Tilgangs og afgangslister

Startet af Simon Rix Holländer Jensen, 25 Aug 2011 - 08:41

Forrige emne - Næste emne

Simon Rix Holländer Jensen

Hej!

Jeg vil høre omkring tilgangs og afgangslister.

Er det tilgang/afgang til kommunen/kirkeområdet eller til/fra landet?

Jørn Christiansen

Hej Simon

Det er til- og afgang fra sognet, men det er i de fleste tilfælde en mangelfuld eller sporadisk optegnelse.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Simon Rix Holländer Jensen

Synes også det er småt med lister i de årgange jeg søger hehe...

Anne Mortensen

Glem hehe og læs f.eks. Slægtsforskerens ABC side 286

Til- og afgangslister blev indørt i 1812 afskaffet i 1875 - læs hvad der yderligere er skrevet.

Bogen kan sikkert også lånes på biblioteket.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hans Poulsen

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Simon Rix Holländer Jensen

Tak for det Hans! :)


Men, hvordan finder man Sognefogedens optegnelser? Jeg skal nemlig bruge til/afgangslister for 1905-1916 i Aalborg og Ringkøbing!

Hans Poulsen

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Simon Rix Holländer Jensen

Ja, jeg så det godt Hans! :)

Og jeg spurgte os ud fra det:
Hvordan, hvis det er muligt, at finde sognefogedens optegnelser? :)
Er der et sted, hvor de står, måske på Landsarkivet eller Lokalhistoriske Arkiver?

Anne Mortensen

Er mit indlæg blevet overset ? - der er oplyst hvornår og hvor du kan læse det.
Og hvem der har overtaget registeringen.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Simon Rix Holländer Jensen

Ja, jeg havde slet ikke set dit indlæg Anne!

Jeg er først lige blevet bekendt med den bog i dag efter jeg har læst lidt i diverse indlæg, hvor den er blevet foreslået, og nu har jeg set dit indlæg og kan næsten fornemme at den bog er uundværlig! :)

Hans Poulsen



Nej, Anne, jeg overså det ikke og heller ikke den anden kapacitet, Jørgen Greens, indlæg umiddelbart efter dit; menSimon har åbenbart så megen fart på, at han ikke tager imod den håndsrækning, der muligvis kan svare på hans spørgsmål.

Venlig hilsen til jer alle - Simon inklusive, forstås
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anne Mortensen

Hej Hans

Nej, jeg er klar over du ikke havde overset.

Men nu har jeg flere gange oplevet, at kun de sidste indlæg med oplysninger bliver set og bemærket - selvom de samme oplysninger står længere tilbage i tråden.

Nu måtte jeg bare af med min ærgelse og ikke som jeg plejer trække på skulderen og tænke nå.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Simon Rix Holländer Jensen

Det sker, vi er jo alle mennesker... :)

Men jeg har fundet det jeg søgte, nemlig, hvor man finder sognefogedens optegnelser for til/afgangslister:

I byerne:

    1854 – 1919, Byfogedens arkiv. Retsbetjentarkivet, gruppe G: Politiforvaltning.
    1919 – 1924. Politimestrenes arkiv.

På landet:

    Kongeriget undtaget Jylland: 1875 – 1919. Herredsfogedens eller birkedommerens arkiver. Retsbetjentarkivet, gruppe G: Politiforvaltning.
    1919 – 1924. Politimestrenes arkiv.

    Jylland:  1875 – 1924. Sognefogedens arkiv. Disse er ikke altid afleveret til pågældende landsarkiv, men til lokalarkivet. Kan også være i privateje eller ganske enkelt gået til.

http://stass.dk/site/post/Ud-at-tjene.aspx

Hans Poulsen


Happy ending, Simon - vi to har det til fælles, at vi er super utålmodige, når vi først kommer i gang, og får derfor ikke altid det væsentlige med.

Det sker for mig tre-fem gange pr. uge her i DIS-grupperne, så der bliver ikke kastet sten mod dig fra mig glashus.

Venlig hilsen - også til Anne
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Simon Rix Holländer Jensen

hehe, tak Hans! Godt at vide at man ikke er alene ;)

Jeg fandt lige pludselig 24 slægtninge, så er lidt meget oppe og køre og kan slet ikke vente med at finde flere, for det går bare rigtig godt lige nu ;)