Købt efternavn i 30'erne

Startet af Tiejulle, 27 Jun 2023 - 19:28

Forrige emne - Næste emne

Tiejulle

Ønsker hjælp til hvordan jeg finder ud af, hvornår et efternavn er købt til familien. Jeg ved kun, at det er sket omkring 1930'erne.
Med venlig hilsen Heidi

Inger Toudal

Det burde stå i kirkebøgerne ved de pågældende personers fødsel og dåb .

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Tiejulle

Mange tak for forslaget.
Jeg har søgt i kirkebøgerne. Der står intet ved hans fødsel, og da han så vidt jeg har fået at vide er død i 70'erne, kan jeg ikke umiddelbart finde hans død i kirkebogen (men jeg har tænkt mig at dobbelttjekke den seneste kirkebog).
Til gengæld kan jeg så se at min første antagelse om navnekøb i 30'erne ikke holder stik, da jeg i folketællingerne har fundet ham med oprindeligt efternavn I 1925 og med købt efternavn I 1930, så det må være derimellem.
Jeg kunne så stadig godt tænke mig at finde mere om navneskiftet men aner ikke hvor jeg kan finde det.
Med venlig hilsen Heidi

Vibeke Jespersen


Nu ved jeg ikke hvornår han er født, men hvilket navn står ved hans konfirmation ?

Mvh
Vibeke

Tiejulle

Han er født i 1891 og står ved konfirmation med det oprindelige efternavn.
Med venlig hilsen Heidi

Inger Toudal

#5
Det kunne tænkes, at navneændringen kun er indført i hovedministerialbogen for det sogn,
hvor han er født og/eller døbt.

Er han født/døbt i et sogn, hvor det kun er kontraministerialbøgerne, der er på AO?

Navneændringen kunne eventuelt være indført i lægdsrullen, hvis han har ændret navn,
inden han blev slettet af rullen.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Tiejulle

Mange tak for hjælpen. Jeg har fundet det i hovedministerialbogen og det viser sig at være I juli 1930.
Min datter og jeg er relativ nybegyndere indenfor slægtsforskning men har meget stor interesse for det og bruger megen tid på at søge alt det vi kan. Derfor er vi endnu ikke så vidende om, hvordan  man finder ønskede oplysninger.
Hvilken forskel er der f.eks på hoved- og kontraministerialbøgerne?
Igen tusind tak for at hjælpe os videre. Med venlig hilsen Heidi

Bente Wanning

Præsten fører hovedmin.bogen
Degn/kirketjener fører kontramin.bogen.

De to herrer afstemmer med jævne mellemrum at bøgerne stemmer overens.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Inger Toudal

Rigsarkivets vejlednnger til forskellige arkivalier:
https://www.rigsarkivet.dk/udforsk/rigsarkivets-vejledninger-a-z/

Hovedministerialbøgerne afleveres til Rigsarkivet, når der er gået 100 år, efter at de er udskrevet.

Kontraministerialbøgerne blev tidligere afleveret til landsarkiverne 10 eller 30 år, efter at de var blevet udskrevet:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1967/272

Jeg har set navneændringer, der er blevet indført i kontraministerialbøgerne på de respektive landsarkiver. Det må
skyldes, at den pågældende kontraministerialbog var blevet afleveret til landsarkivet, før navneændringen fandt sted.

- se https://da.wikipedia.org/wiki/Landsarkiv

Det er så åbenbart ikke altid lykkedes at få senere ændringer indført i kontraministerialbogen.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal


Tiejulle

Tusind tak for jeres hjælp og forklaringer. Slægtsforskning er et utrolig spændende område men kan være lidt svært at finde rundt i, når man starter. Min datter og jeg er meget glade for, at I har brugt tid på at svare os. Tak.
Med venlig hilsen Heidi