En ukjent sønn født i København ca 1920 ???

Startet af Mette R Francke, 18 Jan 2024 - 22:24

Forrige emne - Næste emne

Mette R Francke

Hei

Min oldemor hadde to halvsøsken , de to piger bodde sammen nesten hele livet.
Jeg har alt om de.
Men ifølge min far , hadde en av de fått en sønn.
Denne sønnen hadde moren noe kontakt med , men han vokste ikke opp med sin mor og tante.

Er det mulig å finne denne sønnen ?
Kan jeg selv oppsøke rigsarkivet ?? ( Jeg bor i Kristiansand i Norge).

1.Charlotte Margrethe Christensen
2. feb 1895
27. juni 1978 (i en alder av 83)

2.Theodora Johanne Christiansen
4. jan 1898
5. des 1976 (i en alder av 78)

De bodde mye av sitt liv i sitt barndomshjem i    Istedgade 132.

mvh
Mette
Mette R Francke

Aksel Koplev

Hej 

Du kan søge i alt rigsarkivets materiale selvom du bor i Norge. Det digitaliserede (=affotograferede) materiale kan du se uden registrering. Hvis du vi se materiale, som kun findes i fysisk kopi, skal du registrere dig, det vil også være muligt fra Norge. Det kræver selvfølgelig en rejse til se de fysiske materialer. 

Med hensyn til konkret at finde et barn født omkring 1920, vil barnet stå i kirkebogen for sognet hvor barnet er født; men der er mange sogne i København at lede igennem.

Jeg forstår det sådan at barnet var født uden for ægteskab. På fødselsstiftelsen i København kunne ugifte mødre føde anonymt, hvilket mange ugifte mødre benyttede sig af. Denne anonymitet er blevet brudt indenfor de seneste år, hvor man lægger mere vægt på barnets tarv end mødrene.

Dre er derfor en chance god for at du kan finde moren her, og når du har hende kan du også finde barnet:

Arkivalieronline - Rigshospitalet, Fødeafdelingerne A og B med Plejeafdeling og afdelinger...: Protokol over ugifte fødende (hemmeligfødende) (1908 - 1937) (sa.dk)

God jagt 

Aksel




Mette R Francke

Hei


Tusen takk for svar.

Ifølge min far så var der en slags kontakt mellom mor og sønn.

Jeg vet ikke om hun var hemmelig fødene eller ikke.

Min far (*1935) mener at denne sønnen hadde en kolonihave , og at han sammen med sin mor og hennes tanter besøkte denne ukjente sønnen der.

Mbh
Mette
Mette R Francke