Administration af andres DNA-tests

Startet af Lennarth Nielsen, 22 Dec 2023 - 06:40

Forrige emne - Næste emne

Lennarth Nielsen

hei,

jeg er nået dertil, hvor jeg er blevet DNA-testet ved FamilyTreeDNA og har efterfølgende uploaded min test på MyHeritage. Nu kunne jeg godt tænke mig at få andre familiemedlemmers DNA-tests oprettet, hvor jeg administrerer brugeren. Som jeg læser det her på forum, kan man på FamilyTreeDNA blot oprette en ny bruger med sin egen email. På MyHeritage kan man fra menuen DNA | Upload DNA-data tilknytte andres DNA-test på egen profil. På den måde kan man ved matches se en brugers navn, hvorunder der står DNA administreret af [navn på den person matchet er administreret af]. Findes den funktionalitet ikke i FamilyTreeDNA - og hvor finder man den i så fald? Synes det ville give god mening at have den funktionalitet, når man nu som bruger administrerer andres DNA-tests, så det på den måde også tydeligt fremgår, at profilen er administreret af en anden.

Hav en god dag🙂

Mvh. Lennarth

Anders M. Petersen

Hej Lennarth!

FTDNA (og Yseq) er primært DNA test selskaber, så princippet er ét testkit = ét login.
Det er naturligvis lidt besværligt på den måde og jeg har også en lille privat liste med mine DNA-kits og hvem der er testet. Man kan til gengæld oprette lige så mange konti (testkits) med den samme mailadresse, som man har brug for.

Hos FTDNA, der gør jeg selv det, at jeg i adressen skriver "c/o Anders Mørup-Petersen".
Faktisk har FTDNA også en alternativ adresse (se fanen "Kit Manager" under "Account Settings" > "Account Information"), men den bruger FTDNA kun som kontaktadresse og den udstilles ikke til andre.

Men egentligt så er det jo også lige meget, hvilken person der er kit-manager. Det vigtige for ens matches er, at de kan se, hvem der er testet eller vedkommendes aner - bare der er en mailadresse som de kan kontakte. Så snart der er kontakt kan man jo lige gøre opmærksom på at man ikke er personen selv, men en "kit manager".

På nogle af de kits, som jeg udelukkende bruger til BigY tests (dvs. ingen FamilyFinder) har jeg sågar angivet den fælles ane mellem mig og testeren som testtageren, så du finder bl.a. et FTDNA kit, hvor testpersonen er "Peter Heinrich Schreiner (1834-1907)" med et fint billede af min tiptipoldefar - jeg håber ikke at nogen forventer at han selv svarer  ;)

Jeg håber at dette er svar nok?

Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lennarth Nielsen

hei Anders,

mange tak for hurtigt og fint svar🙂 Det giver god mening, at der vil være forskellige forretningskoncepter og fokusser for forskellige typer virksomheder. Havde egentlig set dem som ret ens firmaer, der konkurrerede på meget af det samme, men det var ikke helt tilfældet her, når man dykker ned i det. Og ja, det ville blive noget af en overraskelse, hvis din tiptipoldefar selv skulle svare😁

Mvh. Lennarth