Homå Sogn: Hvor er tipolde i FT-1855?

Startet af Karen Graabæk Møller, 27 Aug 2011 - 22:23

Forrige emne - Næste emne

Karen Graabæk Møller

Hejsa

Jeg forsøger at følge min tipoldefars færden, men har problemer med at finde ham i FT-1855, hvor de for mig interessante sogne desværre ikke er indtastet i DDA.

Tipolde er Jens Peter Rasmussen Havmøller Graabæk (med alle variationer), født 1828 i Albøge sogn.

Jeg har sporet ham via til- og afgangslister, hvor han rejser fra Lyngby Sogn til Homå sogn 6. november 1854: AO, Randers Amt, Djurs Sønder Herred, Lyngby Sogn, 1846-1865, opslag 81 [fol.168/169] (nr. 73)

Her står der noget om Militærtjeneste - kan det være derfor jeg ikke kan finde ham? Ville han være ført på afgangslisten hvis han igen gik i militærtjeneste?

Flytningen til Homå bekræftes i Homå sogns tilgangsliste - uden dato: AO, Randers Amt, Djurs Sønder Herred, Homå Sogn, 1841-1860, opslag 111 [fol.197] (nr. 50)

Næste gang jeg finder ham er på afgangslisten i Homå, er 1. maj 1856: AO, Randers Amt, Djurs Sønder Herred, Homå Sogn, 1841-1860, opslag 134 [fol.228](nr. 34), hvor han rejser til Tirstrup.

Altså burde han være i folketællingen for Homå Sogn 1855 - men med mindre jeg er blind, tror jeg godt jeg tør vædde med at han ikke findes der.

Er der nogen der er bedre til at se end mig - og kan hjælpe mig med at lede? Har checket FT for Albøge, Vejlby og Lyngby sogne (som selvfølgelig kan lide under mit "handicap").

Med venlig hilsen
Karen G. Møller


Mette R Francke

Hei

Har du vielsen hans ?

Jens Peter Havmoller Rasmusen 
Bride's Name: Bolette Johannesdr
Marriage Date: 15 Oct 1856
Marriage Place:Tirstrup,Randers,Denmark

KB Randers - Tirstrup 1854-1872 152.

Mette
Mette R Francke

Anne Mortensen

Enig med dig -  han er ikke i Homå i 1855.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Karen Graabæk Møller

Hej Mette

Ja, jeg har næsten alt om tipolde - jeg ville "bare" lige finde ham i alle FT.

Hej Anne

Ja, så er det ikke bare mig der er blind.  ;) Gad vide hvor han så skal findes? Kunne det evt. have noget at gøre med hans militærtjeneste? Jeg kan jo blive nødt til at vente indtil hele 1855 er indtastet! Hvis altså han er i militæret.

Må lede igennem flere nabosogne  :-\

Som bonus fandt jeg tipoldemor Bolette i Homå - så de har jo nok lært hinanden at kende dér!

Hilsen
Karen G. Møller

Mette R Francke

Hei

Er du medlem av www.geni.com ?

Noen har han i ett slektstre der.

Mette
Mette R Francke

Karen Graabæk Møller

Hej Mette

Nu er Geni jo blevet en betalingsside, så jeg kan ikke engang se Jens Peter uden at tage plastikkortet frem. Men jeg tror ikke Kenneth, som har skrevet ham ind, ved mere end mig.

Og som sagt, det er lige FT-1855 der driller.

Hilsen
Karen G. Møller