Metode til at finde oplysninger om bolig

Startet af Charlotte Thomsen, 27 Jun 2023 - 21:01

Forrige emne - Næste emne

Charlotte Thomsen

Hej godtfolk

Jeg er igang med at finde hele historien på mit barndomshjem. Huset er bygget i år 1900 og ligger i Stagstrup sogn, Thisted Amt.

Men hvor skal jeg kigge for at finde noget om boligen da den blev bygget? Skulle man ligesom i dag bede om byggetilladelse og vil man kunne finde noget i den stil online eller på et arkiv? Og hvor finder jeg oplysningerne når huset skiftede ejere, hvilket det gjorde allerede få år efter det var blevet bygget. Det kunne også være interessant, at finde ud af om der var et andet hus på grunden før det nuværende blev bygget.

Jeg har matrikelnummeret (11C), jeg har fundet gamle luftfotos og jeg har fundet husets ejere i kirkebøgerne fra 1901-1930 (plus jeg ved hvem der boede der i 1948). Min familie boede i huset fra 1984-2016.

Håber I kan hjælpe mig lidt på vej. På forhånd mange tusind tak!

Mvh Charlotte

Vibeke Jespersen

#1
Du kan se oplysninger om ejendommen på bla. www.ois.dk

Du vælger den orange rubrik til venstre med: Via matrikel nr

Indtast kommune: Thisted
Ejerlav: Stagstrup by, Stagstrup
Matr nr 11c

Her finder du  oplysninger omkring huset, at det bla. er opført i 1900 og ombygget i 1996.

Du kan også søge på Byggesagsarkivet - her søger du på Thisted Kommune og på adressen.

Ejendommens blad i Tingbøgerne på AO er omskrevet den 30.10.1996.
Seneste tinglyste skøde på ejendommen er den 19.11.1986 til K. Thomsen - kr 375.000.

Du kan se mere på www.tinglysningen.dk med log-ind.

Mvh
Vibeke