Brothers keeper

Startet af Bodil Andersen, 21 Nov 2023 - 10:14

Forrige emne - Næste emne

Bodil Andersen

Hej. Jeg har et stort ønske om at komme hurtigt og godt i gang med Brothers keeper mhp at få gemt alle mine slægtsoplysninger. Jeg har hidtil udskudt det, fordi jeg syntes, at det var meget mere spændende at finde oplysninger om anerne - men nu skal det være.
Kan I hjælpe mig med nogle henvisninger/oplysninger - så jeg kan starte snart?
Mon det er svært?
Venlig hilsen Bodil Andersen

Peter Kristiansen

M.v.h. Peter Kristiansen

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg syntes Brothers Keeper er nemt, og jeg er ikke særlig god  til noget teknisk. Når du først har fået installeret programmet på din maskine og oprettet bibliotek, kan du bruge -F1- knappen der er god hjælp at hente. Ellers bare prøv dig frem.

Hvis du bruger den registerede version er der lidt flere muligheder,og du kan også hente nye opdateringer på Brothers Keeper hjemmesiden, der bestiller du også den registrerede version

Venligst
Grethe Elten mortensen

Inger Buchard

I 'ofte stillede spørgsmål' på https://www.brotherskeeper.dk/
foreslår Oxholm, at man på PC'ens stifinder opretter det eller de biblioteker, man vil arbejde med:

Ved hjælp af stifinder oprettes et hovedbibliotek f.eks. C:\BK6\
Herunder kan der så oprette bibliotek for hver slægt, som f.eks.:
C:\BK6\OXHOLM
C:\BK6\JYSKE
C:\BK6\FYNSKE
C:\BK6\NORSKE

Hvis din version er BK7, så skal du selvfølgelig kalde bibliotekerne C:\BK7\osv.

Måske vil du kun have eet bibliotek? Så nøjes du med det. Giv biblioteket et navn, du og andre kan gennemskue, f.eks. dit eget navn

Derpå åbner du Brothers Keeper
Under Filer klikker du på
'Åbn en database'
Find det bibliotek (=den database), du har oprettet i Stifinder og klik på OK
Da biblioteket er tomt, fører BK dig igennem startproceduren. Start med at oprette person nr 1, som sikkert er dig selv. Indtast oplysninger om dig selv - husk fra starten at vælge hunkøn, og fortsæt med at indsætte dine forældre. Der åbner en ny side, hvor du kan indtaste din far - husk at markere kønnet rigtigt. Derefter indsætter du hans ægtefælle - nu vælger systemet ægtefællens køn automatisk.
Nu kan du indsætte dine søskende som børn af ægtefællerne
Bagefter din farfar og farmor - osv
Gå siden tilbage til din mor og indsæt din morfar og mormor

Hjalp det?

Inger Buchard

afsendt- fordi jeg var blevet færdig med at skrive ovenstående. Er iøvrigt helt enig med Grethes svar

Redaktør på DIS-Wiki

Bodil Andersen

Hej Peter, Grethe og Inger.
Mange tusind tak for de gode råd. Nu glæder jeg mig til at komme i gang.
Vh Bodil

Christian Konstmann Autzen

Inger Buchard skriver:

Herunder kan der så oprette bibliotek for hver slægt, som f.eks.:
C:\BK6\OXHOLM
C:\BK6\JYSKE
C:\BK6\FYNSKE
C:\BK6\NORSKE

Men - brug kun et bibliotek til alt, for hvis der nu er anefællesskab mellem de forskellige biblioteker, så skal du jo indtaste samme oplysninger i flere biblioteker, og det giver iøvrigt ingen fordele.

Alle fordele kommer, når du kun har et samlet bibliotek.

Jeg har 30.000+ navne i mit arkiv/bibliotek, og der er mange fælles aner, som jeg så skulle have lagt ind en hel del gange - altså kun merarbejde uden at få fordele ud af det.

Fælles aner er således i mit tilfælde forekommet mellem f.eks. min søsters barnebarn og hendes samlever (5-7 generationer tilbage, hvis jeg husker ret). Min hustru og jeg har også fælles aner - 9-10 generationer tilbage. Og så går 3 af mine brødres ægtefæller tilbage til herredsfoged Troels Winther født omkring år 1425, og det gør min svigerfader også. Altså kun een database/bibliotek.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.