Hjælp til fortolkning af DNA resultater

Startet af Mortadella, 24 Jun 2023 - 22:07

Forrige emne - Næste emne

Mortadella

Hej, min mor har fået taget sit DNA, og testen viser med al tydelighed at den mand som hun altid har kendt som sin far desværre ikke er hendes far. Testen viser også at der er en gruppe mennesker som formentlig er en del af den nye fars familie. Spørgsmålet er nu hvor tæt hun rent faktisk er på dem. Med andre ord, hvor skal den fælles stamfader findes?

Ved hjælp af deres egne stamtræer og lidt detektivarbejde har jeg fået stykket en oversigt sammen som viser hvordan de her mennesker er forbundet med hinanden. Problemet er nu at deres DNA match med min mor afviger ret meget selv om de er at finde på samme niveau i træet. Hvis alle de her mennesker er fætre/kusiner i 2. led, så har jeg en kandidat til en far, men hvis de er i 3. led så stiger antallet af kandidater nærmest eksponentialt!

Er der nogen der har et bud på hvordan jeg bedst fortolker tallene og/eller kommer videre? Jeg har været i kontakt med en mulig halvsøster, men hun virkede ikke interesseret nok til at jeg tør spørge om jeg må forære hende en DNA test ...

Hilsen

Morten Hansen

Anders M. Petersen

Hej Morten!

Ja - man leger med ilden, når man tager en DNA-test!

Jeg har kigget på din Pdf og jeg er også lidt slået til hjørne af de meget blandede tal. Nu er antallet af cM til dine mange matches ikke super højt og dermed støjer statistikken også - spændet mellem min cM og max cM bliver jo større og større, jo længere man kommer bagud i slægtskabet.

Jeg har prøvet at taste dine tal ind i "What are the odds" beregneren hos DNA-painter, men resultatet er ikke helt entydigt.

Du kan se træet her og vedhæftet: https://dnapainter.com/tools/probability/view/c917a99caa54446b

Det siger ikke noget entydigt, andet end at din mor mest sandsynligt er i slægt via 3 generationer, men det er bestemt ikke et resultat med to streger under.

Men du har en hypotese om den mulige far og det bedste er nok at prøve at overtale den mulige halvsøster til en DNA-test. Den vil også give flere data til din undersøgelse, såfremt du har gættet forkert.

At få en fremmed til at lade sig DNA-teste kræver bare en fornuftig tilgang - jeg har fået 11 helt fremmede til at afgive en DNA-test til mig og fremgangsmåden har altid været et fysisk brev med en god beskrivelse af formålet med testen, herunder hvorfor den betyder meget for mig og at jeg naturligvis derfor også selv betaler. Jeg har endnu ikke fået et nej, så det kan lade sig gøre!

Der er en beskrivelse af "What are the odds" sidst i min FamilyFinder guide her: https://morup-petersen.dk/FamilyFinder.pdf

Jeg laver lige en kommentarer med nogle flere data fra "What are the odds" nedenfor.

Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Her er "What are the odds" skemaet med sandsynligheder - jeg synes desværre ikke at resultatet er så brugbart i dette tilfælde.

Kan du se, om jeg har tegnet stamtræet korrekt? Det ville nok være nemmere med anonymiserede navne på dit stamtræ - f.eks. "Lone" og "Hans".

Ligeledes så tjek lige dit stamtræ én gang til - det er nogle lidt usædvanlige cM tal i forhold til hvor personerne "bor" på træet - er du helt sikker på at du har placeret alle personerne korrekt?

Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mortadella

Rigtig mange tak Anders, det kigger jeg på en af dagene. Jeg har yderligere et par DNA matches længere ude som jeg måske også kan få passet ind. Og så vender jeg tilbage.

Hilsen

Morten

Mortadella

Hej Anders, så har jeg fået kigget lidt på det og har også fået tilføjet et par navne mere.

https://dnapainter.com/tools/probability/view/be05bbaf1da6b24a

Jeg synes stadig der mangler lidt "kød".

Hilsen

Morten

Mortadella

Der havde sneget sig et par fejl ind ...igen ...

https://dnapainter.com/tools/probability/view/f8bd58680296038d

Det er svært at holde styr på alle!

Anders M. Petersen

Hej Morten!

Jeg er lige kommet retur fra ferie, så jeg har været lidt stille på tråden de sidste uger.

Du har rigtigt "nørdet" videre og det ser ud til at du har helt styr på "What are the odds", så du er klart på rette vej. Jeg er enig i at dine resultater peger lidt i forskellige retninger, men du har da en hypotese 10, 13 og 15 som har gode odds (bedst at kigge i skemaet næsten nederst på siden).

Uden at vide mere om baggrunden for dit træ, så er der flg. ting, der kan støje og forvrænge billedet:

1. Fejl i dit træ i forhold til virkeligheden (men du har jo arbejdet grundigt med det!)

2. Mangel på rigtigt stærke matches - "What are the Odds" virker klart bedst på "den korte bane", dvs. med matches på mindst 200-300 cM. Jo svagere matches, jo mere forstyrrer den statistiske variation resultatet.

3. Risiko for at nogle har dobbeltrelationer til det ukendte match (f.eks. at både mor og far er i familie) - denne "risiko" øges med svage matches, der jo ligger flere generationer tilbage.

Umiddelbart så tror jeg ikke, at du kan komme det nærmere end det du har nu - udfordringen er at du kun har få stærke matches og så kommer WATO lidt til kort. Men du har 3 hypoteser, som du måske kunne forstærke eller udelukke med noget traditionel slægtsforskning?

Og ellers så må du vente på et tilfældigt stærkt match, der løser gåden. Her kan man jo overveje at finde nogle gode kandidater og så skrive et meget pænt brev ("Jeg er ikke ude efter arven - bare sandheden") og tilbyde at betale for en DNA-test. Du skal jo bare have et enkelt match på 300-500 cM og så kan du spore dig ind på meget få mulige kandidater.

Jeg er ret sikker på at du nærmer dig løsningen på gåden - nu er det bare tålmodighed, flid og held!

PS: Politiken kører netop nu en serie artikler om slægtsforskning med DNA og de overraskelser og dilemmaer der følger med - f.eks. denne (kræver desværre abonnement):
https://politiken.dk/indland/art9381911/I-mange-%C3%A5r-var-det-en-joke-til-familiefesterne.-Indtil-Birger-Kyhl-begyndte-at-grave-i-morens-hemmelige-liv
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm