Fætter/kusine-ægteskab og DNA

Startet af Mortadella, 06 Okt 2023 - 18:20

Forrige emne - Næste emne

Mortadella

Hej

Jeg forsøger at finde frem til en forfader ved hjælp af DNA. Ved hjælp af forskellig match har jeg fået sat nogle interessante grene sammen, men nu ser jeg at der en 4-5 generationer tilbage i tiden har været et fætter/kusine-ægteskab.

Nu er mit spørgsmål, hvad betyder det reelt? At de fætre og kusiner i 3. led som jeg har kig på snarere skal findes ude i 4. eller 5. led? Med andre ord, en fælles forfader skal findes længere tilbage?

Hilsen
Morten

Anders M. Petersen

Hej Morten

Et fætter-kusine ægteskab forstærker sådan set blot DNA-signalet fra de aner der ligger på den anden side af fætter-kusine ægteskabet, så du får højere cM værdier end normalt, når forbindelsen går via disse aner.

"Things might look closer in the rear mirror than they really are"

Jeg har selv lidt sjov med fætter-kusine ægteskaber, da min farfar var resultatet af to fætter-kusine ægteskaber i træk. Personen i midten var endda læge på Københavns Almindelige Hospital og mente åbenbart at det var gået godt i første omgang, så han lod sin datter gifte sig med sin fætter. Min farfar havde dermed 21 tiptipoldeforældre, hvor andre har 32!

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mortadella