Borgerlig ægteforenet Fredericia.

Startet af AnneMette Petersen, 25 Aug 2011 - 12:11

Forrige emne - Næste emne

AnneMette Petersen

Hej.
Jeg søger en, der måske kan fortælle hvor jeg kan finde et ægteskab.

Olga Lorentzen 4/3-1905 Kværs Aabenraa.
Claus Ravn 27/5-1904- Sømand.( fødested vides ikke)

De blev borgerlig ægteforenet d.22/8-1925 I Fredericia.

Det er de eneste oplysninger jeg kan finde, men tænkte om deres ægteskab ikke står skrevet et sted?
Og hvad betyder borgerlig ægteforenet i forhold til vielserne?

Mvh AnneMette

Patrick Sadolin

Hej AnneMette.

Jeg har ligeledes et par stykker, hvor der står at forældrene er borgelig viet (i Fredericia faktisk), men kan ej heller hitte ud af hvor jeg søge disse informationer/dokumentation...

Venter spændt nogle svar fra de garvede forskere... ;)

Patrick

Flemming A. Aasklint

Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Patrick Sadolin

Hej Flemming.

Tak for svar.

Nu er jeg desværre temmelig ny i det her. Jeg havde såmænd læst den vejledning du ligger i dit indlæg.

Det er måske almindelig logik for mange herinde, eller en selvfølge at man skal søge her eller der...

Der står i vejledningen:
Borgerlig vielse - her skal du søge
•1851 - 1923:
Oplysninger om borgerlige vielser findes i retsbetjentarkivernes ægteskabs- eller notarialprotokoller.

•1923 - :
Oplysninger om borgerlige vielser findes i de borgerlige ægteskabsbøger i den kommune, hvor vielsen foregik.  

Så jeg prøver at spørge på en anden måde:

Min fader bliver døbt i Fredericia 1946, og i KB står der anført at forældrene er borgelig viet samme år i Fredericia.

Jeg vil jo benytte vejledningen i "punkt 2" = 1923 og frem.

Ligger disse optegnelser tilgængelige på kommunekontoret? Ligger de på Rigsarkivet? Ligger de på nettet? Ligger de på lokal museet?

Som du kan se, er det sikkert logik for burhøns, for de personer der har brugt rigtigt mange år på dette, men det er det ikke for os nye. 

Det er netop derfor vi stiller spørgsmål i diverse forummer.



Håber du kan hjælpe mig/os videre

Sadolin

Jette Olsen

Hej
Det er på Landsarkivet i Viborg i kan finde disse oplysninger.
Venlig hilsen
Jette Olsen

Kim Melchior

#5
Hej,

Mormonerne har filmet protokollen over borgerlige vielser i Fredericia fra 1923-1932. I folge deres webside  der siger folgende:

Title   Borgerlige vielser, 1923-1932
Authors   Danmark. Borgmesteren (Fredericia) (Main Author)

Notes   Mikrofilmet fra manuskript i Landsarkivet for Nørrejylland, Viborg.Record of civil marriages, with journal of certificates issued for Fredericia, Vejle County, Denmark.

Det vil sige de kan bestilles til et af deres Familie Historie Centre saa man behover ikke at tage til Viborg for at soge. Jeg brugte selv de samme film i Salt Lake City til at finde mine bedste foraeldres vielse.

mvh,

Kim Melchior (USA)

AnneMette Petersen

Patrick:
Ja det er ikke helt nemt at finde rundt i, uden man kender godt til det, men ja det er jo derfor vi sørger hjælp herinde blandt de garvede.  ;)
Hvad skulle man dog gøre, hvis man ikke kunne bede om hjælp..  ??? ;)

Kim:
Tusind tak for svar, det hjælper lidt på tingene, nu når man ved hvor det skal findes.

Så jeg takker mange gange for hjælpen. :)

Mvh AnneMette :)