'Ane/descent'-nummerering eller ... ?

Startet af Keld Sørensen, 25 Aug 2023 - 08:44

Forrige emne - Næste emne

Keld Sørensen

Da jeg i sin tid begyndte at interessere mig for slægtsforskning kan jeg huske, at flere talte om endelig at huske det med anenummer - det var/er rigtig vigtigt !

Jeg har fra start opfattet det som en meget formaliseret måde at fortælle andre, hvem min grandfætter er, topoldefar osv.

Til identifikation af en person duer det i hvert fald ikke og er jeg tror flere tænker på det på denne måde.

For første gang har jeg haft brug for noget, som jeg tror er eller ligner et 'ane/descent'-nummersystem !

Jeg stødte tilfældigt ind i en anden som også havde slægtsforskning som interesse, lad os kalde ham for A, og det viste sig, at vi havde samme person som 5 X tipoldefar !

Her kan jeg se en værdi i et system som er i stand til ENTYDIGT at 'vise vejen gennem stamtræet' FRA den fælles ane, lad os kalde ham for P (probanden), og op gennem tiden til personen A, og ligeledes fra P til mig, som vi kan kalde B.

Systemet skal kunne 'arbejde' både 'frem' (som i tilfældet ovenfor) og 'tilbage' i tiden og selvfølgelig være entydigt.

Det vil være oplagt at have det som en funktion i et slægtssystem, der med udgangspunkt i et stamtræ, kunne beregne relationen mellem 2 personer - frem ELLER tilbage i tiden.

Håber I forstår, hvad jeg mener ? 

Findes sådant et nummersystem anerkendt af hovedparten af alle slægtsforskere måske allerede, siden der er al den 'snak' om anenummer, som vel egentlig KUN går 'tilbage i tiden' ?

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Anne Marie Holck

Jeg tænker, at de fleste slægtsregistreringsprogrammer kan lave de numre. Jeg bruger Legacy, og det kan lave både anenumre og efterslægtsnumre ud fra en hvilken som helst person i din database. Det kan desuden udregne, hvordan  to personer er i slægt med hinanden. Jeg har slægtsforsket i 25 år, og har aldrig brugt manuel registrering af anenumre.

Keld Sørensen

Jamen, jer har heller ikke tidligere set 'lyset' i dette, men fik tanken forleden ... som beskrevet i mit tidligere indlæg.

Jeg forstår dog ikke helt det, du skriver:

"... lave både anenumre og efterslægtsnumre ud fra en hvilken som helst person i din database. Det kan desuden udregne, hvordan  to personer er i slægt med hinanden."

Hvad mener du med "desuden udregne ...." - det er vel NETOP det 'anenummer' og 'efterslægtnummer' viser.

... eller har jeg misforstået dig ?

Er det nummereringssystem som Legacy der tilbyder almindeligt anerkendt i slægtsforskermiljøet ?

Anenumre er vel ikke noget man 'registrerer' - det er vel noget man bruger lige her og nu for netop at viser familierelationen mellem 2 personer - herefter den den relation vel uinteressant - eller har jeg igen misforstået noget ?

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Keld Sørensen

En forudsætning for ane- og efterslægtsnummer må være, at man tager udgangspunkt i "samme stamtræ" !

Så jeg vil alligevel ikke kunne bruge 'efterslægts-nummeret' til entydigt at fortælle min tidligere person A, hvordan MIN relation til den fælles ane P er !

Vi har sandsynligvis hver for sig et ikke fuldstændigt stamtræ som grundlag - vi mangler f.eks. hver at finde nogle personer.

... jeg synes det ligner en uoverkommelig opgave at lave sådan et nummersystem !

... men gav vide, hvordan Legacy har det til at fungere ?
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Anne Marie Holck

Anenumre er jo en 'arv' fra dengang man registrerede sine slægtninge i et papirsystem, så man kunne holde styr på dem med sindrige numre. Da begyndte man med at give probanden (som regel sig selv) nr. 1, og så fik probandens forældre nr. 2 og 3, deres forældre hhv. nr. 4 og 5 og nr. 6 og 7 osv. Der var man jo så totalt bundet til den proband man havde valgt som udgangspunkt. Med de datasystemer vi bruger idag, kan man lave anenumre på en hvilken som helst person i ens database. Hvis jeg f.eks. vil have mine børnebørn og deres aner registreret med anenumre, så vil de jo afvige en hel del fra min egne. Så jeg kan ikke se nogen som helst fordel ved at binde en anenummerrække til en bestemt person.

Slægtskabsberegningen er ikke en del af anenummereringen, men viser f.eks. hvordan den familiære forbindelse er mellem to tilfældige personer i din database, se vedlagte eksempel. Her inkluderer beregningen endda en lille ekstra finurlighed, nemlig at de to personer ikke blot har en blodsrelation, men også en relation hvor de ikke er blodsbeslægtede men en også forbindelse via f.eks. en indgift i slægten. Forklaringen er sådan, at Christian Olsen Christian Jensen er Carla Vilhelmine Sørensens mands søsters mands halvfætters hustrus fætter Det kan jeg så ikke bruge til ret meget, men ikke desto mindre beregner programmet også sådan en type relation cool)

Mikkel Eide Eriksen

#5
Hej

De fleste nummereringssystemer beskæftiger sig kun med een retning, for- eller efterslægt, men det er vel muligt at kombinere fx. Ahnentafel som Anne Marie beskriver ovenfor (et sådant nummer viser altid en klippefast linje til en given forfader/-moder, med forbehold for utroskab osv), med fx. Grandjeans system, som angiver efterkommere via søskenderækker (dog med det forbehold at de nummereres udfra kendte børns rækkefølge).

En helt utvetydig metode nedad findes ikke (der kan altid dukke et ukendt barn op og forstyrre rækkefølgen), så den sikreste måde at dokumentere et slægtskab er at nævne alle slægtningene i mellemledene — evt. kan man nøjes med de ældre led, hvis der er bekymringer om persondata mm.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Keld Sørensen

Ja, men jeg kan også forstå, at de systemer, som I gengiver ikke vil kunne bruges i den situation, som jeg beskriver i mit første indlæg.

Jeg tror jeg vil holde mig til mit første indtryk af disse systemer, og som du, Anne Marie Holck, også skrev - jeg har ikke haft brug for det i de ca. 25år du har slægtsforsket.

Det er slet ikke noget som kan anvendes til at samtale med en anden via f.eks. tlf, idet det forudsætter samme bagvedliggende stamtræ - det er noget 'man' bruger 'i sit eget system' ...

Ja, og der tror jeg det skal have lov til at være ... og så bliver det ikke en funktion i mit system ::)

Men alligevel tak for jeres udførlige indlæg, der gav mig et indblik, som jeg ikke havde tidligere.

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Anne Marie Holck

Det du beskriver i dit første indlæg er ikke noget, du kan bruge anenumre til, men netop til det formål er Slægtskabsberegningen som jeg har vist dig, det helt rigtige.

Det jeg viste ovenfor, kan udskrives, sådan at de fælles 6*tipolder står øverst. Derefter deres to børn, som de to fjerne slægtninge stammer fra osv.osv. Denne beregningsudskrift fortsætter på side 2, så du kan ikke se de to yngste i venstre kolonne. Dem med fed Skrift i hvert felt er de direkte slægtninge - så i denne udskrift er Jens Nielsen Bachmann og Maren Nielsdatter Bachmann altså de to børn af de fælles 6*tipolder...

Keld Sørensen

Ja, og det var netop også sådan - blot i tekstform - at jeg formidlede MIN gren af træet til den enden person A.

Det er så meget sandsynligt, at personen A ikke har 1 eller flere af de personer, som jeg nævner, i sit stamtræ.

Men jeg kan dog se mere nytte af denne funktion end ane-/efterslægt-nummereringen - og i tekst- eller grafisk form - ja, det er brugbart.

Igen tak for jeres indsats.
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com