Sorø Akademi gods - spørgsmål ifm. skifte 1771

Startet af Inger Sørensen, 17 Nov 2023 - 11:12

Forrige emne - Næste emne

Inger Sørensen

Hejsa

På dette skifte https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=132403#132403,33255142 ses til højre skifte efter Mads Christensens afdøde hustru Kirsten Andersdatter.

Skiftet er den 20-04-1771.
Men på næste side (opslag 87) står der:
1770 den 9 Maii blev der foretaget registrering og vurdering.

Spørgsmål 1: Er det normalt at registrering og vurdering står efter selve skiftet, som altså er næsten 1 år efter? Jeg kan ikke finde noget om registrering og vurdering under 09-05-1770.

Spørgsmål 2: Det er jo ikke et særlig stort skifte. Nu har jeg ikke tydet det hele, men umiddelbart kan jeg ikke se, der skulle være nogen problemstillinger i skiftet.
Hvorfor går der næsten 1 år, før selve skiftet foretages? Er det normalt?

Spørgsmål 3: Kan den efterladte enkemand godt have giftet sig i oktober 1770?
Der er jo tilsyneladende på det tidspunkt allerede foretaget registrering og vurdering, selv om selve skiftet ikke er behandlet endnu.

Jeg er virkelig blank iht. skifter, så håber nogen kan hjælpe mig med mine spørgsmål :)

Med venlig hilsen
Inger Sørensen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Inger

Ad 1: Ja, jeg har ofte set at skiftebehandlingen tog endog lang tid fra den første registrering til skiftets slutning, og så først blev skrevet ind til allersidst. Der findes i nogle jurisdiktioner bevarede koncepter (kladder) i løse ark eller små hæfter.

Ad 2: Jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg fra at have kigget på mange skifter fra det gamle Kronborg len/amt/rytterdistrikt, får man fornemmelsen af at skriveren med mellemrum tog på turné. Fx. kommer der i protokollen først en række skifter fra een by, dernæst fra en anden, og så fremdeles, hvor de for hver by alle sluttes samme dato. Registreringen kan så være foretaget for længere tid siden, måske af vurderingsmænd som er udpeget til løbende at samle til bunke? Men jeg ved det ikke. Jeg har et eksempel hvor manden er død før folketællingen 1787 (konen benævnes enke), men skiftet sluttes først 1790 (og det var som dit heller ikke kompliceret).

Ad 3: Nu har jeg ikke ofte datoer for ægteskaberne pga. brændte kirkebøger, men jeg har set eksempler på at der skrives fx. "enken NN, hvis laugværge er hendes nye ægtemand NN". Så ja det kunne man åbenbart godt, omend de som oftest ventede. Jeg tror nok at Danske Lov 1683 egentlig foreskrev at en enke(-mand) skulle "fremvise skifteseddel" for at indgå nyt ægteskab (det ser man noteret i nogle kirkebøger), men det blev så ikke altid overholdt. Det kom nok an på hvor emsige præsten og retsbetjenten var.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Inger Sørensen

Hej Mikkel

Tusind tak. Så er jeg nok ikke helt galt på den ift. mandens første kones død og indgåelse af ægteskab med ny kone.


Mvh
Inger Sørensen

Mikkel Eide Eriksen

Velbekomme, Inger :)

Glemte at spørge om du har link til vielsen?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Inger Sørensen

Hej Mikkel

Link til vielsen med Mads' nye kone: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=148581#148581,24553814

Men det er i Bringstrup sogn, som er langt væk fra Vester Broby sogn, men brudgommen Mads er fra Braabye.
Jeg har ikke kunnet finde noget, der hedder Eggerup, hvor bruden skulle komme fra.

Jeg har store problemer med hele den familie - kan simpelthen ikke få alle trådene til at passe sammen.
Så jeg er ved at lægge et separat opslag op med overskriften "er mads christensen og mads hermand den samme?


Med venlig hilsen
Inger Sørensen

Inge Hedal

Eggerup hedder nu Egerup og ligger i Bringstrup sogn. Vielsen er altså sket i brudens hjemsogn.
Mvh Inge

Inger Sørensen