Oplysninger om Samuel Joensen/Johnsen, f.~1760

Startet af Richard Jair, 01 Sep 2011 - 20:16

Forrige emne - Næste emne

Hans Poulsen

#30
Hej Rick

Samuel Joensen

- Han var far til Karen Marie (min tip-tip-tip-tip-oldemor):

- De eneste to kilder jeg har om ham er hendes dåb og [ft.]1787


Kogt ned, er disse to pinde det eneste, du véd.

Trods mange gode forslag og anden form for hjælp fra andre slægtsforskere er du faktisk ikke kommet ud af stedet.

Hvad så? Ja, afgørelsen er naturligvis din.

Selv ville jeg, hvis det var min slægtsforskning, lægge tilfældet Samuel Joensen til side i tre, seks eller ni måneder og så til den tid se på ham med friske øjne.

I allerheldigste tilfælde når du inden da at støde på ham i anden forbindelse, og så skal du naturligvis smede, mens jernet er varmt.

Så vidt jeg kan vurdere, kan denne enkelte person ikke lægge bremse på din øvrige forskning - og der er helt givet nok at tage fat på andre steder i dit slægtstræ.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Erik Kristensen

Hej Rick
Angående  Kirsten Jensdatter i Nørholm                                                                                                                                                           Jeg har ikke kunne se at du har fundet frem til Dorthe Maries moder i Nørholm? Jeg har siddet og puslet lidt med Folketællingerne for Nørholm fra 1787 og 1801. I 1787 opholder  Dorthe Marie, der er kirkedøbt d. 11 09 1785, sig hos Christen Øeland og Kiersten Jensdatter. Hun er formentlig hos Kiersten til hun kommer ud at tjene. Jeg tror at Kirsten Jensdatter er hendes bedstemoder. Hun bliver konfirmeret  i Nibe i 25 04 1802, da er hun ca. 17 år gammel og har formentlig været ude at tjene et par år.                                                                                                                                                  Bedstemoderen Kiersten Jensdatter findes i Folketællingen for Nørholm i 1787 som 50 årig og i 1801 som 64 år gammel, nu boende hos datteren Karen Nielsdatter. Meget kunne tyde på at Karen Nielsdatter, som da er 31 år kunne være Dorthe Maries moder.                                                                                                                                              Karen Nielsdatter skulle efter folketællingen så være født  ca. 1770, og hun kunne vel strengt taget godt barsle som 17 årig med Dorthe Marie, hvis ellers folketællingernes alderangivelser passer nogenlunde?
Med venlig hilsen
Erik Kristensen