Hvornår er man et "fruentimmer"

Startet af John Pedersen, 02 Sep 2011 - 15:19

Forrige emne - Næste emne

John Pedersen

I kirkebogen for Orte finder jeg i 1845 vielse af Jens Larsen og Marie Kirstine Sørensdatter. Hun tituleres som "fruentimmer". Andre brude tituleres som "pigen" eller "enken". Hvad ligger der i titlen "fruentimmer"? Menes der måske, at hun er en smule "løs på tråden" :)

Med venlig hilsen John Pedersen

Arne Feldborg

Ordet "Fruentimmer" har haft mange forskellige betydninger i tidens løb og også afhængig af hvilken sammenhæng det blev brugt i.

Men når du støder på det i kirkebogen, så er det altid betegnelse for en kvinde der har født et barn før hun blev gift. Men det betyder ikke nødvendigvis "Løs på tråden".

Tværtimod var det faktisk ret så almindeligt, og i den jævne befolkning vel også almindelig accepteret, at kvinder fik det første barn før de blev gift (det var jo før p-pillens tid).

Det skal også bemærkes, at det det er kun hvis barnet faktisk er født før kvinden bliver gift hun kaldes Fruentimmer. At hun evt. er højgravid på bryllupsdagen gør derimod ikke noget.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Preben Dammeyer

Fruentimmer er oprindelig et plattysk ord for Frauenzimmer - fruernes/kvindernes stue - måske tidligere om et harem.

Kan være i nedsættende betydning om en kvinde.

Mvh

Niels Bjøreng

Det er nu ikke 100% korrekt, det Arne skriver.

Se Villerslev kb, Thisted amt 1757-1814, opslag 113-115, hvor de døde kønsopdeles i Mandkiøn og Fruentimmer. Blandt fruentimmerne er der flere småpiger.

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Hans Poulsen



I grunden gik jeg og troede, at jeg var *udlært*, for så vidt angår ordet *fruentimmer*, men tråden har lært mig noget andet.

Ordbog Over Det Danske Sprog har en temmelig lang forklaring, som er til at blive klog af:

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=fruentimmer

Vednlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

John Pedersen

Hej Arne, Hej Preben,Hej Niels,Hej Hans.

Tak til jer alle.
Jeg fandt Marie Kirstine Sørensdatter. Hun fik et barn udenfor ægteskab, Rasmus Jørgensen, 2.9.1843.
1813-1845.Orte,Båg,Odense.Opslag 97
Den udlagte barnefader var tjenestekarl Jørgen Rasmussen fra Assens(?). Hun må da virkelig have været forgabt i ham, siden sønnen bliver opkaldt efter faderen. Eller måskeforeskrev traditionen det bare.
Hun blev så gift med Jens Larsen 22.06.1845

Med venlig hilsen
John Pedersen