positionsliste for skibe

Startet af Birthe Andersen, 26 Jun 2023 - 21:47

Forrige emne - Næste emne

Birthe Andersen

Jeg har en søfartsbog hvor personen sejlede fra ca. 1917 til 1970.
Mange gange står der "bare" i den at han sejlede til fx. Østersøen, eller Grønland o.v.
De bruger rigtigt mange gange o.v.
Jeg gad godt at vide mere præcist hvornår skibet har sejlet hvorhen.
jeg har været på mediestream, hvor der er positionslister for skibene og via der har jeg fået lidt flere oplysninger. Dog går den ikke længere end til 1923.
Er der et sted jeg kan finde positionslister over skibe i de år jeg leder efter uden at skulle tage på søfartsmuseet?
På forhånd tak.


Gustav Jørgensen

Kære Birthe
Kom med skibsnavne så er der måske hjælp.
Mvh. Gustav

Birthe Andersen

Spændende, Aase

Gustav, jeg er interesseret i følgende skibe: Spigerborg, Hammershus, Skodsborg, Sønderborg, Viborg, Ellensborg, Stjerneborg, Silkeborg og Ørneborg. fra omkring slut 1910'erne til slut 1960'erne

Jeg ved en del om stjerneborg under 2. verdenskrig, men før det gik ned ved jeg ikke præcist hvilke havne det kom til.

John Damm Sørensen

Hvornår sejlede han de enkelte skibe?

Hilsen
John

Birthe Andersen

hej Jon
Han sejlede med de samme skibe over forskellige perioder. Ved du hvordan jeg kan finde ud af hvor de sejlede hen hvornår?

John Damm Sørensen

Kun via avisernes positionslister. Derfor giver det ikke mening blot at slynge nogle skibsnavne ud uden at oplyse, hvornår din ane har sejlet med de pågældende skibe.

Hilsen
John

Birthe Andersen

Hej John
Hvor finder du dem henne? Jeg har brugt mediestream men de går kun til 1923

hilsen
Birthe

John Damm Sørensen

Der er flere her, som har adgang fuld adgang til visse aviser. Også efter 1923.

Hilsen
John

Gunnar Lorentsen

Skibsnavnene viser, at han meget har sejlet med skibe fra rederiet "Dannebrog".
"Dannebrog" var et et meget stort og anerkendt rederi, som i høj grad sejlede i "trampfart".
Se: https://www.google.com/search?q=trampfart+betydelse&oq=&aqs=chrome.4.35i39i362l7j46i39i199i362i465.1898252762j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Dette betyder, at det kan være meget vanskeligt at spore skibenes sejllads, som kan have været overalt på kloden.
Der er imidlertid på nettet mange oplysninger om "Dannebrog", og med ,lidt held kan du der finde billeder og oplysninger om nogle af skibene. Du kan også finde beskrivelse af skibene i "danske skibslister". (jeg plejer i listerne at bruge funktionen "ctl f" og dernæst taste skibenes navn(e)).
Endelig er der skibsdagbøgerne. Der blev dagligt ført dagbog på alle skibe. Mange af disse dagbøger er forsvundne, men også mange dagbøger er bevarede. Jeg mener at vide, at skibsmuseet i Helsingør ligger inde med ret mange skibsdagbøger, som er blevet dem tilsendt. Måske vil der engang blive offentliggjort lister over disse dagbøger - og måske bliver dagbøgerne engang gjort tilgængelige?

Mvh/Gunnar

Birthe Andersen

okay Jon
Jeg kigger lige på det.

Hej Gunnar. Ja han sejlede fortrinsvist med skibe fra "Dannebrog" - og ja jeg ved han har været i næsten alle dele af verdenen. Tak for dit forslag!

Birthe Andersen

I foråret 1924 var det Hammershus - det sejlede han med sommer 1926, med en kort afmønstring her og der.
Spigerborg fra august 1926 til februar 1928
skodsborg fra august 1928 til januar 1929
Sønderborg fra 23. januar 1929 til 26. november 1929
derefter Viborg fra november 1929 til april 1931
Hammershus (igen) fra maj 1931 til 23. december 1931

det er de første ture han var på