Hjælp til at finde adresse ud fra folketælling - jeg er begynder

Startet af Mikkellis, 06 Feb 2024 - 09:10

Forrige emne - Næste emne

Mikkellis

Jeg har brug for hjælp til hvordan jeg kommer videre fra folketællinger - hvordan finder jeg en rigtig adresse ud fra det, der er oplyst i folketællingen. Vi er en lille gruppe der hjælper hinanden - så det vil være få fint hvis vi får hjælp til at komme videre- Vi har fundet en tilfældig person vi arbejder med - så dette er hvad vi har fundet i folketællingen
Folketælling 1860/Roskilde/Sømme/Gundsømagle sogn/Opslag 11 Hovedliste 1860

Fødselsdato   1851
Fødested   Gundsømagle sogn
 
Stilling i husstanden   Deres barn
Civilstand   Ugift
 
Familie nr.   110 F1
Matr.nr.   en gaard
Løbe nr.   539
Kildehenvisning   43



John Damm Sørensen

Uden et egentlig matrikelnummer siger folketællingen intet om adressen.

Hilsen
John

Anne Marie Holck

Citat fra: Mikkellis Dato 06 Feb 2024 - 09:10Jeg har brug for hjælp til hvordan jeg kommer videre fra folketællinger - hvordan finder jeg en rigtig adresse ud fra det, der er oplyst i folketællingen. Vi er en lille gruppe der hjælper hinanden - så det vil være få fint hvis vi får hjælp til at komme videre- Vi har fundet en tilfældig person vi arbejder med - så dette er hvad vi har fundet i folketællingen
Folketælling 1860/Roskilde/Sømme/Gundsømagle sogn/Opslag 11 Hovedliste 1860

Fødselsdato   1851
Fødested   Gundsømagle sogn
 
Stilling i husstanden   Deres barn
Civilstand   Ugift
 
Familie nr.   110 F1
Matr.nr.   en gaard
Løbe nr.   539
Kildehenvisning   43




Du er nødt til at finde dem i en tidligere eller senere folketælling, hvor der er opgivet matrikelnumre, ellers kan det ikke lade sig gøre.

Mikkel Eide Eriksen

#3
Hej

Hvis de selv ejede gården, så kan bl.a. skøde- og panteprotokollerne bruges.

En anden mulighed er at se i den yngre hartkornsekstrakt (ajourført i første halvdel af 1800-tallet), hvor både ejer og bruger er anført:
https://historiskekort.dk/?herredsnavn=Sømme&limit=50&offset=0&sort=titel&direction=asc

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Britta Hansen

#4
Find ejendommen i Realregistret  -  Start her

Lejre Herred
Realregister: Hovedregister - ref folio 108
ejendommens blad matr.nr. 8a Gundsømagle By

Roskilde, Sømme, Gundsømagle, Gundsømagle By, en gaard, 110 F1, FT-1860, B0433
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peder Andersen      42      Gift      gaardmand, huusfader            Steenløse, Frederiksborg Amt 
Ane Kirstine Andreasdatter      38      Gift      hans kone            Slagslunde, Frederiksborg Amt 
Bodil Pedersdatter      9      Ugift      deres børn            her i sognet [Gundsømagle] 
Karen Kirstine Pedersdatter      2      Ugift      deres børn            do [Gundsømagle] 
Andreas Olsen      62      Gift      aftægtsmand            Slagslunde, Frederiksborg Amt 
Kirsten Pedersdatter      68      Gift      hans kone            Steenløse, Frederiksborg Amt 
Christian Knudsen      18      Ugift      tjenestefolk            Jyllinge, Roeskilde Amt 
Søren Jensen      16      Ugift      tjenestefolk            do [Jyllinge, Roeskilde Amt] 
Ane Kirstine Larsdatter      17      Ugift      tjenestefolk            Gjørdrup, Roeskilde Amt 

Roskilde, Sømme, Gundsømagle, Gundsømagle by, Gaard, 2, FT-1890, C2983
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peder Andersen      70      Gift      Husfader      Gaardejer, Jordbruger      Stenløse Sogn, Frederiksborg Amt 
Ane Kirstine Andreasen      67      Gift      Husmoder            Slagslunde Sogn, Frederiksborg Amt 
Kirsten Andreasen      18      Ugift      Tjenstetyende      Pige      Reerslev Sogn, Kjøbenhavns Amt 
Jens Peder Jørgensen      15      Ugift      Tjenstetyende      Dreng      Gundsømagle Sogn 
Lars Peder Larsen      23      Ugift      Tjenstetyende      Karl      Snodstrup Sogn, Frederiksborg Amt 

Find beliggenhed på matrikelkort på Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
Klik på 'Værktøjer' og vælg 'Historiske kort' for at se gamle matrikelkort.
Åbn kortet 1860-1869
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Mikkellis

Tusind tak for jeres svar.
Jeg må søge hjælp til reslregisteret i den gruppe jeg arbejder i.
Det er ikke lige gennemskueligt hvordan man fandt frem til matr. nr.
Men tak for indsatsen - så håber jeg finder frem til metoden.
De bedste hilsner Lis