Kender du denne Julesang ?

Startet af Keld Sørensen, 07 Jan 2024 - 09:35

Forrige emne - Næste emne

Keld Sørensen

Jeg er ved at redigere nogle gamle kassettebånd med optagelser af flere juleaftener fra 1970'erne med dans og sang i familien.
Hver enkelt deltager foreslår så en sang som vi så alle synger medens vi danser omkring juletræet.
 
Vores gamle Oldemor foreslår på et tidspunkt en sang, som hun ikke helt kan huske, men kan dog de første par linjer og selve melodien.
Jeg har spurgt her i Norge om nogen kender den - desværre ingen !
Da hendes Mor (altså vores TIP-oldemor) Emilie Langvig kom fra Ringebu, tænkte jeg, at det kunne være en NORSK julesang !
 
Det kan være nogen her kender den - Oldemor kunne kun de 2 første linjer:
 
"Langt opp i Norge der boede 1000 nisser
Nissefar og Nissemor og mange nissebørn"
... så kunne hun ikke huske mere af teksten, men hør hende synge den i den vedhæftede fil !
 
 
Jeg håber nogen her kan hjælpe eller linke til, hvor den evt. kan findes ?

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Anne Marie Holck

Du kan finde den på YouTube. Den hedder Oppe i Norge der boede tre trolde...

Vibeke Jespersen


Ja, den kender jeg også 😊

Mvh
Vibeke

Keld Sørensen

Jamen venner, trolde er jo ikke Nisser - det er jo Nisse-teksten, som er interessant i denne sammenhæng !

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com


Anne Marie Holck

Citat fra: Keld Sørensen Dato 07 Jan 2024 - 13:34Jamen venner, trolde er jo ikke Nisser - det er jo Nisse-teksten, som er interessant i denne sammenhæng !


Nej, men det er den originale melodi og troldetekst, og at nogen så senere har lavet en ny tekst, hvor man har udskiftet 3 trolde med 3 eller 1000 nisser, det er nok mere uofficielt. Jeg har aldrig hørt teksten med hverken 3 eller 1000 nisser...

Keld Sørensen

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com