Obligation, Birgitte Ulfeldt i 1648. Nævnt i skifte i Kastrup sogn i 1674.

Startet af Lars Skovvang Larsen, 27 Dec 2023 - 20:16

Forrige emne - Næste emne

Lars Skovvang Larsen

I min gennemgang af skifteprotokollen for Vordingborg og Jungshoved amter er jeg stødt på et bemærkelsesværdigt skifte i 1674.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=132375&side=239

Mit uddrag af skiftet:
Skifteprotokollen, Vordingborg og Jungshoved amter, folie 236b-237b: Skifte den 21. marts 1674 efter Jørgen Hansen hos sin søn Hans Jørgensen i Kastrup. Kaldt til skifte på Hammer herredsting den 16. marts 1674.
Arvinger – afdødes børn:
1) En søn Hans Jørgensen i Kastrup, myndig.
2) En søn Simon Jørgensen, 9 år gammel.
3) En datter Margrete Jørgensdatter, 12 år gammel.
4) En søn Mathis Jørgensen, angives at være udrejst af landet, det vides ikke om han er død eller levende.
Skifteforvalter: Ridefoged Peder Hammer
Vurderingsmænd: Mads Mogensen, Rasmus Hansen, Jørgen Nielsen og Rasmus Nielsen alle i Kastrup.
Blandt det vurderede:
En rødhjelmet ko
6 bøger
En obligation udstedt af frue Birgitte Ulfeldt dateret 17. maj 1648 på 357 daler. Obligationen "er nu for gammel och v-gyldig, saa der Effter indted kand fodris".
En højesteretsdom dateret 20. juli 1666 på Daniel Bertelsen for utilbørlige skældsord. Ikke værdisat.
Boet vurderet til 19-0-10 sletdaler.
Blandt udgiftsposterne / kreditorerne:
Mads Pedersen Smed i Nygård
Casten Nielsen tjenende i Vindinge, resterende på en obligation
Begravelsen for afdødes hustru, der døde kort før hans død og afgang.
Magister Christen Spend for ligprædiken
Degnen
Kirken
Afdødes egen begravelse
Præsten
Degnen
Kirken
Boets udgifter opgjort til 19-0-10 sletdaler.
Intet til arv.

Den døde, Jørgen Hansen antager jeg har været gårdmand i sine velmagtsdage. Han ses muligvis som gårdmand i Neder Vindinge i en skatte- og mandtalsliste i 1660 og samme sted i matriklen 1664.

Det specielle er, at der er hele 6 bøger i boet.
Og specielt ud over alle grænser er det, at der ses en obligation udstedt af Birgitte Ulfelt den 17. maj 1648 på det i bondesammenhænge svimlende beløb af 357 daler.

Hvem er den Birgitte Ulfelt - Jacob Ulfelts kone?
Hvordan er hun kommet til at skylde en bonde et så stort beløb?
Hvorfor er obligationen ikke blevet indløst?

I håbet om gode tanker - nok ikke om en egentlig løsning af gåden.
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Bjørn Marcher

Hej Lars,


et spændende skifte du har fundet dér. Og sikkert en spændende historie bagved, ingen af os kender.
 
Jeg kan kun kaste mig ud i spekulationer:
- hvis der er bøger i boet, må vi vel antage at Jørgen Hansen kunne læse...
- måske han har været skriver, forpagter eller huslærer hos Ulfeldt'erne? Hvis nu det er den Birgitte Ulfelt, der var Otto Krafse's kone - og det passer jo fint aldersmæssigt.
- Er det denne Birgitte, har hun været i midt-30'erne da obligationen blev udstedt. Den er udstedt få måneder efter Christian 4.'s død, og et halvt år før trediveårs krigen blev afsluttet. Måske en ret turbulent periode.
- Kan Jørgen have gjort Birgitte en kæmpe-tjeneste, f.eks. have taget et barn til sig (hendes barn?) og opdraget det? Eller udlånt hende et svimlende beløb - men hvorfor?
- Hvis det er denne Birgitte Ulfeldt, dør hun i 1664 muligvis i Tyskland. Der har måske ikke været penge i hendes bo til at betale gælden? Om ægteskabet med Otte siges det: at "han behandlede hende så slet, at hun to gange måtte tage ud at tjene for pige". Efter en anden kilde var hun en slet person, der ofte løb fra ham og strejfede om i Tyskland, hvor hun døde 1664. Se s.527 i https://slaegtsbibliotek.dk/907856.pdf .

Blot nogle løse tanker - der kan sikkert spekuleres i mange tilsvarende historier....

venlig hilsen

Bjørn

 
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Lars Skovvang Larsen

#2
Tak for gode tanker.

Det er ærgerligt, at der er ikke er oplyst lidt mere om obligationen.
Var den fx. udstedt til Jørgen Hansen eller til en anden.
En tanke jeg har er, at, som du beskriver Bjørn, er obligationen udstedt i en turbulent tid. Det kan vel betyde, at den kan have været handlet flere gange - og ikke mindst til en lavere sum end den pålydende.
Som det sidste led kan Jørgen Hansen måske have modtaget obligationen som betaling for fx. en hest i håbet om at have gjort en rigtig god handel, hvis han kunne få videresolgt obligationen.
Med andre ord kan Jørgen Hansen have købt obligationen nærmest som en lodseddel.

Imellem obligationens udstedelse i 1648 og skiftet i Kastrup sogn i 1674 ligger bl.a. svenskekrigene, hvor der blev plyndret og handlet med meget tvivlsomt.

Bare nogle tanker.
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk