Gamle billeder med nummer bag på...

Startet af Ann Seiffert, 29 Aug 2011 - 12:31

Forrige emne - Næste emne

Ann Seiffert

Hejsa

Jeg har besøgt et familiemedlem, som lå inde med en stor samling af meget gamle billeder som hun har arvet efter hendes mor... men desværre ved hun overhovedet ikke hvem der er på disse billeder.

det er fra forskellige fotografer i Randers og nogle har nummere bag på... såkaldte genbestillings nummere.

jeg har fornylig selv fået klarlagt en familie på et billede tilbage i 1886 i Rønne via protokoller , men jeg kan ikke finde nogle informationer om evt. protokoller fra fotografer fra Randers... så jeg ville høre om der evt. er andre herinde der ved om de findes og hvor?

Der er mange billeder der ikke har NR. på, så dem kan jeg jo ikke finde i evt. protokoller... ved I om man kan gøre noget der?

Med venlig hilsen

Ann Seiffert
Ann Seiffert

Jørgen Jensen

Hej Ann

For mange år siden lånte jeg en bog på biblioteket, som omhandlede samtlige danske fotografer og om der stadig fandtes registre og plader. Desværre husker jeg ikke titlen.
Til et eksempel fandt jeg oplysninger om et bestemt billed i Hjørring Lokalhistorisk Arkiv. Takket være bogen. Så du kan jo også forsøge på relevant historisk arkiv.
God jagt og

Venlig hilsen             Jørgen

Ann Seiffert

Hej Jørgen

Mange tak for dit hurtige svar... alt skal jo afprøves... tænk hvis det kan lykkes at finde ud af hvem der er på billederne :-)))

Ann
Ann Seiffert

Grethe Elten Mortensen

Hej

Da du har billeder fra Randres kunne det måske være en ide, at spørge her om de kan hjælpe dig:

http://www.museumoj.randers.dk/go.asp?LangRef=113

Nogle museer og arkiver ligger inde med fotografernes bøger, og der kan du se hvem der har bestilt billederne.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Ann Seiffert

Hej Grethe

Mange tak for dit link.

de 3 fotografer de har lagt ind er ikke nogen af dem jeg har, men det skal da afprøves alligevel :-)

Tak - og forsat god dag.

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Anna N Rasmussen

Hej Ann,

Den bog som Jørgen omtaler, tror jeg må være Bjørn Ochsner's store værk om danske fotografer, så vidt jeg husker i to bind. Jeg er gammel boghandler, og har haft nogle forespørgsler på den gennem årene. Jeg mener at den oprindeligt udkom omkring 1960, og blev i hvert fald genudgivet i slutningen af 1980-erne. Er muligvis ikke i trykken længere, men kan garanteret lånes på biblioteket.

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Ann Seiffert

Hej Anna

Sikke en hukommelse ;)) ... 1000 tak, den må jeg se at få lånt.

God aften

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

John Nielsen

Hej Ann

Hvad hedder fotograferne, så kan jeg prøve at kikke efter.

Hilsen John Nielsen

Ann Seiffert

Hej John

Det vil jeg da være meget glad for. Det er følgende 4 fotografer som går igen i billederne.


j. ottosen
Peter Christiansen
Henriette Vorbeck
Litzmann

jeg har naturligvis nogle nummere, bag på billederne.

På forhånd MANGE tak.

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Jørgen Jensen

Hej igen

Jeg bringer lige det billed jeg eftersøgte.
Da jeg fik udleveret papæsken med hefterne fra fotograferne, blev jeg noget overrasket. De var i så dårlig stand, at jeg knap turde blade i dem. Derfor en opfordring til arkiverne om at digitalisere både disse hefter og fotos inden de går helt tabt. Jeg ved godt, at det er et kæmpearbejde og riget fattes penge.
Billedet her er min oldefar Jens Peter Pedersen, Agdrup og hans anden hustru Jane Therese.
Han af Dyrskjøtslægten og hun af Oluf Bang og Konnerupslægten. Tænk om der findes et foto af hans mor Maren Steensdatter, - hun døde først i 1902. Det ville glæde mig meget.

Venlig hilsen    Jørgen


[vedhæfting slettet af admin]

Ann Seiffert

Hej Jørgen

Flot billede :-)

må jeg spørge om du fandt det på arkivet ?.. troede ikke der var billeder i registere.

Mvh. Ann
Ann Seiffert

John Nielsen

Hej Ann

Bogen oplyser hvor og hvornår fotograferne virkede.
Det kan give et sted og en periode at arbejde videre med.
Jeg har sendt mail med de mulige.

Hilsen John Nielsen

Jørgen Jensen

Hej Ann

Nej det var et billed jeg havde; men med nummer bagpå.

For mange år siden var jeg på lokalarkivet i Bogense. Jeg søgte nogle oplysninger i almindelighed; men helt uopfordret viste de mig et par billeder med min oldefar, som var havnefoged der. Heldivis havde jeg mit kamera med, så jeg kunne fotografere dem,  - i vindueskarmen og for alt i verden uden blitz ( husk det ! ).
I nogle arkiver kan man bestille kopier, men det koster.

God fornøjelse og venlig hilsen    Jørgen

Ann Nygaard Sørensen

Hej Jørgen

Jeg kan se, at du er Konnerupslægten, det er jeg også. Jeg håber, du er interesseret i at udveksle oplysninger.
Se min hjemmeside www.123hjemmeside.dk/AnnNygaard som handler om Vendsyssel og Vendeboen.
Fortællinger og fotografier m.m.

Jørgen Jensen

Hej Ann


Min nærmeste Konnerup-ane er:
Dorthea Marie Konnerup * 5 juli 1822 + 12 marts 1903
gift med Lars Chr. Jensen Bang
Hendes søster Jane Therese Konnerup  blev gift med Jens Peter Pedersen. Han var 1. gang gift med Jensine Laursdatter.
Forøvrigt forestiller billedet Jane Therese og Jens Peter. Og det er det eneste billed, jeg har af Konnerupslægten. Men Jeg har billeder af gravsteder i Tårs.

Du må gerne kontakte mig.


Venlig hilsen                       Jørgen

Ann Nygaard Sørensen

Hej Jørgen

Det vil jeg gøre.

Mange hilsner Ann.
Se min hjemmeside www.123hjemmeside.dk/AnnNygaard som handler om Vendsyssel og Vendeboen.
Fortællinger og fotografier m.m.

Jørgen Jensen

Hej alle

Jeg bryder sammen og tilstår:
Jane Thereses efternavn er Bang, men hendes mor er Dorethe Konnerup.

Klædt i sæk og aske håber jeg dog vi alle nu får en god sommer.

Venlig hilsen                      Jørgen

Ann Nygaard Sørensen

Hej Jørgen

Jeg er helt med på, at Jane Therese er født Bang ;) Jeg håber, du har modtaget min mail. Det håber jeg også.

Mange hilsner Ann
Se min hjemmeside www.123hjemmeside.dk/AnnNygaard som handler om Vendsyssel og Vendeboen.
Fortællinger og fotografier m.m.