Hvor sikkert er matchet?

Startet af Theis Kongeskov Jensen, 29 Nov 2023 - 10:58

Forrige emne - Næste emne

Theis Kongeskov Jensen

Hvis to personer har et DNA-match på 0.2% (14,4 cM) med en længste blok på 8,1 cM er der jo tale om et ret lavt match.
Hvis de to personer samtidig har 2 delte segmenter, bliver matchet så mere sikkert???

Personerne det handler om er en mand på 94 år og hans barnebarns "mand" på 42 år. De to sidstnævnte har en datter, der er DNA-testet og matcher den 94-årige (sin oldefar) med 986,1 cM, så den er jo god nok.

Oldefar, oldebarn og oldebarnets far triangulerer ikke. Men oldebarnets far matcher adskillige andre i oldefars nærmeste familie. Dog med meget lave cM.

Er det noget det kan betale sig at gå videre med?

Håber det giver mening  :-\
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Anders M. Petersen

Hej Theis

Vi er et lille indgift land og nok i stor grad mere eller mindre i familie med hinanden - hvis vi tæller fire generationer pr. 100 år, så havde hver dansker 2^20 = 1.048.576 forfædre omkring år 1500, så noget genbrug er der jo nok tale om! Og derfor har vi ofte svage matches med vores ægtefæller, selvom de fælles aner ikke lige kan spottes i stamtavlen.

Når det er sagt, så er tommelfingerreglen at når det længste fælles stykke DNA ligger under 10-12 cM, så kan det også være et tilfældigt match, der blot skyldes at vi deler det samme "baggrunds-DNA" - dette er dog i virkeligheden bare en anden måde at sige det samme, som jeg har skrevet ovenfor.

Da det samlede match så kommer op på kun 14,4 cM, så vil jeg antage at du skal tilbage i 1600-tallet for at finde de eventuelle fælles aner.

Så personligt, så ville jeg nok ikke bruge et så svagt match til at begynde aktivt at lede efter de fælles aner, selvom jeg ikke kan udelukke at de måske kan findes inden for de skriftlige kilders horisont.

Det var mit take, men den der graver finder jo!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Theis Kongeskov Jensen

Tak for dit svar, Anders.............og jeg er helt enig. Når alt kommer til alt, er vi nok alle i slægt med Gorm den Gamle  ;D

Jeg tror jeg holder mig til de lidt større match.
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com