Hyre en (DNA) slægtsforsker

Startet af Mushi, 06 Maj 2023 - 07:24

Forrige emne - Næste emne

Mushi

Er der nogle som kender til danske slægtsforskere som kan hyres til at hjælpe med at finde ens ukendte far?

Har vha. Myheritage fundet ud af at min biologiske far ikke er ham som jeg troede det var, og at den biologiske far har aner fra ex-joguslavien/det østrigske imperium .

Har desværre ikke nogle nulevende familiemedlemmer der kan hjælpe mig, men kan se at jeg har en del matches med ovenstående aner. De tætteste på er en forældres fætter i 2 led:
Lad os kalde ham JG;
Fælles DNA; 1,7(119,1cm)
Delte segmenter: 6
Største segment: 45,7

Derudover matcher jeg FS som er en forældres kusine:
Fælles DNA: 1,3% (93,3‎ cM)
Delte segmenter: 7
Største segment: 25‎ cM

FS søster JS matcher mig kun med:
Fælles DNA; 0,3 (18,1 cm)
Delte segmenter: 2
Største segment: 9,6.

JS matcher JG og jeg, men FS (og hendes 2 sønner) matcher ikke JG - hvordan kan det være?




Per Andersen

Hej,
Der er altid en faktor af tilfældighed omkring, hvad man arver af DNA, og små stykker fælles DNA bliver frasorteret i opgørelsen af cM, så det kan være en forklaring på "asymmetri".
Du er velkommen til at kontakte mig på per@andersen1.dk mht. på løsning af opgaven.
Med venlig hilsen,
Per

Jørgen Kanters

Men tilfældigheden plejer at følge statistiske regler. Umiddelbart er der noget der ikke passer, men det kan sagtens være fordi jeg misforstår dig.

Forstår jeg rigtigt at JG er din ukendte fars fætter i andet led? Det vil sige at JG er din fætter i andet led 1 væk (2C1R)? Det passer fint med 119 cM

Men hvad mener du med at FS er en forældres kusine. JGs forældre, din fars forældres kusine el din fars kusine? Det er ret afgørende at vide.

Men hvis du ved din mistænkte fars familierelation til de nævnte er du da stort set i mål

Jørgen


Mushi

Kære Jørgen,
Beklager jeg prøver lige at skrive igen da jeg stadigvæk roder lidt rundt i det.

Det er korrekt at JG er min ukendte fars fætter i andet led.


JG matcher JS (0,3% (23,8‎ cM- kusine i 5 led led, som en Datter af fætter/kusine i 4. led)

Til mig står JS  som værende Forælders kusine i 4. led
0,3% (18,4‎ cM)

Det som er underligt er FS som er søster til JS ikke matcher JG

FS og hendes 2 sønner (samt JS) trianguler jeg med, og FS står til mig som værende Forælders kusine i 2. led, Kusine i 3. led

FS Søn 1 RS:
Står jeg til som han er Fætter i 3. led
1,2% (82,9‎ cM)

FS søn 2 MT
Står jeg til som han er Fætter i 5. led, Fætter i 4. led, Søn af fætter/kusine i 4. led
0,4% (29,1‎

Giver det mening?

Bedste hilsner herfra

Jørgen Kanters

Glem FS's børn. De bidrager ikke med ny information i denne sag, da du kender FS fælles DNA med dig.

JG er din grandfætter (på amerikansk 2. cousin)

FS er en forældres kusine? Din fars forældres kusine (går jeg udfra) eller din forældres kusine?
Det passer ikke rigtigt med de 93 cM og overhovedet ikke med JS 18 cM. Ville være interessant at vide hvad FS matcher JS med, men det kan nok give skår i familiehyggen hvis de uventet viser sig ikke at være helsøskende.

Jeg skal være helt sikker på at jeg ikke misforstår dit stamtræ. Det du ved er (som ikke nødvendigvis passer med virkeligheden)

Bedste   -   Grandbedste    -    Grandbedste 2
I            I     I             I 
Far          FS    JS            Fars Grandfætter/kusine
I                                I
Mushi                            JG