Hjælp til søgning i Daisy - SS officer

Startet af Klaus Albertsen, 28 Aug 2011 - 13:05

Forrige emne - Næste emne

Klaus Albertsen

Hej med Jer,

Jeg har nu længe siddet og syslet med Daisy - uden held. Jeg søger oplysninger om min oldefar som var SS-officer under besættelsen.

Jeg har ladet mig fortælle at oplysninger fra bl.a. Bovrup-kartoteket nu er samlet i Centralkartoteket, men kan nogen hjælpe med "arkivskaber" og evt. "arkivserie"? Jeg har forsøgt med Rigspolitichefen, Politiets Efterretningstjeneste etc. som arkivskaber i perioden 1940 - 1950.

Pft.

Mvh.

Klaus Albertsen
Klausalbertsen@hotmail.com

Judith Olsen

Ved hjælp af Google fandt jeg følgende, men om du kan bruge det til noget, ved jeg ikke:

http://www.grifo.dk/slaegt_db.php?id=779

DNSAP's arkiv
»Bovrup-arkivet« blev ved befrielsen beslaglagt af modstandsbevægelsen og derefter overført til Politiets Efterretningstjeneste.

Bovrup-arkivet omfatter et fyldigt materiale om partiets virke og dets medlemmer, men det er desværre vanskeligt at benytte.

Oplysninger om enkelte personer kan søges i flere nummererede rækker. Der eksisterer bl.a. en medlemsfortegnelse, ligesom alle anmodninger om udmeldelse af partiet er registreret og ordnet alfabetisk.

Endvidere findes en samling indmeldelsesskemaer til Frikorps Danmark, hvorpå der er noteret indmeldelsesdato, navn, stilling, tilknytning til dansk militær med angivelse af rang, og øverst er tilføjet evt. domfældelse i henhold til straffelovstillægget af 1. juni 1945.

Ved bestilling af disse skemaer anføres på en almindelig bestillingsseddel:
Bovrup- arkivet, personens navn og rækkens nummer - i dette tilfælde rødt/631-634.

Ved bestilling af udmeldelsesskemaer anføres i stedet nummer rødt/ 224-266. Der eksisterer ingen journalsager til kartotekskortene i Bovrup-arkivet.

Bovrup-arkivet er registreret i afleveringsfortegnelsen fra Politiets Efterretningstjeneste (proveniensnummer 1353), som er opstillet i vejledningsafsnittet.

Der skal indhentes adgangstilladelse til at benytte sager fra Bovrup-arkivet.

Ansøgning om adgangstilladelse til benyttelse af ikke umiddelbart tilgængeligt akrivmateriale

Ønskes tilladelse til at benytte ikke umiddelbart tilgængeligt materiale fra f.eks. Statsadvokaten for Særlige Anliggender, udfyldes en ansøgningsblanket som vist nedenfor. Husk at anføre undersøgelsens formål.

Ansøgningen sendes til Rigsarkivet, Rigsdagsgården 9, 1218 København K. Sagsbehandlingen er højest 15 dage, men en længere svarfrist må påregnes i de tilfælde, hvor samtykke skal indhentes fra den afleverende myndighed.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Lis Nielsen

Hvis han har været straffet efter krigen var det måske også en mulighed at søge ham via feks fårhuslejeren ( Frøslevlejeren) det kan være de kan hjælpe dig videre. Om der har været andre steder i dk hvor Straffede efter krigen blev fængslet ved jeg ikke men det kunne jo være en mulighed...Lederen af frøslevlejren har lige udgivet en bog omkring Fårhuslejren. Det kan være at den måske var interesant at læse, der er selvfølgelig ingen navne oplyst men måske den alligevel var interesant. Jeg skal på la i åbenrå i morgen og høre et foredrag med/af  ham så skal jeg nok tænke på dig, og se hvad jeg kan finde ud af.

Lis Holm