Finde dokumentation for et byggeri i 1877

Startet af HelleL, 03 Jan 2024 - 10:31

Forrige emne - Næste emne

HelleL

Hej! Ved ikke om dette er det rette forum, men nu prøver jeg. Jeg kunne godt tænke mig at finde dokumentation for, hvornår stuehuset på min fødegård i matr. 4a Ebbeskov ved Faxe er bygget. På BBR står der 1877. Ejeren på det tidspunkt hed Anders Christiansen. Han ejede gården fra 1862 - 1883. Herefter havde hans enke gården i ca. 1 år, før min oldefar Jens Kristian Larsen købte gården 3. august 1884. Her var det nuværende stuehus bygget. Jeg ved at i 1856 lå stuehuset i nordlige ende af matriklen. Det nuværende stuehus ligger i sydlig ende af matrikel 4a. Gården var fæstegård under Vemmetofte Kloster - fra 1856 solgt fra på auktion som arvefæstegård. Jeg har fundet skøder og skifter, men tænker at der vel må være noget dokumentation, når der bliver bygget nyt stuehus. Jeg har lokaliseret en brandforsikring fra 1856 (branddirektoratet for Præstø Amt, Fakse Herred - ejeren hed Hans Peder Poulsen), men ikke noget fra tiden omkring 1877 og frem. Er der andre dokumenter ud over skifter, skøder og pantebreve, jeg kan prøve at finde.

Britta Hansen

Linker lige til din gamle tråd vedr. samme ejendom  (hvor du ikke fik nogen respons)
Finde Brandforsikring / policer
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Hvad siger Kommunen?

Jeg tænker, at der ikke er bevaret dokumenter fra dengang
Nyere Byggesagsarkiv for Faxe Kommune ligger elektronisk.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

HelleL

Hej Britta! Faxe Kommune har ikke noget arkiv fra "gamle dage" Jeg har skrevet til både kommunen og Lokalhistorisk arkiv, derfor tænkte jeg at brandforsikringen kunne være til hjælp.