Krigstjeneste 1848-50

Startet af Bjørn Klausen, 24 Aug 2011 - 22:00

Forrige emne - Næste emne

Bjørn Klausen

Hej,

Som det fremgår af vedhæftede "artikel" fra 1902, vedrørende min tip-tip-oldefar, Søren Christensens 50 års jubilæum som skovfoged ved Svenstrup Gods, deltog han i krigen 1848-50 og ved slagene ved Isted og Fredericia.

Det kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide mere om. Hvilket regiment han tilhørte osv. Hvordan finder jeg mere om min tip-tip-oldefars krigstjeneste?

Han blev født i Valsølille d. 13. marts 1826. Jeg har "fundet" ham i folketællingen fra 1850 fra Ortved, hvor der som kommentar står "Krigstjeneste". Her står han dog anført som født i Jystrup. Men Jystrup ligger meget tæt på Valsølille, så jeg går ud fra at det er den samme. Alderen og navnet passer.

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh. Bjørn Klausen


[vedhæfting slettet af admin]

Lis B. Jensen

Hej
Efter dagens udsendelse med Puk Elgaard - fremgik det at oplysninger kan findes på Rigsarkivet
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Bjørn Klausen

Hej Lis,

Undskyld min uvidenhed, men "dagens udsendelse med Puk Elgård" har jeg ikke set??

Så skal jeg tage kontakt til Rigsarkivet?

Bjørn

Anna N Rasmussen

Hej Bjørn,

Ja, på Rigsarkivet kan du finde hans ansøgning om erindringsmedalje, hvis han deltog i de slesvigske krige, og efterfølgende ansøgte.

De findes så vidt jeg ved alle i selvbetjeningsmagasinet, og ligger da arkvis i arkivkasser, ordnet efter efternavn. På ansøgningsarket kan du sandsynligvis finde hans soldaternumre, og derved søge videre i militære arkivalier, eller hvis han fx har været medlem af våbenbrødre-selskabet eller lign.

Med venlig hilsen
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Bjørn Klausen

Hej Anna,

Mange tak for det noget mere fyldstgørende svar! Har du (eller andre) kendskab til professionelle mennesker, der mod betaling, vil påtage sig at se efter min tip-tip-oldefar i de ovennævnte steder?
Jeg bor på Fyn, og kommer sjældent forbi Rigsarkivet i åbningstiderne.

Mange hilsner,

Bjørn

Grethe Elten Mortensen

Hej

Prøv at lave et nyt indlæg i gruppen - Hjælp til opslag -

Bed om oplysningerne fra medaljeansøgningerne. Det gjorde jeg og et fantastisk menneske sendte mig disse oplysninger. Jeg blev endvidere henvist til at låne bogen :  Felttogene i vore første Frihedsår (alle bind). Ud  fra dette og ved at Google.

Jeg en fantastisk historie om min forfader, der havde kæmpet i en mose ved Isted, blev hårdt såret og sejlet til hospital i København.

Måske kan du være lige så heldig.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Bjørn Klausen

#6
Grethe,

Mange tak for det! Er det ikke i gruppen -Hjælp til opslag- jeg har lagt dette indlæg?

Men jeg håber da bestemt at jeg er lige så heldig som dig.

Bjørn

Mette Lund

Hej Bjørn

Hvis det ikke er noget, der haster helt vildt, vil jeg godt tage på Rigsarkivet og prøve at finde ham blandt medaljeansøgningerne. Jeg kan ikke lige love, hvornår det bliver, men inden for den næste månedstid.

Mvh.
Mette

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jo, selvfølgelig er det den gruppe du har dit indlæg i, jeg havde vist lidt for travlt med at komme afsted til en aftale.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Bjørn Klausen

Citat fra: Mette Lund Dato 25 Aug 2011 - 15:30
Hej Bjørn

Hvis det ikke er noget, der haster helt vildt, vil jeg godt tage på Rigsarkivet og prøve at finde ham blandt medaljeansøgningerne. Jeg kan ikke lige love, hvornår det bliver, men inden for den næste månedstid.

Mvh.
Mette

Hej Mette,

Det haster bestemt ikke! Rigtig mange tak for tilbuddet - det er meget pænt af dig. Du må meget gerne se om du kan finde noget. Jeg ser frem til et evt. resultat.

Mange hilsner,

Bjørn

Lis B. Jensen

så vidt jeg kunne forståa var det nogle bestmte regimenter der udkømpede de slag der nævnes i Artiklen - og det var de protokoller Arkivaren kiggede i.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Bjørn Klausen

Citat fra: Mette Lund Dato 25 Aug 2011 - 15:30
Hej Bjørn

Hvis det ikke er noget, der haster helt vildt, vil jeg godt tage på Rigsarkivet og prøve at finde ham blandt medaljeansøgningerne. Jeg kan ikke lige love, hvornår det bliver, men inden for den næste månedstid.

Mvh.
Mette

Hej Mette,

Du skulle vel ikke have haft tid til at smutte forbi Rigsarkivet? :-)

Mange hilsner,

Bjørn

Mette Lund

Hej Bjørn

Jeg fandt ham desværre ikke blandt medaljeansøgningerne. Har skrevet lidt mere til dig privat.

Mvh.
Mette
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Bjørn Klausen

Citat fra: Mette Lund Dato 14 Dec 2011 - 17:02
Hej Bjørn

Jeg fandt ham desværre ikke blandt medaljeansøgningerne. Har skrevet lidt mere til dig privat.

Mvh.
Mette

Hej Mette,

Som jeg har skrevet til dig på en mail, så er jeg utrolig glad for din indsats, selvom jeg er noget så flov over at jeg har sedt dig helt forgæves.

Som du ved, fik jeg i mit indledende indlæg byttet om på for- og efternavn på min tip-tip-oldefar. Han hed rent faktisk Christen Sørensen! - Ikke Søren Christensen.

Jeg undskylder mange gange!

Bjørn

Mette Lund

Hej Bjørn

Det hjælper at have det rigtige navn ;-) Jeg har fundet ham. Sender noget til dig privat i aften.

Mvh.
Mette

jakky11

Her er nogle folketællinger af familien ser ud til at storebror jens også var med i krigen.