Bygningstegninger 1878 - Odense

Startet af Valdemar Thygesen, 02 Maj 2023 - 01:32

Forrige emne - Næste emne

Valdemar Thygesen

Kære Slægtforskere

Jeg leder efter de oprindelige tegninger til villaen Kronprinsensgade 7 Odense, og med fundet af byggesagen i byrådssag fra 1878 er mit håb, at der er en ledetråd, der kan føre mig hen hvor tegningerne er. Hvis nogen har erfaringer med, hvor man lagde tegninger og bilag til byggetilladelser i Odense dengang byrådet behandlede alle byggesager, ville jeg være meget glad, hvis de vil dele lidt viden. :-)

Jeg har vedhæftet byggetilladelsen fra 1878. Måske giver den et hint om, hvor der kan være noget?
Der er ikke noget på Weblageret

Bedste hilsner
Valdemar Thygesen

Peter Kristiansen

Det er jo et kommunalt arkivalie - så enten i byggesagsarkivet i kommunen  - og hvis de har ryddet op, så i Odense Stadsarkiv.

Tegningerne KAN være afhændet til det daværende Landsarkiv for Fyn - i dag Rigsarkivets afdeling i Odense.

En sidste mulighed er Kunstakademiets Samling af Arkitekturtegninger - i dag en del af Danmarks Kunstbibliotek.
M.v.h. Peter Kristiansen

John Damm Sørensen

I følge ois.dk er bebyggelsen på Kronprinsensgade 7 fra 1883.
Den byggesag med tegninger findes i WebLager.

Så taler vi om den rigtige adresse?

Hilsen
John

John Damm Sørensen

Købmand Carl Theodor Jensen bor i Kronprinsensgade nummer 1 i 1880
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=57449#57449,12076131
Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kjøbstad, Kronprindsensgade 1, forhuset, 1450, FT-1880, B0082
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Carl Theodor Jensen     55     Gift      husfader, kjøbmand            Odense 
Kirsten Elisa Auguste Jensen     55     Gift      hans kone            Næstved 
Josephine Caroline Auguste Jensen     20     Ugift      deres datter            Odense 
Laura Josephine Leth     48     Ugift      slægtning            Næstved 
Henningmine Henningsen     26     Ugift      tjenestepige            Assens 
Ane Johanne Madsen     39     Ugift      tjenestepige            Haarby sogn 

Hilsen
John

Valdemar Thygesen

#4
Tusind tak for svar.

Jeg leder efter tegningerne, da dem fra 1883 på Weblageret er af Kronprinsensgade 13. Husnumrene blev ændret fra Kronprinsensgade 1 til 7 og 7 til 13 i 1882, hvorfor der er opstået fejl både i Ois og weblageret. Jeg ved huset er opført af C.T jensen, da vejviseren/folektællingenskriver, at han boede i nr. 1 før 1882 og nr. 7 efter 1882, så det kan ikke være et andet hus end det fra 1878, som arkitekt Hausted opførte. Byrådssagen hedder nr. 116 og byggesagen hedder nr. 36. Men tegningerne ligger ikke der.

Vh
Valdemar