Serafia Jonasdotter fra Sverige gift i DK 1902

Startet af Karina Tybring Hansen, 23 Aug 2011 - 14:31

Forrige emne - Næste emne

Karina Tybring Hansen

Hej igen...

Igen kommer jeg til kort med slægtsforskining i Sverige, og håber derfor at der er en som kan og vil hjælpe mig... Jeg søger oplysninger på denne dame ( min farfars mormor ) inden hun blev gift.

Og hun blev gift d. 22/11/1902 i Tuse Kirke med Svend Herman Jørgensen

Holbæk Amt, Tuse Herred, Tuse Sogn, Kirkebog 1892-1916, opslag 137

Venligst Karina.

Kirsten Halgaard Kristensen

Hej Carina.
Jeg har pt. adgang til de svenske arkiver, var lige inde at kigge, kunne ikke finde den pågældende forsamlig i Kronobergs län.
Jeg kan se du er medlem: Nede i medlemsafdelingen på forsiden er der en der tilbyder adgang til svenske arkiver i begrænset omfang.
En anden mulighed er, hvis du vil søge tilbage i dine svenske rødder, og det kan kun anbefales, at tilkøbe dig rettighed til de svenske statsarkiver.
Det er rimeligt nemt at finde rundt i svenske arkiver.
mvh. Kirsten
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Inge-Lise Trampedach

Her er Serafia's dåb i Långasjö.
Lånhasjö Husforhör 1871-81, kommer lige efter.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inge-Lise Trampedach

Husforhöret er her

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Karina Tybring Hansen

Inge-Lise, du er en stjerne! Tusind tak... Men jeg kan ikke se forbindelsen på billede 2? Og hvornår er folketællingen fra?

Men jeg kan da se hvornår moderen er født, og det skulle være i samme by... Hvor henne i Sverige ligger Långasjö?

Og er det nemt og ligetil at bruge de svenske arkiver som Kirsten siger- ligesom de danske?

Venligst Karina.

Peter Kristiansen

Långasjö ligger ca. 10 km SV for Emmaboda - mellem Kalmar og Växjö - altså i det sydøstlige Småland. Du kan prøve at google "¨Långasjö församling" eller at søge på Google maps.
M.v.h. Peter Kristiansen

Karina Tybring Hansen


Eva Morfiadakis

Långasjö ligger i Småland i Kalmar län. Husförhör är ingen folketaelling som Danmark.  

http://sv.wikipedia.org/wiki/Husf%C3%B6rh%C3%B6r

I husförhöret kontrollerade man att folk kunde läsa ur Luthers katekes. När man flyttade blev man utskriven av prästen i en sogn och sen blev man inskriven i en annan sogn av prästen där. Kyrkan hade kontrollmakt.  Därför kan man ofta följa en svensk från vaggan till graven.

Eva M
Eva M

Karina Tybring Hansen

Tak for den oplysning Eva...

Hvordan er det nemmest for mig at komme videre herfra?

Karina.

Karina Tybring Hansen

Eva, skrev præsten så til hvilket sogn de evt. flyttede?

Eva Morfiadakis

#10
Ja, prästen skrev till vilken församling man flyttade.

EvaM
Eva M

Eva Morfiadakis

#11
1875 flyttade modern in från Eringsboda, tycker jag det står.

Sen flyttade hon in igen 1877 till Långasjö från Elmeboda. Högersidan av husförhörlängden är inte med. Där står det när hon flyttade till Elmeboda, antar att det var dit hon flyttade. Om hon lämnade Långasjö före 1881 finns den flytten också angiven. Stannade hon kvar i Långasjö står det en sidhänvisningen till husförhörslängden som började 1882.


Eva M
Eva M

Karina Tybring Hansen

Eva, tusind tak...

Kan jeg læse om slægtsforskning i Sverige nogen steder? Sådan at jeg selv kan forske i familien, for jeg vil jo gerne vide mere om hvem familien var...

Kan man evt. finde ud af hvornår Serafis kom til Danmark?

Venligst Karina

Inge-Lise Trampedach

De bor stadig i Långasjö her en Husforhör 1896-1901
2.del af dåbssiden er Fadderne.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Karina Tybring Hansen

Hej Inge...

Meget interessant, Serafia har fået søskende... Spændende om de også var uægte?

Karina.

Inge-Lise Trampedach

Der står i Husforhöret at de alle var uægte.
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Karina Tybring Hansen

Ja det kan jeg godt se nu... Helena, hvad var du for en... Fy skam dig :-)

Karina.

Eva Morfiadakis

#17
Hej!

Det var ofta kallt och husen dåliga så man behövde någon som kunde ge värme. Sen kom storken.

I den sista husförhörslängden heter Serafia Johandotter. Modern heter Jonasdotter. Är det ett skrivfel eller finns det en fader med i bilden som heter Johan?

Modern och dottern är båda i Danmark 1896-1898.

Det måste ha hänt något med barn 2 och 3 eftersom deras namn är överstrukna. Flyttat? Fosterhem?
Hela bilden syns inte.

Eva M
Eva M

Karina Tybring Hansen

Hej Eva...

Jeg har ingen anelse om hvem som skulle være faderen til Serafia... Og hele familien er jo streget over på nær det yngste barn, så ved ingenting om hendes søskende..

Hvordan kan du se at både moderen og Serafia var i DK i 1896 og 1898? Kan du se om de bliver der? Ja Serafia gør jo ihvertfald siden hun bliver gift i 1902, men jeg ved slet ikke noget om resten af den svenske slægt...

Venligst Karina.

Eva Morfiadakis

Hej!

Om du tittar på 2ra delen av sista husförhöret står det en anmärkning med ett datum från och till Förkortningen står nog för Danmark.

Man måste se hela bilden och eventuellt också titta i avgangslisten och tillgangslisten.

Eva M
Eva M

Inge-Lise Trampedach

#20
Afgangslisterne er kun til 1894, her er resten af siden i Husforhöret.
Lidt mere af siden er der vist her.


[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Eva Morfiadakis

#21
Det står om olika flyttningar för familjen.
Modern och dotterns flyttning är till ??? p. 2 + datum. Jag förstår inte den flytten. p 2 kan avse en utflyttningslängd. Jag tycker att förkortningen ser ut som Dk men är inte säker. Man måste liksom ha böckerna framför sig och söka på olika ställen.
Övriga barnens flyttningar är inom församlingen. Ett problem kan vara att kyrkböckerna för 1900-talet för Asarum inte är scannade ännu.

Eva M

PS Det är väl Långasjö inte Asarum?
Eva M

Eva Morfiadakis


Det slog mig nu. Förkortningen ska nog vara OB, dvs obefintlighetsboken, dvs man vet inte var Helena och hennes äldsta dotter befinner sig. De har blivit överförda dit eftersom de inte varit i Långasjö vid 1-2 mantalsskrivningar.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


www.svar.ra.se finns 1900-tals kyrkoböckerna för Långasjö, men man måste ha ett abonnemang för att kunna se dem.

Eva M
Eva M

Karina Tybring Hansen

Hej Eva...
Ja det giver mening det du siger...
Ærgeligt at man ikke kan se kirkebøgerne igen efter 1900 for som det ser ud der, ja så kommer de jo hjem fra Danmark igen i 1898 - jeg tror også der skulle stå Danmark - og det kunne være interessant og se om der kun er Serafia som tager afsted 2. gang eller om moderen også tager med...

Men gad vide hvad der sker med hendes andre børn mens hun er i Danmark? Boede de hos plejeforældre og så fik hun dem tilbage igen?

Ved du om Serafia var et almindelig svensk navn?

Og Inge-Lise, tusind tak for at du ligger dem op..

Venligst Karina.

Inge-Lise Trampedach

Jeg fandt denne i Obefintlighetsbok 1895-1901

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inge-Lise Trampedach

I den kommende week-end er der gratis brug af Arkiv Digital, den 27 og 28 august, jeg har lige fået nyhedsbrev herom, jeg sender det til dig Karina på din private mail adresse.
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav


Eva Morfiadakis

Hej!

Jag läste precis om Långasjö. Det är alldeles rätt att Långasjö låg i Kronobergs län. 1971 överfördes orten till Kalmar län. Serafia Johansdotter/Johnsdotter ev också Jonasdotter är alltså född i Kronobergs län.

Eva M
Eva M

Karina Tybring Hansen

Hej Eva...

Tak for oplysningen... En venlig sjæl har sendt mig hendes dåb :-)

Venligst Karina