Optanters værnepligt i Danmark

Startet af Mogens Fischer, 24 Jul 2023 - 16:59

Forrige emne - Næste emne

Mogens Fischer

Min oldefar, Jacob Peter Thomsen, der er født den 12. marts 1857 i Øster Lindet som søn af Nis Thomsen og Anne Cathrine Nissen, flytter til Danmark omkring 1873, hvor han tjente i Malt og Folding sogne. Ved folketællingen i 1880 bor han i Malt sogn og tjener på Estrupgaard.
Den 4. marts 1880 bliver han og 12 andre sønderjyder udvist af Preussen fordi, de er danske statsborgere (optanter). (Aarhus Stiftstidende, 21. marts 1880)
Jeg mener, at han burde kunne findes i lægdsrullen i enten Malt eller Folding, de to sogne jeg ved han har boet i. Men jeg kan ikke finde ham.
Har jeg set helt forkert eller har undladt at gå på session?
Mvh
Mogens

Mogens Fischer

grethe jensen

kan artiklen i tidskift.dk om optanter hjælpe dig videre? (- søg paa google tidskrift.dk optanter)
Mvh GJ

Mogens Fischer

Hej Grethe!
Tak for dit svar. Jeg kendte godt artiklen. Den beskriver, de problemerne fik, hvis de blev i Sønderjylland.
Jeg forsøger, at find ud af om de blev indkaldt til militærtjeneste i Danmark. Jeg har fundet en enkelt sønderjyde i de lægdsruller, jeg har kigget i. Men desværre ikke min oldefar.
Mvh
Mogens
Mogens Fischer

grethe jensen

Er du sikker paa de havde erhvervet dansk statsborgerskab: https://dengang.dk/de-statsloese-i-nordslesvig/"....Fra 1776 til 1898 gjaldt de i Danmark at kun personer født i Danmark fik dansk statsborgerskab...."
Mvh GJ

Mogens Fischer

Hej Grethe!
Han var dansk statsborger. Han er født i 1857, og det var kun dem, der var født efter 1864, der kunne få problemer med at blive danske statsborgere. ( se artiklen, du henviser til)
Mvh
Mogens
Mogens Fischer

Mogens Fischer

Hej!
Jeg har udvidet mit søgeområde og fandt ham i Folding i 1875,
Da han var 18 år gammel.

Mvh
Mogens
Mogens Fischer

Mogens Fischer

Hej!
Han bliver kasseret på grund af kirtelsyge. Derfor har jeg ikke kunnet finde ham, de andre steder, han har boet.
Mvh
Mogens
Mogens Fischer