Kan DNA-resultaterne skyldes, at Christine har haft et sidespring?

Startet af Torben Schæfer, 05 Dec 2023 - 20:23

Forrige emne - Næste emne

Torben Schæfer

Jeg er begynder med hensyn til tolkning af DNA-testresultater og håber på hjælp fra mere erfarne.
Via MyHeritage har jeg fået to matches, som jeg vil kalde for "Match 1" og "Match 2". Disse to matches er med stor sandsynlighed relateret til min farmors aner i Vendsyssel.

Fælles med Match 1 har jeg 1,2 % (83,0 cM) DNA fordelt på 6 segmenter, hvoraf det største er 27,4 cM.
Segmenterne fordeler sig på kromosom 1 (8,9 cM), kromosom 2 (6,2 cM), kromosom 6 (13,4 cM), kromosom 9 (27,4 cM og 19,8 cM) og kromosom 16 (7,3 cM).
MyHeritage peger på fælles tipolde-, olde- eller 2 x tipoldeforældre

Fælles med Match 2 har jeg 0,9 % (66,8 cM) DNA fordelt på 4 segmenter, hvoraf det største er 48,3 cM.
Segmenterne fordeler sig på kromosom 4 (6,3 cM), kromosom 18 (6,2 cM og 48,3 cM) og kromosom 19 (6,1 cM).
MyHeritage peger på fælles tipolde-, 2 x tipolde- eller oldeforældre

Det er tilsyneladende problemfrit at finde de fælles aner med Match 1, idet Nejsig & Thomsdatter er tipoldeforældre til os begge. Det passer også med størrelsen af DNA-matchet.

En sammenligning af min anetavle med Match 2's anetavle viser, at mine tip-3-oldeforældre, Thomsen & Povelsdatter, er tip-4-oldeforældre til Match 2. Det mener jeg ikke kan forklare vores fælles match på 0,9 %. Der er ikke fundet andre fælles aner i de to anetavler. Det tyder på enten "slægtsforskerfejl" eller, at den biologiske far er en anden end den far, der er anført i kirkebogen.

Match 2 har 0,3 % DNA fælles med Match 1. Kan det betyde, at Match 2 også nedstammer fra Nejsig & Thomsdatter? Jeg har yderligere tre indbyrdes relativt nært beslægtede matches (0,9 %, 0,7 % og 0,3 %), der har Nejsig & Thomsdatter som tip-2-oldeforældre. To af disse matcher også Match 1 (0,9 % og 0,4 %), men ingen af dem matcher Match 2.

Match 2 nedstammer if. anetavlen fra Christine (tipoldemor), der i sit første ægteskab fik sønnen Peder Christian. Efter mandens død blev Christine gift med Thomas Christian, der var søn af Nejsig & Thomsdatter. Derfor overvejer jeg, om det kan tænkes, at Christine under sit 1. ægteskab har kendt Thomas Christian så godt, at det var ham, der var far til Peder Christian. I så fald er Nejsig & Thomsdatter tip-2-oldeforældre til Match 2, dvs. der er en generation mere fra dem til Match 2.

Vil det kunne være i overensstemmelse med DNA-resultaterne, at Thomas Christian er den biologiske far til Peder Christian, eller er der noget i resultaterne, der udelukker det?

Kan fordelingen på kromosomer bruges til noget i den forbindelse?

Er der yderligere ting, der bør undersøges?

Anders M. Petersen

Hej Torben!

Jeg lurepassede lige henover julen i håb om at andre ville svare, men det ser ud til at jeg må komme med et bud.

Desværre er din oplistning af relationer meget svær at forstå, så jeg må nok bede dig om at vise det grafisk eller skrive det mere systematisk, før jeg tør give et bud.

Det er rigtigt at det hele ville passe bedre med at Thomas Christian er den biologiske far til Peder Christian, men jeg vil ikke smide Christine under bussen uden bedre overblik over matches.

Du giver os ikke navnet på den officielle far til Peder Christian, men hvis han ikke hedder "Christian" og hans far heller ikke gør det, så er der i mine øjne allerede et hint i navngivningen af Peder Christian.

Men for at give et bedre svar, så behøver jeg kun det totale antal cM pr. match - fordelingen på kromosomer giver ikke så meget brugbart. Det er kun hvis man matcher på de samme lokationer at det giver mening, for disse overlap påviser at disse cM kommer fra den samme ane.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Torben Schæfer

Hej Anders!
Jeg havde håbet, at du ville komme på banen med din ekspertise, så jeg er glad for, at du ikke vedblev at lurepasse.

Relationerne er så komplicerede, at jeg har haft svært ved at forklare dem på en forståelig måde, men jeg prøver igen:

Som PDF-fil vedhæfter jeg to diagrammer over familierelationerne.

Vedrørende DNA-match vil jeg opsummere følgende:
Torben Schæfer har 1,2 % (83,0 cM) DNA fælles med Match 1. Nejsig & Thomsdatter er fælles aner.
Torben Schæfer har 0,9 % (66,8 cM) DNA fælles med Match 2
Match 1 har 0,3 % (22,1 cM) DNA fælles med Match 2.
Har Match 2 også Nejsig & Thomsdatter som aner?

Den officielle far til Peder Christian hedder Jens Christian Christensen, så det giver desværre ikke et hint.

Det forvirrer muligvis kun, at jeg har tilføjet, at jeg har yderligere tre matches, der har Nejsig & Thomsdatter som tip-2-oldeforældre uden, at disse tre matcher Match 2. Jeg har nævnt det, da det muligvis reducerer sandsynligheden for, at Match 2 nedstammer fra Nejsig & Thomsdatter.

Hvis du mangler flere oplysninger for at kunne svare mig, vil jeg gøre, hvad jeg kan, for at levere dem.

M.v.h.
Torben

Anders M. Petersen

Hej Torben!

Det er en lidt travl dag, men jeg kommer med et bud:

Din hypotese om at Christine kunne have fået sønnen Peder Christian med Thomas Christian under sit første ægteskab ligner jo noget, der er set før - se f.eks. Johnny Larsens interessante artikel "Historien om min søde mormor" i Slægtsforskeren 2023 #3.

Jeg har kigget meget på dine data og forsøgt at finde sammenhængene. Vi er ude i nogle ældre relationer med relativt svage matches, så det er svært at sige noget entydigt, men jeg mener at du har en valid hypotese, der ikke er i modstrid med DNA, men med mindre du med sikkerhed kan udelukke andre relationer mellem dig, match 1 og match 2, så mener jeg ikke du har et bevis. Især fordi match 2 ikke har match til dine andre Nejsig & Thomsdatter efterkommere. Der kan altså ligge en forbindelse et andet sted - og måske i en anden relation, som ikke passer med kirkebogen, uden at Christine er "den skyldige".

Så det bliver desværre et lidt ubrugeligt "muligvis, men bestemt ikke sikkert" svar fra mig.

For at komme nærmere på sandheden, så skal der nok flere beviser til. Dette kunne evt. være ved at teste efterkommere efter søskende til Jens Christian Christensen og så påvise at match 2 ikke har match til dem, men du er jo allerede så langt tilbage i generationerne, at du godt kan risikere at der ikke kan påvises et match, selvom Jens Christian Christensen måske virkeligt var far til Peder Christian.

Hvis du virkeligt vil have "svesken på disken", så skal du over i Y-DNA. Dette er jo muligt, da du eftersøger en far-søn relation. Du skal så Y-DNA teste en efterkommer efter Peder Christian
Christensen i lige mandlig linje og så sammenligne med Y-DNA fra en efterkommer i lige mandlig linje efter en af Jens Christian Christensens brødre (alternativt efter en onkel på hans fædrene side). For at være helt sikker, så skal du også Y-DNA teste en efterkommer i lige mandlig linje efter Thomas Christian (eller hans far Jens Christensen Nejsig).
Hvis din hypotese er korrekt, så burde der være Y-DNA match mellem Thomas Christian efterkommeren og Peder Christian Christensen efterkommeren, samtidigt med at der ikke er match mellem Peder Christian Christensen efterkommeren og Jens Christian Christensen efterkommeren.
Dette kan evt. gøres med den Yseq test som jeg nævner i min "Topp" artikel i den seneste udgave af Slægtsforskeren, men du kommer op i et samlet budget på lige omkring 1.500 kroner og det er det jo nok ikke værd?

Jeg bidrager dog gerne med rådgivning her i tråden!
Der kunne jo komme en interessant artikel ud af det  ;)

Godt nytår!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Torben Schæfer

Hej Anders!
Tusind tak fordi du på en travl nytårsaftensdag tog dig tid til en grundig vurdering af mine komplicerede DNA-resultater. Jeg er godt tilfreds med at få bekræftet min fornemmelse af, at min hypotese om Christine ikke kan afvises på grundlag af DNA-resultaterne. Det bliver næppe muligt at bevise hypotesen, men jeg vil for at lære mere om DNA i slægtsforskningen fortsætte arbejdet med henblik på om muligt at komme tættere på en afklaring.

Y-DNA er næppe en mulighed i det aktuelle tilfælde. Thomas Christian Jensen er eneste søn af Jens Christensen Nejsig, og Thomas Christian Jensen har ingen sønner, så der er ingen lige mandlig linje. Endvidere har Peder Christian Christensen så vidt vides kun ét barn, som er en datter, så også her savnes en lige mandlig linje.

Tilbage er så dit forslag om at teste efterkommere af søskende til Jens Christian Christensen. Jeg vil undersøge, om jeg kan finde frem til nulevende efterkommere, der er villige til at lade sig teste. Har jeg ret i, at kvindelige efterkommere er bedste valg, fordi der normalt er større sikkerhed for moderens identitet?

Vil det være relevant at finde ud af, om matchet er på Match 2's fædrene eller mødrene side ved f.eks. at teste en fætter/kusine på hver af siderne? Hvis matchet er på den fædrene side, kan hypotesen vel afvises og Christine frikendes. Hvis matchet er på den mødrene side, indsnævrer det mulighederne for fælles aner og bestyrker hypotesen en anelse.

Christine fik i sit 1. ægteskab med Jens Christian Christensen en datter, Ane Marie Christensen. I sit andet ægteskab med Thomas Christian Jensen fik Christine en datter, der døde ugift og barnløs. Ane Marie Christensen har formentlig nulevende efterkommere. Vil der være fornuft i at teste en eller flere af disse efterkommere? Usikkerheden er måske for stor til, at det ved en sådan testning kan afgøres, om Ane Marie Christensen og Peder Christian Christensen er hel- eller halvsøskende?

M.v.h.
Torben

Anders M. Petersen

Hej Torben!

Jamen selv tak!

Det er ærgerligt, at der ikke er mulighed for at bruge Y-DNA i dette tilfælde, for det kunne have valideret din hypotese med et klokkeklart ja/nej.

Nu ved jeg ikke, hvor vigtigt det er at finde "sandheden", men det kan hurtigt blive kompliceret at bevise så gamle forbindelser gennem autosomalt DNA, men du får mine kommentarer nedenfor:

Citat fra: Torben Schæfer Dato 02 Jan 2024 - 13:20Tilbage er så dit forslag om at teste efterkommere af søskende til Jens Christian Christensen. Jeg vil undersøge, om jeg kan finde frem til nulevende efterkommere, der er villige til at lade sig teste. Har jeg ret i, at kvindelige efterkommere er bedste valg, fordi der normalt er større sikkerhed for moderens identitet?
Jeg tror vi skal have større tillid til vores forfædre, end vi umiddelbart tror, men ja - du undgår usikkerheden omkring fadderskaberne ved at prioritere de mødrene linjer. Den sikkerhed kan man jo ikke opsøge, når man tester Y-DNA!

Men husk at vi er så langt tilbage, at et manglende match til en efterkommer efter søskende til Jens Christian Christensen ikke nødvendigvis er Christines skyld, men derimod kan skyldes at begge testere ikke har arvet nok DNA efter Jens Christian Christensens forældre til at de matcher.

Citat fra: Torben Schæfer Dato 02 Jan 2024 - 13:20Vil det være relevant at finde ud af, om matchet er på Match 2's fædrene eller mødrene side ved f.eks. at teste en fætter/kusine på hver af siderne? Hvis matchet er på den fædrene side, kan hypotesen vel afvises og Christine frikendes. Hvis matchet er på den mødrene side, indsnævrer det mulighederne for fælles aner og bestyrker hypotesen en anelse.
Det er korrekt - men du kommer også til at bruge tid og penge på en DNA-test på en "fremmed", selvom et positivt resultat naturligvis kan frikende Christine. Men hvis nu der er et match på den mødrene side, så er du kun kommet lidt nærmere et bevis for at Thomas Christian Jensen var far til Peder Christian Christensen.

Jeg ville nok gå i dialog med "Match 2" og høre, om vedkommende ikke selv var interesseret i at finde ud af, hvem der var hans biologiske ane.

Citat fra: Torben Schæfer Dato 02 Jan 2024 - 13:20Christine fik i sit 1. ægteskab med Jens Christian Christensen en datter, Ane Marie Christensen. I sit andet ægteskab med Thomas Christian Jensen fik Christine en datter, der døde ugift og barnløs. Ane Marie Christensen har formentlig nulevende efterkommere. Vil der være fornuft i at teste en eller flere af disse efterkommere? Usikkerheden er måske for stor til, at det ved en sådan testning kan afgøres, om Ane Marie Christensen og Peder Christian Christensen er hel- eller halvsøskende?
Selv for hel- og halvsøskende i første led er der et overlap mellem cM værdierne, så derfor er det umuligt at teste om en relation med sikkerhed kan forklares ved hel- eller halvsøskende allerede ved 2. generation. Så lige den test vil ikke give noget entydigt svar.

Jeg håber det gav lidt at arbejde med!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Torben Schæfer

Hej Anders!

Endnu engang tak for et grundigt svar. Jeg er allerede i kontakt med match 2 og regner med, at jeg skal diskutere dine forslag med ham i nær fremtid. Han er interesseret i en afklaring. Det vil jo være lettere, hvis han kan overtale fætre/kusiner til DNA-test.

Nu har jeg noget at arbejde videre med, så jeg tør vist godt love, at du får fred for mig i et stykke tid. Dejligt, at du har været så hjælpsom. Jeg har lært en masse af dine kommentarer.

M.v.h.
Torben