Anders Terkelsen og Terkel Andersen - er de far og søn??

Startet af Mona Rasmussen, 22 Apr 2023 - 14:13

Forrige emne - Næste emne

Mona Rasmussen

Hej

Kan der mangle indførsler i kirkebøgerne 1750-60??

Terkel Andersen er død i Seiet, Uth sogn, Vejle amt 2. april 1829 https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21618957#396736,74415873 - Han skulle så være født ca. 1754-55

I 1787 er han 30 år og tjenestekarl hos Christen Pedersen i Sejet - altså født ca. 1757-58Vejle, Bjerre, Uth, Uth Sogn, Sejet, 14, FT-1787, B9162
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Chresten Pedersen     58     Gift     Hosbonde     Gaardbeboer      
Maren Rasmusdatter     61     Gift     Madmoder           
Terkel Andersen     30     -     Tienestefolk           
Birte Marie!!     24     -     Tienestefolk           
Anders Christensen     46     Gift          Indsider      
Johane Marie!! - Johane Marie Knudsdatter??     50     Gift                
Maren Andersdatter!!     5     -     Deres Datter           

I 1801 er han gårdmand og 41 år - altså født ca 1760-61Vejle, Bjerre, Uth, Uth Sogn, Seiet Bye, 17, FT-1801, B9176
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Terkel Andersen     41     Gift     Huusbonde     Gaardmand      
Maren Sørensdatter     34     Gift     Hans Kone           
Christen Terkelsen     4     -     Deres Børn           
Marie Terkelsdatter     13     -     Deres Børn           
Dorte Terkelsdatter     6     -     Deres Børn           
Sidsel Terkelsdatter     3     -     Deres Børn           
Hans Larsen     26     Ugift     Tieneste Karl 

I fæsteprotokollerne kan jeg se, at det er Christen Pedersens gård, han nu fæster.

I 1802 er Terkels hustru nævnt i skiftet efter Christen Pedersens hustru Maren Rasmusdatter. Marens mor Sidsel Rasmusdatter var søster til Maren
969 Maren Rasmusdatter i Sejet. 26.6.1802, fol.312, 318.
E: Christen Pedersen, ladefoged. A:
1) bror Peder Rasmussen, død, [var g.m. Margrethe Sørensdatter Hald, skifte 10.5.1800 lbnr.939]. 4B: Anne, Maren, Kirsten, Christiane. FM: Jens Sørensen Hald i Sejet
2) søster Karen Rasmusdatter g.m. Christoffer Jørgensen
3) søster Sidsel Rasmusdatter, [skifte 15.3.1797 lbnr.874].
Første ægteskab med [Søren Sørensen]. 2B:
****a Maren Sørensdatter g.m. Terkild Andersen i Sejet
b Anne Sørensdatter g.m. Gudmand Pedersen, murermester i Horsens
c Søren Sørensen 30 på Boller
Andet ægteskab med Peder [Christensen] Snedker i Sejet. 4B:
d Jørgen Pedersen 25 i Sejet
e Kirsten Pedersdatter 12 i Glud
f Bodil Pedersdatter 9
g Anne Kirstine Pedersdatter 5.

I 1808 er Terkel nævnt i skiftet efter Christen Pedersen. Hans mor Dorthe Pedersdatter var søster til Christen.
1050 Christen Pedersen i Sejet. 23.3.1808. fol.413B, 417B, næste protokol fol.28.
A:
1) bror Jens Pedersen i Over Glud på Boller gods, død. 5B:
a Jørgen Jensen, vanvittig, i Glud
b Søren Jensen, billedhugger i Ålborg
c Jens [Jensen] i Ejer i Ovsted sogn
d Maren [Jensdatter] g.m. Niels Rasmussen i Glud på Boller gods
e Birthe [Jensdatter] g.m. Rasmus Jacobsen i Glud på Jensgård gods
2) bror Jørgen Pedersen i Hagsholm på Frijsenborg gods
3) bror Søren Pedersen, død. 4B:
a Peder 38
b Jens 32
c Niels 30 i Hagsholm
d Kirsten g.m. Jens Eriksen i Skjød
4) bror Laurids Pedersen i Skjoldelev på Frijsenborg gods
5) søster Dorthe Pedersdatter i Rand på Boller gods, død. 5B:
****a Terkild Andersen i Sejet på Boller gods
b Søren Jensen i Kalsgård [i Glud sogn] på Jensgård gods
c Jens Andersen i Hornum, [skifte 29.8.1795 lbnr.854]. 5B: Maren, uvist hvor, Anders 30 i kongens tjeneste, Karen i Urlev eller i Hedensted, Christen 24 i kongens tjeneste, Margrethe, uvist hvor
d Maren Jensdatter, [skifte Horsens 7.10.1777 lbnr.1581, var g.m. Anders Jensen, pottemager, skifte Horsens 17.11.1800 lbnr.2050]. 3B: Anne Marie , vanvittig, i Horsens, Maren g.m. Søren Mikkelsen, pottemager i Horsens, Laurids, pottemager i Horsens, [skifte Horsens 1.4.1800 lbnr.2041]. 1B: [Maren]
e Mette Marie [Andersdatter] g.m. Hans Thomsen på Staksrode Mark

Ud fra Terkels søskende i skiftet, må forældrene være Dorthe Pedersdatter og Anders Terkelsen i Glud sogn. (Jeg har fundet de andre søskendes dåb). Dorthe var tidligere gift med Jens Sørensen.

Jeg har søgt alle steder efter Terkel Andersens dåb. uden held.

Jeg har ligeledes søgt efter Anders Terkelsens død, men det sidste spor, jeg har af ham er 2 skifter i dec. 1758 efter hans mor og bror, hvor der står "Anders Terkildsen i Bisholt på Jensgård gods, nu i Hornum"
Problemet er, at gården, Anders har fæstet, hører til Jensholt gods, hvor der ikke er fæsteprotokoller.

Hvd gør jeg?? Skal jeg bare acceptere, at jeg ikke kan bevise hvem Terkels far er, eller er det, jeg har fundet nok til at man med god samvittighed kan skrive ham på???

Venlig hilsen

Mona Rasmussen

Jette Nielsen

#1
Hej Mona

Det er lidt svært at gennemskue. men er dette alle Peder Jensens børn der nævnes?

171 Peder Jensen i Over Glud. 15.10.1746, fol.21B.
E: Kirsten Christensdatter. LV: Rasmus Sørensen i Kalsgård.
B: Dorthe g.m. Anders Terkildsen i Øster
Bisholt, Jens 18, Christen 15, Jørgen 12, Anne 11, Søren 8, Laurids 4, Else Cathrine 2.
FM: Peder Christensen i Skævlund Mølle. Kopi af skiftebrevet til Rasmus Mortensen, [der ægter enken].

Ja, der ser ud til at mangle en del indførsler i Uth kirkebog. Har du undersøgt Barrit Kbg. hvor Rand hører til?

Mvh.
Jette Nielsen

Jette Nielsen

#2
Hvis du har data fra kirkebøgerne på Dorthe Pedersdtr. f.eks. hendes 2 vielser og hendes død,
og de stemmer overens med  oplysningerne i skifterne, så burde det vel være godt nok.
Selvom Terkel Andersens dåb ikke kan findes.
Hvis han nævnes som fadder hos sine søskende, er det også et godt bevis.

Mvh.
Jette Nielsen

Mona Rasmussen

Hej Karen

Tak fordi du kiggede på det.

Jeg har alt på Dorthe Pedersdatter. Hun døde i Barrit ved datteren Mette Marie og dennes mand i 1798, men der står ikke rigtig noget, og jeg har ikke fundet et skifte: "Samme dag begravet en gammel kone Dorthe Pedersdatter moder til Hans Thomasens hustru ved Rand gl 75 år."

Terkel er ikke fadder til nogle af hans søskendebørn, og der er heller ikke nogle af dem, der er fadder til Terkel og Karens børn.


Min "teori" er, at Anders måske har forladt Dorthe, siden der står "nu opholdende sig i Hornum" og at Terkel måske er opvokset hos morbror Christen Pedersen.
Anders fik allerede et uægte barn i 1740, som blev døbt Terkel. Og i 1746 har jeg fundet en public absolution efter at han var blevet gift med Dorthe i 1745, så han har måske ikke været det bedste bud på en ny ægtemand til Dorthe efter at hun blev enke.

Jeg har søgt i alle KB i Hjerre herred efter Terkels dåb. Hvis han er født efter søstern Mette Marie, som er fra 1756 passer det egentlig også med, at Anders er "smuttet" kort efter.

Det er ærgerligt, at jeg ikke kan finde fæstebreve fra Jensgård gøds, for der ville man måske kunne se noget mere. Jeg har fundet dette på nettet:

"Efter Søren Hansens død i 1739 drev enken gården nogle få år, men afstod den i 1742 til sønnen Jens Sørensen. Han døde dog i 1745, hvorefter hans enke Dorthe Pedersdatter blev gift med Anders Therkelsen. I 1780 fik hendes søn af første ægteskab, Søren Jensøn (Stougaard) gården, der i 1810 blev overtaget af dennes søn Hans Sørensen (Nørgaard). Han byggede i 1811 den gamle gård op fra ny og navngav den efter sin hustru Anne Katrine Madsdatter von Baden. Ved et stort mageskifte i 1843 kom gården under Boller Gods, og herfra blev den i 1857 købt fri."

mvh
Mona