Nationalitet ved fødsel

Startet af larslindnilsson, 15 Jun 2023 - 18:05

Forrige emne - Næste emne

larslindnilsson

Hejsa,

Hvilken nationalitet havde et barn født i Danmark i maj 1939, af en dansk mor og en svensk far?

Forældrene var (dansk) gift, og faren fik dansk indfødsret i april 1940, og barnet er medtaget i ansøgningen om indfødsret. Jeg synes ikke at lov nr 123 af 18/04/1925 (Lov om Erhvervelse og Fortabelse af Indfødsret.) dækker denne kombination. Som jeg kan læse mig til på internettet benytter både Danmark og Sverige "Jus sanguinis" (eller noget tæt på), så jeg går ud fra at barnet var svensk ved fødslen, men jeg kan ikke finde nogen officielle kilder, for hvad der var gældende i 1939.

Med venlig hilsen
Lars

John Damm Sørensen

Har du overvejet denne paragraf?

    § 8

De kvinder, som ved Lovens Ikrafttræden har tabt dansk Indfødsret ved at indgaa Ægteskab med en Mand, der ikke har dansk Indfødsret, faar efter derom overfor Indenrigsministeriet fremsat Begæring Indfødssret, saafremt de ved Fødselen har erhvervet dansk Indfødsret samt efter Ægteskabets Indgaaelse stedse har boet her i Riget. Flytter de ud af Riget, taber de dansk Indfødsret.

Det kunne betyde, at moderen ved indgåelse af ægteskabet blev tabte sin danske indfødsret. Derfor fik barnet svensk statsborgerskab ved fødslen.
Der er dog denne paragraf, som forudsætter, at hun også skal forlade landet for endelig at fortabe indfødsretten.
.
  § 5

Dansk Indfødsret tabes af den, som bliver Statsborger i et andet Land. For den, der bor her i Riget, indtræder Tabet, saafremt vedkommende ved Fødselen har erhvervet dansk Indfødsret, først, naar har flytter ud af Riget.

Hilsen
John

larslindnilsson

Mange tak for svaret.

Som jeg læser §8, omhandler den kvinder, der har mistet deres danske indfødsret pga. §6 i Lov Nr. 57 af 23. Marts 1908 (forgængeren til loven fra 1925), eller evt. tidligere love:

Dansk Indfødsret tabes endvidere af den Kvinde, som gifter sig med en Mand, som ikke har dansk Indfødsret.

I dette tilfælde blev de gift i 1936, så efter at den "nuværende" lov trådte i kraft. Og de blev boende i Danmark efter de blev gift. Så jeg tror ikke at moderen har mistet sin danske indfødsret.

Mvh
Lars

John Damm Sørensen

Følgende fremgår af Knud Larsens "Indfødsretslovene" i 2 bind, der systematisk gennemgår alle regler omkring indfødsret.
Om § 1, stk. 1 i 1925 lovene anfører Knud Larsen indledningsvis.
"Da afstamningsprincippet uden hensyn til fødestedet allerede var gennemført ved L(oven) af 1898, var det ikke nødvendigt at den nye lov som noget nyt at fremhæve, at børn af danske statsborgere ved fødslen erhvervede indfødsret, "hvad enten fødslen foregår her i landet eller i udlandet".
Det er i loven fra 1925 angivet, at det er ægtebarnets afstamning i forhold fader, der er afgørende for, hvor det opnår indfødsret.
Det må derfor nok konkluderes, at barnet fik svensk indfødsret, og derfor er nævnt i forbindelse med faderen tildeling af dansk indfødsret. I følge vedlagt skema ville barnet have opnået dansk indfødsret ved dets fyldte 19. år.

Knud Larsen afhandling er ledsaget af et helt bind med afgørelser og skrivelser om emnet, hvis jeg finder noget konkret i forhold til denne tråds barn vender jeg tilbage.
Hilsen
John

larslindnilsson

Mange tak for det nye svar. Og tak for oversigten over love.

Jeg er enig i din konklusion.

Og jeg har lige fundet følgende tekst på det svenske Skatteverkets hjemmeside (https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.2/330339.html#h-Fore-den-1-januari-1951)

"Före den 1 januari 1951
Barn blev svenska medborgare vid födseln om:
    fadern var svensk medborgare och gift med barnets mor
    modern var svensk medborgare och inte gift med barnets far.
"

Så reglerne i Sverige var meget lig de danske regler.

Endnu engang tak.

Hilsen
Lars