Hvor er Sct. Ibs og/eller Sct. Jørgensbjerg sogne (Roskilde) i lensregnskaberne

Startet af Jørgen Pedersen, 24 Dec 2023 - 11:43

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Pedersen

Hvor er Sct. Ibs og/eller Sct. Jørgensbjerg sogne (Roskilde) i lensregnskaberne før 1660?

Hej
Jeg er interesseret i at se mandtal mm. fra ovennævnte sogne før 1660. De burde være at finde under Roskildegård len, Sømme herred, men jeg kan ikke finde dem.

F.eks i mandtallene fra 1651 og frem: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=297147#297147,60915982. Sømme herred er forrest, så det er nemt at gennemse. Men Sct Ibs og Sct Jørgensbjerg er der ikke. Jeg har øjet de andre herreder igennem uden held.

Så: er der nogen, der har et bud på, hvor disse sogne kan findes? 

Med venlig hilsen
Jørgen Pedersen

Grethe Leerbech

Hej Jørgen

Sct. Ibs var et præbende, jeg mener det hørte under Greve præbende, og måske kom det så senere under sjællands stiftamt,
Sct. Jørgensbjerg var jo egentlig Sct. Clemens kirke  og  var et spedalskhedshospital og deres kirke,
Jeg ved der findes en jordebog fra 1647 i duebrødrene, men i slutningen af 1600tallet er det ligesom "blevet væk", for biskop Birherod skriver at ingen ved hvor hospitalet lå i 1680 , men jeg tror at det må høre under Sjællands stiftamt ligesom Sct. ibs. først i 1808 blev sognene lagt under Sømme herred. eller Roskilde domsogn.  Jeg mener jeg et eller andet sted har set man kalder dem"sjællandske stifts landsbykirker"men om det hjælper dig med lensregnskaber og jordebøger ved jeg ikke, men jordebogen fra Duebrødrene 1647 må du kunne finde.

mvh og god jul Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Jørgen Pedersen

Mange tak for hjælpen. Det virker kompliceret med de to sogne og deres historie, som åbenbart er vævet sammen, og jeg har ikke været i stand til at finde Duebrødre-materialet fra 1647.

Jeg har en ane, skipper Anders Madsen Gad fra Læsø, der senest 1652 flyttede til Sct. Ibs ved Roskilde med sin familie. Formentlig sammen med sin bror Bertel Madsen Gad og dennes familie.

Anders Madsen Gads søn Joen Andersen Gad, der også var skipper, ses senere som selvejer, bla. i 1688-matriklen, så måske har Anders Madsen Gad købt ejendom i Sct. Ibs, og det kan have sat sig spor i et regnskab omkring 1650. Det er et gæt, men det kunne jo være ....

Jeg er derfor interesseret i at se mandtal, regnskaber mm omkring 1650. Men de er åbenbart ikke nemme at finde. Jeg kan heller ikke finde 1664-matriklen.

Igen, du skal have mange tak for hjælpen, og så må du have en god jul og godt nytår

Mvh
Jørgen

Grethe Leerbech

#3
Hej Jørgen

jeg ved der findes et par jordebog under rentekammeret danske afd, Sjællands stiftamt renteskriverkontor, jordebøger for Slagelse hospital, Roskilde skole og Duebrødre kloster (1680-849 og Jordebøger over kapitals- og hospitalsgods med hartkornsberegning og annotationer om udlæg 1658-1675, Rentekammeret, Skatkammeret, Rigsarkivet,
Ligeledes under Sjællands stiftsøvrighed, sjællands stiftamt, hopitalsregnskaber: Hospitalsregnskaber Roskilde Duebrødre kloster 1611-1773
men som sagt de skal alle bestilles. Håber det kan hjælpe dig videre.

Her er linket til Sct. Ibs sogn, matriklen 1662
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21859983#504130,88914469

Fortsat god Jul og God Nytår
mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Jørgen Pedersen

Hej igen

Nu har jeg haft tid til at se på dine henvisninger, og der er rigtig meget materiale. Men det skal bestilles, så det bliver en anden gang. Din henvisning til matriklen var rigtig nyttig, idet familien på Haraldsborg mølle også indgår i anerne. Der var meget interessant nyt.

Du skal have mange tak for hjælpen. Og så må du have et godt nytår.
Mvh
Jørgen