Ny i DNA og forstår ikke de 2 cM tal

Startet af Kirsten Vadsø, 05 Feb 2024 - 19:04

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Vadsø

Hej, Nu har jeg siddet og læst en del af indslagene i dette forum og set at der er nogle cM som ikke er ret høje, da jeg så kikkede lidt nærmere på mit eget og min søsters, så jeg at der jo står 2 tal cM, det gjorde mig mere forvirret.
Vores tal er 34% ( 2.409,4cM) 41delte segmenter 231,1cM
Hvorfor er der 2 slags cM tal og hvad betyder de? og hvilket skal man regne med. Jeg ved godt det er min søster, men tallenes betydning kender jeg ikke. Jeg har 2 søstre mere, men dem står der ikke noget om, men til gengæld får jeg slægtning som jeg også har i mit træ fra både 1700 / 1800 tallet, og de har jo nok IKKE taget DNA test dengang.
Jeg er på MH hvor jeg har været siden engang i beg. af 2000, som gratis medlem, nu er jeg fuldt medlem.
Håber der er nogen der vil hjælpe mig med at forstå det her DNA og tallene.
Venlig hilsen
Kirsten Vadsø

Anders M. Petersen

Det ene er det totale antal centimorgans, som I deler og det andet er det længste ubrudte stykke DNA som I deler.

Det første tal er det vigtige i forhold til at finde ud af, hvor langt tilbage den fælles ane ligger.

Men det andet har også betydning ved svagere matches, fordi matches på under ca. 30 cM godt kan være 'baggrundsstøj'.
Her er tommelfingerreglen, at så længe det længste ubrudte stykke DNA er mindst 12-15 cM langt, så er man med sikkerhed i slægt - men dog muligvis før de skriftlige kilder.

Du kan læse flere gode råd her:
https://morup-petersen.dk/FamilyFinder.pdf

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm