolen på Lergravsvej i oktober 1919.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Marianne Lund

Med venlig hilsen Marianne

Jørgen Sørensen

Som jeg tolker det. "gætter"
Det ser ud til at være en protokol over ind, og udskrevne elever.
Først: Den klasse han er indskrevet i.
Hans navn: Enevoldsen.
Hans fødsel: 9-11-11
Hans dåb: 28-1-12
Hans vaccination: 28-8-18
Indskrevet i skolen: 28-12-19 fra Lergravsvej
Udskrevet fra skolen: August 23 til Forchammerv 1 mellem
Venligst Jørgen - 2300