Hjælp til højt DNA match.

Startet af Hans Peter Christiansen, 24 Jan 2024 - 11:08

Forrige emne - Næste emne

Hans Peter Christiansen

Jeg fået et nyt højt DNA match på (Lad os kalde hende Mia  f. 1991)
Mia matcher mig med 149 cM.
Mia matcher min søster med 92 cM – som matcher mig med 2382 cM
Mia matcher min niece med 43 cM - som matcher mig med 1652 cM

Mia matcher TTG f. 1950 med 67 cm. Mig med 143 cM.
Fælles aner: Hans oldeforældre 1847/1848 - mine tipoldeforældre på min mormors fars side.

Mia matcher VNR f. 1978 med 70cM - som matcher mig med 71 cM.
Fælles aner – Hans tipoldeforældre 1880/1884 – mine oldeforældre på min mormors side.

Mia matcher PSN f. 1949 med 41cM - som matcher mig med 69 cM.
Fælles  aner – Hans tipoldeforældre 1806/1813 – mine 2xiptipoldeforældre, min mormors
morfars forældre.

Mia matcher JK f. 1964 med 22 cM – som matcher mig med 42 cM.
Fælles aner – Hendes 2xtipoldeforældre 1811/1815 – mine 2xtipoldeforældre, min mormors 
Farfars forældre.

Mia Matcher PN f. 1950 med 15 cM  - som matcher mig med 47 cM.
Fælles aner  - Hans tipoldeforældre 1806/1813 - mine 2xiptipoldeforældre, min mormors
morfars forældre.

Mia matcher STJ f. 1945 med 34 cM - som matcher mig med 27 cm.
Fælles aner: Hans tipoldeforældre 1806/1813 - mine 2xiptipoldeforældre, min mormors
morfars forældre.

Jeg kan ikke lave et fælles slægts træ i Legacy (og så kommer der også nulevende navne med)
Derfor denne - måske uoverskuelige – oversigt.
Jeg prøver at hjælpe Mia, med at finde hendes ukendte morfar.
Hendes fars familie er udelukket – ligeledes er hendes mormor.
Så jeg regner med at han er at finde som barn, af en af mine mormors (7 stk.) søskendes børn.
Eller er der andre muligheder?

Mvh HP

Anne Marie Holck

Hvorfor skulle du ikke kunne lave et fælles slægtstræ i Legacy?


Anne Marie Holck

Jeg er ikke medlem af den Facebook gruppe du henviser til, men jeg har svaret i Legacy-gruppen.

Anders M. Petersen

Hej Hans!

Mia er heldig at have et match med dig, der gerne vil hjælpe - hun er jo helt afhængig af din hjælp for at løse sin gåde. Og så er hun også heldig, at hun matcher mange personer, der har dokumenterede indbyrdes relationer og som alle er testet.

Med de forudsætninger ville jeg selv bruge DNA-painters "What are the odds" (WATO) til at låse gåden: https://dnapainter.com/tools/probability

I WATO tegner du først et slægtstræ med alle de kendte relationer - du kan bare sætte et fornavn på, så det er ret hurtigt gjort.

For alle de personer, der har DNA-testet og har match til Mia sætter du det fælles antal cM med Mia ind på dem  ("Enter match cM" når du fører musen over). Det er meget vigtigt kun at sætte match-cM til Mia og ikke de indbyrdes match, ligesom du kun skal sætte cM på de testede personer.

Når det er helt færdigt, så indsætter du Mia inklusive fiktiv mor og morfar, der hvor du har en hypotese om at hun passer ind - du ender nok med en Mia_1, en Mia_2 osv. med tilhørende Mia_mor_1, Mia_morfar_1 osv.
Her er det meget vigtigt at få angivet, om du antager at relationen i sit ældste led er helsøskende eller halvsøskende til din kendte slægt - det gør du ved at klikke på personen med forbindelse til dit kendte stamtræ og vælge "Define half relationships" - dette kan f.eks. være hvis du har en teori om at Mia er barnebarn til et ukendt uægte barn efter din bedstefar. Du skal også gøre dette, hvis du har halvsøskende relationer i den kendte slægt.

Til sidst (eller undervejs) tager du alle dine "Mia'er" og klikker på dem og vælger "Use as a hypotesis" og så regner WATO odds ud for at forbindelsen til den kendte slægt er som angivet - det giver et meget godt indtryk af, hvor synderen skal findes! Bemærk at odds ændrer sig, jo flere du klikker på - det er fordi nye hypoteser passer bedre end de forrige hypoteser.

Der er ikke nogen øvre grænse for, hvor mange Mia-hypoteser som du kan oprette, så det er godt at forsøge det fulde billede - inklusive nogle forbindelser, der ligger en generation længere tilbage end du umiddelbart tror.

Jeg synes du skal prøve - det er ikke så svært som det lyder og tager nok maks ½ time.
Der er lidt vejledning sidst her: https://morup-petersen.dk/FamilyFinder.pdf

Og ellers så send en besked med den kendte stamtavle og personernes match til Mia til mig - så når jeg måske at kigge på det i weekenden.

Med venlig hilsen
Anders


Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Hans Peter Christiansen

#5
Hej Anders,

Mange tak for det udførlige svar.

Jeg vil prøve at "lege" med dnapainter.
Mvh HP

Hans Peter Christiansen

Dejligt værktøj du anbefalede.

Jeg måtte lave 2 træer - da anerne splitter sig op mellem min mormors far og min mormors mor.

Jeg satte Mia,s morfar (ukendt) ind som søn, af en af min mormors søskende (også ukendt)

I begge træer fremkom der 1 Hypotese, med Score=1.

Kan jeg konkludere at min hypotese er rigtig - eller er jeg helt galt på den?
Mvh HP

Anders M. Petersen

Hej Hans Peter

Det lyder som om du ikke har brugt WATO helt korrekt. Den giver først udbytte, når du har flere hypoteser om Mia's tilknytning til træet i spil.

Lige nu prøver du jo reelt kun hypotesen om at Mia er en efterkommer til din mormors søskende og så er det klart den mest sandsynlige ud af én hypotese.

Prøv at maile mig dit WATO træ og så kigger jeg på det i weekenden - eller lav selv flere mulige Mia-hypoteser i det samme træ.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Hans Peter Christiansen

Ok - jeg prøver lige at lege noget mere med det.
Mvh HP

Hans Peter Christiansen

Nu har jeg forstået metodikken - tror jeg ;)

Jeg indsatte flere mulige tilhørs forhold samtidig for Mia.

Og i begge træer - når man sammenlignede hypoteserne
var der en markant "overvægt" for at hun er oldebarn
af en min mormors søskende eller halv søskende.

Dette passer vel også godt med det vedhæftede, at vi har fælles:
Mine oldeforældre og hendes tipoldeforældre?
Mvh HP

Anders M. Petersen

Yes - det er lige præcis sådan at WATO skal bruges, og nu véd du, hvor du skal fokusere din søgning.

Nu er der lidt detektivarbejde, for nu gælder det om at finde ud af, hvem der var hvor på det rette tidspunkt.

Der er et skema med procent sandsynligheder på WATO beregningen - den er god at gemme. Husk også at høj sandsynlighed for ét scenarie ikke udelukker de andre - kun dem med meget lav sandsynlighed.

I kunne jo overveje om der var en mulig tester i din mormors familie, der ville kaste mere lys over forbindelsen - det er jo oplagt at dele omkostningerne til testen.

God jagt!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm