Scanner til gamle billeder

Startet af MarckVilNiel, 11 Nov 2023 - 00:24

Forrige emne - Næste emne

MarckVilNiel

Hejsa

Jeg er ved at have skaffet en masse gamle billeder og skal gerne have dem ind på computeren ordentligt. Billeder fra telefonen fungerer ikke helt godt nok.

Egentlig ville jeg have købt canon 9000f mark ii, men den er desværre ikke længere i produktion.

Er der nogen der har et forslag til en god scanner?

Mvh
Marck
Venlig Hilsen
Marck Vilstrup

Marck_1991@hotmail.com

Keld Sørensen

Nu er det jo ikke til at vide, hvad 'god' står for, men ...

jeg bruger en gammel Brother Laser printer, som ikke skriver så pænt mere, men kombineret med Paint fra Windows fungerer det fint, synes jeg. Jeg bruger 600dot, og der er mulighed for at gå op til 1200dots, men så bliver filerne større og det tager længere tid at scanne dem.

Jeg har vel scannet ca. 4-6.000 gamle billeder fra familien, og en ved en ordentlig tilrettelagt arbejdsgang, tager det ca. 1 min pr. billede.

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Henrik Krohn

Er det papir, dias, farve, sort/hvid eller glasplader der skal scannes?

MarckVilNiel

Det er mest af alt sort / hvid :)

God menes som høj kvalitet der scannes ind :) så det undgår at blive grynet
Venlig Hilsen
Marck Vilstrup

Marck_1991@hotmail.com

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg har en Cannon Cannoscan 9000F den kan scanne sort, farver, negativer og glasplader. Den scanner perfekt. Du skal naturligvis passe på med at forstørre billederne, da en dårlig filmkvalitet så bliver "grynet".

Venligst
Grethe Elten Mortensen

Aksel Koplev

Jeg har skannet en del gamle billeder og har fundet at 400 dpi giver et godt kompromis mellem kvalitet og fil størrelse.

Jeg sørger for at skanne et helt hvidt stykke papir sammen med billedet, så kan jeg indstille hvidballancen med et billedebehandlings program. På den måde kan jeg bevare det gamle aftryks farvetone.

Jeg skanner med en Epson Scan v550 Photo, den er vist nok udgået, men lignede findes. Til efterbehandling af billeder bruger jeg Corel PaintShop.

Hilsen
Aksel

Marianne Lund

#6
Hej

Jeg kan også bruge nogle gode råd angående ovenstående.

Jeg har mange sort-hvide billeder i et album som jeg gerne vil scanne. Jeg har også mange negativer og lysbilleder (dias).

Jeg har overvejet en Canon Pixma all in one (printer, kopimaskine og scanner), men jeg ved ikke hvilken model jeg skal vælge. Det er til de sort-hvide billeder i albummet.

Desuden måske en scanner til lysbilleder (dias), eventuelt Epson.

Jeg bruger GIMP ( https://www.gimp.org/ ) til billedbehandling, og jeg har en PC med Windoes 11.

Med venlig hilsen Marianne

Sebastian Bruun

Citat fra: Marianne Lund Dato 11 Nov 2023 - 16:28Jeg har mange sort-hvide billeder i et album som jeg gerne vil scanne. Jeg har også mange negativer og lysbilleder (dias).

Jeg har overvejet en Canon Pixma all in one (printer, kopimaskine og scanner), men jeg ved ikke hvilken model jeg skal vælge. Det er til de sort-hvide billeder i albummet.
Det er en smags sag. Selve scanner-teknikken er den samme.

Vi bruger en separat flatbed-scanner, for vi synes den er nemmere at bruge - den kan stå på skrivebordet ved siden af tastaturet; det bliver lidt mere bøvlet med en all-in-one, simpelthen fordi den fylder mere.

Nu findes der formentlig ingen scanner, der ikke kan scanne farver, men alligevel: vær opmærksom på, at sort/hvide billeder ikke er sort/hvide, men en masse gråtoner.

Derfor skal scanning altid ske som farvescanning.

Marianne Lund

Hej Sebastian Bruun

Mange tak for svar! :)
Med venlig hilsen Marianne

Bente Wanning

Scanner altid i farver og 400 opløsning i tiff format.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -