Triangulering af dna match

Startet af Palle Leerberg, 19 Nov 2023 - 19:20

Forrige emne - Næste emne

Palle Leerberg

Hej 
jeg er ny i dna slægtforskning, (Myheritage) og her i forumet. Derfor kunne jeg godt bruge at der var nogen mere erfarende, som ville komme med deres mening og forslag til om jeg er på rette vej. Målet er at finde min biologiske far eller halvsøsken. Jeg er selv født i 1960.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Christen jensen Skammelsen 1763 – 1831. Visby sogn, Thisted amt.
Else Marie Pedersdatter 1772- 1843. Visby sogn, Thisted amt.
Har jeg indsat som mine 3 x tipoldeforældre.

A: 64 år. 0,8% 56,2 cm. Antal segmenter: 3 største: 30,8 cm 42,4% sandsynlighed for 1xtip.
                      Indbyrdes    0,6% 41,1cm.
 B: 74 år. 0,7% 49cm. Antal segmenter:3 største: 35,9cm.
 45,6% sandsynlighed for 2xtip.


Lauritz Knudsen 1839 – 1899. Handrup, Vestervig, Thisted amt.
Maren Erichsdatter 1834 – 1915. Hurup, Thisted amt.
Har jeg indsat som mine tipoldeforældre.

C: 90 år. 1934. 1,6% 110cm. Antal segmenter: 6 største: 38,1cm 69% sandsynlighed for 1xtip.
                                 Indbyrdes 2,2% 156,9cm.
D: 1951 72 år. 0,4% 30,1cm. Antal segmenter: 2 største: 24,1cm 43,3% sandsynlighed for 3xtip.

(Jens) Christen Jensen 1804 – 1854. Hvidbjerg, Thisted amt.
Ane Christensdatter 1815 – 1897.
Har jeg indsat som mine 2 x tipoldeforældre.
E: 78 år. 1945. 1,2% 85,6 cm. Antal segmenter:6 største: 25,9. 61,4% for 1 x tip.
           Indbyrdes   Fætre 11,7% Triamguleret segment kromosom 18: 15,1cm.
F: 74 år. 1949. 0,4% 25,5cmm. Antal segmenter: 2 største: 15,7. 43,3% sandsynlighed for 3 x tip.
                                  Indbyrdes 1,3%   og   1,2%
G: 70 år. 1953. 0,7% 47,5cmm. Antal segmenter:6 største: 13,4cm 49,6% sandsynlighed for 2 x tip.
---------------------------------------------------------------------------------
Johan Herman Forsman 1825 – 1998. Umeå, Västerbotten, Sverige.
Brita Catharina Åström 1823 – 1903. Västerbotten, Umeå, Sverige.
Ovenstående har jeg indsat som mine tipoldeforældre. Pga navnesamenfald med macht. Og ikke paret nedenfor.

Anders Degerman Andersson 1825 – 1911. Västerbotten, Umeå.
Helena Katarina Lena Kajsa Nilsdotter Johansson. 1820 – 1900 Västerhiske, Umeå.

H: 70 år, 1%, 73,9cm. Antal segmenter: 5 største: 48,6.
 58% sandsynlighed for 1 x tip.
       Indbyrdes   Fætter i 2, slægtled har oplysningen fra I.
I: 60 år.


Peder Povlsen Knokgaard 1790 – 1883. Ljørslev. Mors.
Birthe Marie Jensdatter død 1843.

Jens Christensen Hald. 1808 – 1881 Flade, Redsted.
Ane Catharine Thomasdatter 1819 – 1868 Redsted. 26cm.
Har jeg indsat som mine 3 x tipoldeforældre.

J: 65 år. 0,3% 18,4 cm. Antal segmenter:1 største: 18,4cm. 51,6% sandsynlighed for 3 x tip.
                 Indbyrdes 0,9%. trianguleret segment kromosom 13: 17,9cm
K: 32 år. 0,4% 26cm. Antal segmenter:2 største: 18,5. 44,2% sandsynlighed for 2 x tip.


Ove Christensen 1792 – 1883. Røn, Agger sogn, refs. Herred, Thisted amt.
Margrethe Laursdatter. 1772 -? Ørre sogn, Hammerup Herred, Ringkøbing amt.

Anders Christensen. 1788 -1862. Tvede, Norhold, Randers.
Ane Dorte Nielsdatter. 1796 – 1874. Tvede, Norhold, Randers.
Har jeg indsat som mine 3 x tipldeforældre.
Jeg tænker det kun er et af parere der er mine 3 x tip. Men hvem?

L: 76år. 0,4% 26,4 cm. Antal segmenter:2 største: 17,4.
44,2 % sandsynlighed for 3 x tip.
             Indbyrdes 3,5% 248,6cm.
M: 20 år. 0,4% 26cm. Antal segmenter: 3 største: 10,2. 46,7% sandsynlighed for 2 x tip.

Ser frem til noget feed back.
Med venlig hilsen
Palle Leerberg
Med venlig hilsen
Palle Leerberg

Anders M. Petersen

Hej Palle!

Jeg ville gerne hjælpe dig, men jeg har lidt svært vad at læse og forstå dit opslag - har du skabt et stamtræ alene ud fra MyHeritage's forslag til DNA-matches? Det er nok lige "hurtigt" nok - der skal en mere systematisk fremgang til.

Matches med 15 cM eller højere på "longest" er med sikkerhed biologisk familie, så det er bedst at arbejde videre med dem. Og så skal du nok op på mindst 70-80 cM samlet for at du kan være sikker på at du er i familie fra 1800-tallet og frem, så et godt tip er at prøve at fokusere på disse matches. Især dit match C ville jeg prøve at kigge på - nu er der tale om en ældre person, men I deler med stor sandsynlighed mindst én tipoldeforælder eller mindst samme tiptipoldeforældrepar.

Har du testet din mor eller alternativt en person på din mors side (helst hendes søskende eller deres børn) - det vil jo hjælpe en del med at udelukke matches, der ikke er fra din far.
Desuden er du noget bedre rustet, hvis du får lavet en stamtavle på din mor tilbage til starten af 1800-tallet ved almindelig slægtsforskning - det er ikke så svært igen.

Jeg har skrevet denne vejledning til FamilyFinder DNA-testen, men en stor del er helt ens for MyHeritage - måske du kan finde noget hjælp: https://morup-petersen.dk/FamilyFinder.pdf

/Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Palle Leerberg

Hej Anders
Tak for, at du har taget dig tid til, at svare.

Jeg er selvfølgelig i tvivl om alt det her er rigtigt, men jeg skal jo ligesom starte et sted. Jeg har taget alt det med som jeg kunne finde, hvor der bare kunne være en lille sandsynlighed for, at der var tale om nogle aner på min fars side. Som f.eks. matchene J&K samt L&M.

Jeg har prøvet på at holde mig til at mindst en af matchene havde 15cm som størst og 50 cm som samlet. Nu skriver du godt nok 70-80 cm som samlet men 50cm, er det ikke stadig et ægte match?

Med hensyn til triangulering kan man så ikke regne med, at der er tale om ens aner (3 x tipoldeforældre) når man har 0,4% til fælles med 2 som indbyrdes har et stærk match?
f.eks. som L og M. med indbyrdes 248,6cm.

Jeg tænker at triangulering er min eneste mulighed for at finde frem til min far, med mindre der kommer et meget stærkt match. Derfor kunne det være rart at vide hvor langt ned i fælles dna-match man kan gå, når der forekommer fælles aner i begges stamtræer som jeg har dna match med?

Både jeg og min moder er testet. Så de personer jeg omtaler skulle alle være på min biologiske faders side. Den sortering har jeg lavet. Min far (ikke biologiske far) er også testet.

Stamtræ på min moders side har jeg også lavet. Den er jeg ret sikker på er rigtige tilbage til tipoldeforældre. Den er lavet før jeg begyndte at bruge Myheritage.

De omtalte aner på min biologiske faders side er alle valgt ud fra dna-matches fra Myheritages forslag. Da jeg ikke har nogen oplysninger, om min far og hans familie. Så det er det eneste jeg har at gå efter.

Jeg har ikke lavet et stamtræ som sådan, men et træ hvor jeg har sat folk ind, tilfældig, for at holde lidt styr på dem. For overblikkets skyld.
Hvad tænker du, jeg skal gøre for at være mere systematisk? 
Jeg håber det alt sammen giver mening.
Med venlig hilsen
Palle Leerberg

Jørgen Kanters

Tror jeg forstår din fremgangsmåde efter dit sidste opslag.

Jeg ville ikke anbefale at angribe det som du gør. Det er alt for usikkert hvor mange generationer et match er tilbage.

Det nemmeste var at teste nogen af dine evt fætre el kusiner (eller deres efterkommere) så kan du sikkert placere dine matches på enten din fædrende el mødrende side. Lyder som om du har identificeret 6 anegrupper. A+B C+D E+F+G H+I J+K L+M. Specielt er C interessant fordi vedkommende er dit højeste match og et godt bud er et barm af din grandfætter/kusine. Går udfra du har styr på din mødrende sides træ, så er C dit bedste bud til at finde din ukendte far. Der hvor filmen knækker i din metode er at den bygger på antagelsen at når anegrupperne ikke matcher andre anegrupper er de nødvendigvis ikke på samme linje. Det er ikke sandt. En enkelt meiose (DNA deling) kan sagtens ødelægge en match. Jeg har en del matches på mine oldeforældres (mormor) side som min grandkusine ikke matcher og vice versa, selv om jeg kender forbindelsen.

Jeg fandt min ukendte far og fornyligt min ukendte morfar via DNA test. Det tog noget tid (6 og 10 år). Mit bedste råd er at få testet nogen kendte familiemedlemmer, så du har en reference.


Palle Leerberg

Hej Jørgen og Anders

Jeg har prøvet at koncentrer mig om C, som både Anders, og du Jørgen, forslog. Jeg fandt frem til tre nulevende efterkommere af C men ingen af dem var interesseret i at lave en dna-test desværre. Det er godt nok også en grænse der skal overskrides og bede folk om det. Jeg har styr på min moders familie, Hun er også testet, men på min fars side kender jeg ikke nogen. Så jeg kender heller ikke nogen fætre eller kusiner.
Det med at en meiose kan ødelægge et match er jeg ikke hent sikker på at jeg forstår betydningen af. Hvad skal jeg være opmærksom på at gøre eller ikke gøre? Hvordan kan jeg bruge den viden?
Med venlig hilsen
Palle Leerberg

Jørgen Kanters

Det med meiosen betyder at man med lidt uheld kan se at folk der deler den en oldefar ikke har noget mtach. For at have et positivt match skal stykket man deler have en vis størrelse. Hvis der falder en meiotisk deling inde i dette stykker kan matchet blive så lille at det ikke bliver kaldt. Konsekvensen er at et positivt fund er meget stærkere end et negativt fund.

Du har testet på din mors side så kan du ikke gøre mere. Hvis du har testet på MyHeritage kan du se om deres DNA gruppering kommer frem til det samme som dig

Palle Leerberg

I skal have mange tak jeres besvarelser. Jeg vil fortsætte med at finde frem til folk, som det kunne være relevant at teste, selvom jeg ikke har haft den store succes. Så håber jeg bare at der ikke gå op til 10 år inden jeg finder frem til min far.
Med venlig hilsen
Palle Leerberg

Anders M. Petersen

Hej Palle!

Beklager et sent svar, men det er blevet forkølelsessæson  :-\

Det var ærgerligt, at du ikke kunne finde en DNA-tester ud fra dit match - det havde jo hjulpet en del! Men nu er det også grænseoverskridende at betro sit DNA til en helt fremmed - især hvis det lugter af "forsvunden arving", så man skal gå forsigtigt til værks - man har sjældent mere end ét skud i bøssen! Af samme årsag bruger jeg en del tid på at skrive et godt brev til mine "fremmede" testere, hvor jeg både forklarer hvorfor (historie og formål), hvordan (det er bare en vatpind) og endeligt hvad testen viser og hvad den ikke viser (ikke noget om sygdomme f.eks.). Samtidigt skriver jeg, at jeg naturligvis betaler testen - det er min hobby. Med den tilgang har jeg vist efterhånden testet over 12 helt fremmede mennesker - kun én har sagt nej og det er en person i min nærmeste familie.

Nu har du ikke den mulighed lige nu, men du har to andre:

1. Prøv at gå på opdagelse i dine nærmeste "fremmede" matches og se, om de også matcher indbyrdes (helst på samme niveau som dig til dem - hvis de f.eks. er far og søn, så er de at betragte som blot ét match for dig). For dem der matcher indbyrdes imellem 30-200 cM, så kig i deres træer og se, om der er personer der går igen - disse personer vil sandsynligvis være aner til din far. Derfra skal man så igennem besværet med at lave et efterkommertræ frem til din fars generation, men der er jo en stor sandsynlighed for, at han er dér et sted! Dette er naturligvis en del nemmere med nogle gode matches på over 150-200 cM til dig, men ikke umuligt med lidt svagere matches.

2. Tålmodighed, tålmodighed - der er mange, der DNA-tester i disse år, fordi det er så billigt og fordi MyHeritage reklamerer meget voldsomt som er det genvejen til en gratis og færdiglavet stamtavle. Før eller siden kommer der et godt, nært match (måske en kusine eller en fætter via din far?) og så går det hurtigt. I de snart 10 år jeg har arbejdet med DNA har jeg været i dialog med mange, der som dig ledte efter en far eller bedstefar og som fik det hele til at gå op med lidt held og noget tid (se pkt. 1 ovenfor).

I forhold til at få styr på hvor du passer ind i forhold til dine matches (kun dem, der også matcher indbyrdes) kan du bruge "What are the odds" fra DNA-painter. Den er lidt svær at komme i gang med, men er et godt værktøj til at få overblik over mulighederne. Der er en lille intro i den vejledning jeg linkede til ovenfor. I "What are the odds" skal du lave stamtræer med dine matches indbyrdes familieforhold og deres cM-match til dig og så skal du have din egen placering på træet som hypotesen - så vil du kunne se, hvor du mest sandsynligt passer ind i deres træer.

God jagt!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Palle Leerberg

Hej Anders
Tak for dit svar. Det du skriver under punkt 1. er faktisk det jeg prøver på. Måske jeg ikke har forklaret/beskrevet det godt nok. Men jeg forstår så, at jeg griber det rigtigt an. Det er værre med punkt 2. tålmodigheden - jeg har jo tiden imod mig hvis jeg skal nå og finde ham i mens han er i live.
Med venlig hilsen
Palle Leerberg