Karen Pedersdatter og Jørgen jensen viet i Dreslette

Startet af Birthe Trædholm, 27 Aug 2011 - 15:37

Forrige emne - Næste emne

Birthe Trædholm

Jeg søger forældre til Karen Pedersdatter og Jørgen Jensen viet i Dreslette sogn
Jørgen Jensen og Karen Pedersdatter blev viet i Dreslette kirke d. 30. november 1795, der står helt nøjagtigt:
D. 30. november blev ungkarl Jørgen Jensen fra Saltofte og Pigen Karen Pedersdatter fra Snave efter som på ... copulerede.
Dreslette KB 1781-1814, opslag 48 på AO. jeg kender deres videre skæbne. Jørgen Jensen og hustru Karen pedersdatter får nogle børn i Kærum, deri blandt min ane Engel Jørgensdatter, de flytter til Årslev Mark hvor de får flere børn, der dør Jørgen Jensen, Boelsmand og Skrædder 54 år gammel i 1822. Karen Pedersdatter bor på aftægt hos sønnen Peder Jørgensen, han overtager Boelsstedet på Årslev Mark, der kan vi i FT 1845 se at Karen Pedersdatter er født i Dreslette, ved min ane Engel Jørgensdatter figurerer en Anne Pedersdatter fra Snave. Håber på hjælp.
Birthe


Hans Poulsen




Hej Birthe

Hvad mener du om denne her? 15 år i 1787 - dvs. 23 år ved vielsen. Det lyder meget fornuftigt.

Samtlige personer i husstanden

Odense, Baag, Dreslette, Snave, , 7, FT-1787, A1687
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Peder Nielsen 32  gift Hosbonde Gaardmand 
Birthe Pedersdatter 42  gift Madmoder   
Anders Pedersen 18   Konens Søn af 1.ste ægteskab   
Karen Pedersdatter 15   Konens Datter af 1.ste ægteskab   
Maren Pedersdatter 12   Konens Datter af 1.ste ægteskab   
Kirsten Pedersdatter 9   Konens Datter af 1.ste ægteskab   
Anne Pedersdatter 6   Konens Datter af 1.ste ægteskab   
Karen Nielsdatter 1   begges Datter   
 
Jeg vil ikke gå dybere ind i sagen, før jeg hører dine kommentarer.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen




En Jørgen Jensen, der var giftemoden i 1795, er ikke helt nem at finde i ft. 1787.

KRABSEN har et stednavn Saltofte i Kærum sogn, Baag herred, Odense amt, men "ungkarl Jørgen Jensen fra Saltofte" er en lidt drilagtig formulering, for strengt taget siger den kun, at lige omkring vielsestidspunktet havde Jørgen Jensen *folkeregisteradresse* i Saltofte, men den udelukker ikke, at han fx var født i det fornemme Hvorup sogn i Kær herred eller 117 andre steder i landet.

Du véd, at ægteparret fik børn. Hvor kom børnenes faddere fra? Mon en af dem kom fra Jørgen Jensens fødesogn?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Birthe Trædholm

Hejsa og tak for I svarede på min efterlysning af mine aner, jeg har set på den Karen Pedersdatter, men er stærkt i tvivl om det er hende.
Svar til spørgsmål nr. 2, der var kun lokale faddere samt nok en søster Anne Pedersdatter fra Snave, ingen jeg umiddelbart tror er i slægt med Jørgen Jensen.
Men tak fordi I kiggede på det, jeg håber der dukker noget op.Jørgen Jensen og Karen Pedersdatter fik 10 børn i alt. Min tipoldemor var ældste barn:
Engel født i 1797 i Kærum
Jens født i 1798 i Kærum, så farfaren hedder Jens, Anne Pedersdatter fra Snave bar barnet. Faddere Peder Nielsens kone, Hans Findsen, Rasmus Pedersen og Peder Møller alle af Saltofte
Hans født i 1800 i Kærum
Birthe Marie født i 1802 i Kærum, Maren Pedersdatter fra Snave bar barnet. Faddere: Maren Lauersdatter, Lars Pedersen, Peder Nielsen og Hans Thorøe
Anders født i 1804 i Årslev
Peder født i 1807
Dorthe født i 1810
Niels født i 1813Karen Pedersdatter, min tiptipoldemor døde d. 11. maj 1854 82 ½ år gammel hos sønnen Husejer Peder Jørgensen i Odense. Hun blev ført til Årslev og begravet der ved siden af sin mand og 2 døtre, d. 18. maj 1854. Enke efter gårdmand Jørgen Jensen.
D. 13. anmeldte Husejer Peder Jørgensen til Odense Byfoged at hans moder Karen Pedersdatter enke efter Boelsmand Jørgen Jensen er død uden at efterlade sig noget.

Håber på lidt hjælp
venlig hilsen
Birthe
Anne Marie født i 1817
Karen født i 1815.


Birthe Trædholm

Hejsa igen
Hans Poulsen
Ser du jeg tjekkede lige Engel Jørgensdatters dåb, jo der er en Anne Jørgensdatter ... kan ikke tyde hvor hun kom fra, opslag 169, Kærum KB 1748-1814 på AO.
Måske du kunne, det ville være en mægtig stor hjælp.
På forhånd tak
Birthe

Hans Poulsen



Hej Birthe

Jeg gætter på, at det er ordet mellem *Jørgensdatter* og *Maren*, der driller dig . Og mig med.

I slutningen står der *alle af Saltofte*, så jeg tror ikke, at det er et stednavn, der driller os. Jeg har prøvet at bladre i de omkringliggende sider, men kan ikek finde et tilsvarende ord.

En udvej er det at spørge i DIS-gruppen Hjælp til tydning.

Venlig hisen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Birthe Trædholm

Hej Hans Poulsen
Tusind tak fordi, du ville kigge på det, kan være en dag der dukker mere op, sådan er det med sådan noget.
hilsen
Birthe Trædholm