Vælg nyt udseende på DS Forum

Startet af Peter Bjørn Thomsen, 07 Apr 2023 - 20:29

Forrige emne - Næste emne

Peter Bjørn Thomsen

Med baggrund i de kommentarer vi har modtaget i de forløbne to dage, har vi gjort det muligt at skifte udseende på DS Forum. Vi har installeret et nyt tema.

Anvend nyt tema på Danske Slægtsforskeres Forum.pdfHvis du ønsker at anvende det nye tema, og på den måde få et nyt udseende på Forum gør du følgende:
Efter login på DS Forum, klikker du
1. på dit ikon allerøverst i skærmbilledet helt ude til venstre.
2. Du klikker derefter på menupunktet "Udseende og layout"
3. Vær sikker på at du har valgt fanebladet Forumprofil.
4. Klik på knappen skift udfor punktet "Nuværende tema"
5. Vælg imellem Forum standard, "SMF Default Theme - Curve 2", eller det nye tema "Repulse_v1.0"
6. Du vælger ved at klikke på knappen "Anvende dette tema" i den sektion, du ønsker at anvende.
7. Afslut ved at klikke på gem Profil nederst i højre hjørne.

Vi har vedhæftet opskriften i en pdf fil for bekvemmeligheden skyld.

Keld Sørensen

Ja, så er det tidsspildet for alvor tager fart:

Klikke man på det link, som er angivet i starten af linie 2. ender man i "Fejl 404"
Følger man punkterne på listen, går det galt ved pkt. 4 - jeg har ikke nogen tekst "Nuværende tema" og slet ikke nogen knap "Skift"

Gabriel, blow your horn ... en sådan opdatering er spild af penge og brugernes tid !

(... og så skal man klikke på knappen "Gem" for at 'sende' ens indlæg - begrebsforvirring !)
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Inger Buchard

Tak, det ændrede kontrasten til det bedre, incl. skift til mørk blå grundfarve
Jeg er også glad for 'krummesporet'

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Keld Sørensen

Citat fra: Inger Buchard Dato 08 Apr 2023 - 12:03Tak, det ændrede kontrasten til det bedre, incl. skift til mørk blå grundfarve
Jeg er også glad for 'krummesporet'

Inger Buchard
Har du de punkter, som er beskrevet i listen ?

Når jeg klikker på FANEN "Forumprofil" kommer ét indhold frem på siden under - men ikke noget med tema eller knap !!

Når jeg klikker på MENUPUNKTET "Forumprofil" i den menu som kommer frem ved klik på fanen "Forumprofil" kommer en ANDEN tekst frem på siden under - men stadig ikke noget med tema og knap !

TIDSSPILDE af værste skuffe !
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Anne Messmann

Som Inger fik jeg nu ændret tekst/farve til det bedre ved at bruge Tema nr. 3 :)

Prøvede også med Tema nr. 2 - men det ser ud til at være identisk med Tema 1, og har desuden samme antal brugere??

Knappen: Forhåndsvis Tema virker ikke på nogen af Temaerne...

Og det er lidt forvirrende at hele siden ser anderledes ud - og det således ikke blot er skrift og farve man ændrer.

Hvad 'krummesporet' er, er stadig en gåde.

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Kathrine Tobiasen

Hej Keld

Mon ikke du mangler at logge dig ind på din profilside? Jeg skal logge mig ind en ekstra gang for at komme til siden.

I øvrigt gør det nok ikke tingene lettere for dig, at du så åbenbart er forhåndsindstillet imod opdateringen, som altså har været nødvendig af sikkerhedsmæssige grunde. Fx måtte vi bag kulisserne tidlige bruge lang tid på at afvise en hær af uønskede brugere, der fra robotter ville skaffe sig adgang. Den tid kunne bruges meget mere konstruktivt.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Inger Buchard

Citat fra: Anne Messmann Dato 08 Apr 2023 - 17:39Hvad 'krummesporet' er, er stadig en gåde.

Vh, Anne

Over titlen på det forum, du er i aktuelt, står der f.eks.
Danske Slægtsforskeres Forum => For alle => Hjælp til tydning af tekster => Hjælp til et besværligt forhør 1805
Det er krummesporet og det gør muligt at springe tilbage til det niveau, man vil tilbage til: enten tilbage til forsiden [for alle] eller til det aktuelle forum [Hjælp til tydning af tekster].

For mig er det en besparelse i antal museklik at kunne gå retur via 'krummesporet' - den vej, Hans og Grete fandt ud af skoven på ved at drysse krummer bag sig

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Lars Skovvang Larsen

En stor bøn:
Lav nu bare noget der virker, er intuitivt og er til at læse.

Jeg kan kun give Keld Sørensen ret. Anvisningerne virker ikke. Rent tidsspilde.

Som jeg skrev i en tilsvarende tråd for et par dage siden: Kik på norske Slekt og Data og tag ved lære af deres let overskuelige sider.
Jeg gentager linket: https://slektogdata.no/slektsforum/viewforum.php?f=2191&sid=24ec0cad5c01aeacf7b20627662175ec
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lis B. Jensen

Hej alle

Jeg tilslutter mig Lars og Kelds komentarer.
Husk ikke alle slægtsforkere er EDB-nørder derfor Keep It Simple
Lad od nu få de fede overskrifter i indlæggene og nogle større bostaver i Sort - så det er til at læse.
Der er stadig mnage bruger +65 - hvor det kniber med synet
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Mette Lund

Linket i overskriften på vejledningen virker ikke, men brug det vedhæftede link i første indlæg i denne tråd. Der er skærmprint af fremgangsmåden.

Vejledningen fungerede fint for mig. Jeg valgte tema "Repulse_v1.0", og som Inger skiftede jeg til blå grundfarven. Der er større bogstaver, fede overskrifter og god kontrast, og forhåndsvisning virker også.

Mvh.
Mette

Keld Sørensen

Citat fra: Kathrine Tobiasen Dato 08 Apr 2023 - 18:57Hej Keld

Mon ikke du mangler at logge dig ind på din profilside? Jeg skal logge mig ind en ekstra gang for at komme til siden.
Det er ikke tilfældet her ved mig, men hele logon proceduren fra START er noget rodet - det ser ud som om, men IKKE er logget på - og prøver man sker der intet - går man bare igang, ja, så er man logget på - det er noget rod !

... og under alle omstændigheder høre disse ting vist mere til i kategorien 'tidsspilde og forvirring' end i kategorien 'en brugervenlig opdatering'

Nu får jeg jo garanteret skyld for at være en sur gammel mand, men det er slet ikke tilfældet, jeg er bare så træt af alle de unødvendige opdateringer, som blive proppet ned i halsen på os alle steder på nettet !

I hele denne tråd om 'opdatering' er der ikke en eneste gang givet et godt argument for nødvendigheden af denne 'opdatering' - det er, som jeg skrev i mit første indlæg Webmasters argument: "Hvem gider se på den samme udstilling i forretningsvinduerne ?" ... og dertil er der kun at svare: Det gør brugerne ... det skal være som det plejer at være !

Det her har været spild af foreningens penge og brugernes tid ... som jeg allerede har skrevet flere gange !

Så jeg vil opfordre til, at man fremover kun laver de ændringer som er nødvendige for at være opdateret mht. sikkerhed og andet IT-fagligt og måske de forbedringer, som et flertal af brugerne ved afstemning har ønsket sig !

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Anne Messmann

Inger #6:

Tak for dit udførlige svar vedr. 'krummesporet' ;D - det giver jo god mening!

Venligst,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Sebastian Bruun

Citat fra: Keld Sørensen Dato 09 Apr 2023 - 10:22Så jeg vil opfordre til, at man fremover kun laver de ændringer som er nødvendige for at være opdateret mht. sikkerhed og andet IT-fagligt
Hvilket i bund og grund også er det man har gjort..

Den gamle forum-version er forældet, usikker og har en begrænset levetid, fordi den underliggende IT-platform (programsprog / database) også opdateres med nye, sikrere versioner. Det betyder, at nogle af de program-kommandoer der er brugt i Forum-programmet udgår, da de er usikre og uhensigtsmæssige.

Det har så den bivirkning at udseende og brug af forum kan være ændret af udviklerne af forum-softwaren. Akkurat som bilfabrikkerne også laver om på designet, når de lancerer en ny version af en model.




Jørgen Sørensen

Kathrine Tobiasen skriver ovenfor, at opgraderingen har været nødvendig af sikkerhedsmæssige grunde.

Det er absolut en rigtig god grund til at gøre det.
Jeg forstår bare ikke hvordan farverne, og den lille meget lysegrå tekst, kan holder ubudne gæster væk.

Sjov nok er citeret tekst betydelig lettere at læse. Hvad med at bytte dem om ?
Mvh.Jørgen
Venligst Jørgen - 2300

Keld Sørensen

Citat fra: Sebastian Bruun Dato 09 Apr 2023 - 12:08
Citat fra: Keld Sørensen Dato 09 Apr 2023 - 10:22Så jeg vil opfordre til, at man fremover kun laver de ændringer som er nødvendige for at være opdateret mht. sikkerhed og andet IT-fagligt
Hvilket i bund og grund også er det man har gjort..

Den gamle forum-version er forældet, usikker og har en begrænset levetid, fordi den underliggende IT-platform (programsprog / database) også opdateres med nye, sikrere versioner. Det betyder, at nogle af de program-kommandoer der er brugt i Forum-programmet udgår, da de er usikre og uhensigtsmæssige.

Det har så den bivirkning at udseende og brug af forum kan være ændret af udviklerne af forum-softwaren. Akkurat som bilfabrikkerne også laver om på designet, når de lancerer en ny version af en model.




Nu har jeg arbejdet med udvikling af IT-systemer i over 30 år, så jeg ved godt, hvad der skal til for at holde en sådan installation kørende rent sikkerhedsmæssigt - og som der også tidligere er skrevet, er det jo på sin plads, at dette  foretages - ingen tvivl om det !

Men at 'bivirkningerne' heraf skulle være det, som mange af brugerne her klager over ... det har jeg dog aldrig hverken set, hørt om eller selv oplevet !

Det er netop det forhold, som også tidligere er skrevet, at web-folk har det med at lave om for forandringens skyld - "dette med at udstillingsvinduerne skal skiftes" - og det er en forbandet uskik til gene for brugerne !

Så hold jer til det IT-sikkerhedsmæssige, lad brugerfladen være og lad endelig være med at bilde folk ind, at brugerfladen ændres som en 'bivirkning' af det sikkerhedsmæssige - det er for søgt og ganske enkelt noget sludder.
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

John Damm Sørensen

Enig med Keld. Udseendet bør/har intet at have med sikkerhed at gøre. Her er nok nærmere tale nogle udviklere, som stiller en så hæslig platform til rådighed, at man bliver nødt til at betale dem for at gøre den anvendelig, og nogenlunde udholdelig at se på.
Det er efterhånden en udbredt taktik med såkaldt gratis software.

Hilsen
John

Erik Boysen

To whom it concern

Jeg vil foreslå at man på den kommende generalforsamling (som jeg ikke kan deltage i) virkelig gennemgår og behandler det såkaldte nye udseende på FORUM. Mage til makværk af udseende og benyttelse af hjemmesiden er foreningen da vist verdensmester i at få lavet!
Når et nyt medlem søger om optagelse i foreningen, skal man jo huske at advisere om, at hvis man har et syn der ligger under almindeligt, så skal man lige først gå ind og kode lidt i forum og tilpasse her og der og endelig huske at log in skal stilles: plus visse andre ting såsom profil skal findes og rettes til. Det er det vist ikke ret mange der orker og gider, eller har den fornødne viden til Det der er lavet om på hjemmesiden har vist ikke ret meget med sikkerhed at gøre, men nærmere udtryk for at det bør programmeres om, så vi får en hjemmeside der er foreningens 7000 medlemmer værdig.
Med venlig hilsen
ERIK BOYSEN
www.skippere.dk

OPEN YOUR MIND-USE OPEN SOURCE

Keld Sørensen

#Erik Boysen

Helt enig, men der skal mange flere til at 'råbe op' før "whom" vågner op !

Ikke bare vores hjemmeside, men overalt hersker denne "skift ud for udskiftningens skyld" ... det er igen dette med "forretningernes udstillingsvinduer" - de skal helst skiftes for at fange folks opmærksomhed !

Ja, men det er overhovedet ikke det, det handler om her (og i mange andre tilfælde !) - webmasters opgave er at holde sikkerheden up to date OG foretage de ændringer som flertallet af brugere går ind for ... og det har bestem ikke været tilfældet her !
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Sebastian Bruun

Citat fra: Keld Sørensen Dato 21 Apr 2023 - 07:16- webmasters opgave er at holde sikkerheden up to date OG foretage de ændringer som flertallet af brugere går ind for ... og det har bestem ikke været tilfældet her !
Nu er det jo som regel hovedsagelig de utilfredse, der ytrer sig ved ændringer. Og derfor ved vi ikke om flertallet af brugere er tilfredse - eller indifferente - med ændringerne.

Personlig synes jeg f.eks. at ændringerne er helt i orden. Og ja, jeg er også i pensionistalderen..

Det er webmasters opgave at holde softwaren ajour med løbende ændringer og opdateringer, herunder lukning af sikkerhedshuller.
Og når softwaren ikke er hjemmeudviklet, ja så er man altså også underlagt producentens evt. ændringer i design, layout og tilpasningsmuligheder.
Akkurat som vi ikke kan forlange, at VW beholder det gamle design på en Golf, blot fordi vi ikke kan lide at de flytter på kontakter og instrumenter.

Carl-Johan Bavnhøj Madsen

Kan kun give Sebastian ret. Derudover er det sådan i IT verdenen at man i dag er nød til at opgraderer sin software for at undgå at uvelkomne elementer får for let adgang til at hugge eller ødelægge noget.
Desuden er det jo ikke vores admin. folk der bestemmer, hvordan program udviklerne skal lave de nødvendige opdateringer der skal til. De kan kun agerer ud fra de muligheder som programmet nu tilbyder i denne udgave.
Man kunne så skifte til en anden forum software, men jeg er ret sikker på at så kommer der først utilfredshed.

Fra en bruger som kun har en anke nemlig at jeg ikke kan indstille forum til at vise de yngste indlæg først.

Carl-Johan B. Madsen
8883
Carl-Johan Bavnhøj Madsen 8883

Kathrine Tobiasen

Hej Carl-Johan

Ang. visning af de yngste indlæg:
Prøv at gå til din profil (klik på dit navn øverst til venstre på siden) og vælg "Udseende og layout".
Her kan du markere punktet: Vis de seneste indlæg øverst i emnevisning. Det burde løse problemet for dig.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Carl-Johan Bavnhøj Madsen

Tak Kathrine, det hjalp.
Det man først bliver blind på er øjnene :)
Carl-Johan Bavnhøj Madsen 8883

Stegemüller

Jeg synes, forum er både flot, overskueligt og brugervenligt.

I IT-verdenen er man pisket til at følge med opdateringerne, da disse meget ofte skyldes hensyn til sikkerhed.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata