Arent, Arendt, Ahrendt

Startet af Lene Holm Hansen, 26 Aug 2011 - 16:22

Forrige emne - Næste emne

Lene Holm Hansen

Arent, Ahrent og Ahrendt fra Nørup, Skærup, Horsens m.m.

Ahrendt kan staves på mange måder. Jeg er absolut nybegynder på området, men er startet på min mands familie, for at finde ud af, hvor hans mellemnavn Ahrendt stammer fra. Jeg har undervejs fundet ud af, det kan staves på flere måder, og at det kan være både fornavn, mellemnavn og efternavn. Min svigerfar hed også Ahrendt samt hans far igen, som var

Peter Ahrendt Hansen, maskinarbejder født i Tørring i 1903, død ca. 1974 i Horsens , gift med Anna Christoffersen, (staves også på mange måder)1899 – 1950,  født i Horsens.
Peters bror hed Erne? Født 1905

Deres far hed Hans Ahrent Hansen, født i Eltang i 1873 død 1941, gift 1. gang med Else Marie Rubensen, 2. gang med Margrethe Christoffersen. Hans var lokomotivfører.
Hans´ bror,som hed Ruben Hansen, kan jeg ikke finde ret meget om. Han er også født i Eltang, men i 1871. Det ser ud som om, han har fået ændret navn undervejs og har fået tilføjet Ahrendt.

Hans og Rubens far var Johan Vilhelm Hansen, født i Nr. Bjert i 1844, død i 1929 i Skærup. Han var amtsvejmand og senere graver ved Skærup Kirke, hvor han også begraves. Hans 1. kone hed Birgitte Kathrine Kristendatter, 2. kone hed Kirsten Marie Hansen.
Johans brødre var Arent, Christen, Rasmus.

Johan Vilhelm Hansens og brødres far var Hans Arentsen, daglejer i Tørrild, Randbøl født i 1811, død i Eltang 1891. Hans kone var Birgitte Kathrine Kristendatter. Hans´ bror hed Arent Hansen og var født i 1814 i Nørup.

Deres far var Arent Hansen, var født 1 1784 i Nørup og gift med Ane Kathrine Rasmusdatter?
Han havde mange søskende: Margrethe Susanne 1782, Johanne Marie 1790, Vilhelmine 1793, Cathrine 1796? ( alle Hansdatter) Og tvillingerne Mads og Hans født i 1800 døde i 1801.

De ovennævnte børns far var Hans Madsen, møller i Gødding Mølle under Engelsholm. Hans kone Maren Hansdatter. Her ved Hans Madsen, Arent Hansen og Hans Arentsen er jeg gået i stå. Er der nogen derude der har nogen input?? Jeg vil være taknemlig, hvis det var.

Anna Christoffersens ( min mands bedstemor, som han aldrig har kendt) har også en meget stor "Cristoffersen-familie" også der er jeg modtagelig for ideer til at komme videre.

Mange hilsner
Lene Holm Hansen

Egon Hansen

Hej Lene.
Jeg tillader mig at gå ind på din tråd, selv om jeg ikke kender noget til Nørup!
Der var engang jeg troede at Arent (med  de forskellige stavemåder) var et specielt navn, siden er jeg blevet meget klogere!
En Berent Arentsen har skrevet en "danmarkshistorie "Danmarks og Norges frugtbare herlighed"
En skipper på postsmakken mellem Korsør og Nyborg hed Jan Arentsern, hans far, der også førte åostsmakken før ham hedn Arent Jansen(Det var en gang i 1600 tallet. Sidstnævnte var vidst nok kommet fra Holland
Og så er der een af mine Aner: Arent Arentsen Krukow i Boeslunde. Ved hans søn, Johans trolovelse i Kirke Stillinge i 1734, underskriver han sig Arent Krukow. præsten har så tilføjet "af Boeslunde"
Oeders (1771) nævner ham som husmand og skrædder i Boeslunde.
Han dør 1775 hos sønnen som giftede sig tril en gård i Øster Stillinge, 97 år gl. Her kaldes kan dog kun Arent Arentsen!
Efter alder kunne Jan og Arent være brødre, men er de det, og hvor har Arent Krukownavnet fra?
Mvh Egon Hansen

Lene Holm Hansen

Hej Egon.
Jeg syntes, det er dejligt med andres oplevelser med navnet. Jeg har også fået en fornemmelse af, at det at hedde Ahrendt var noget særligt. Men det er nok ikke mere usædvanligt end ellers. Jeg har en stærk fornemmelse af at min mands familie var jyder med stort J. Jeg fandt én på facebook for noget tid siden, der hedder nøjagtig det samme som min mand. Han kunne fortælle at han og hans familie var fra Lolland og altid havde boet der. Jeg vil lede videre og se, om der ikke dukker noget op lige pludselig.
Lene