Skifte, Karen Andersdatter, Næstved, 1761, arvinger søskendebørn, Fyrendal sogn

Startet af Lars Skovvang Larsen, 07 Apr 2023 - 12:51

Forrige emne - Næste emne

Lars Skovvang Larsen

Jeg har fundet et skifte under Næstved byfoged efter Karen Andersdatter i 1761.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=133102&side=62

Mit uddrag af skiftet:
Skifteprotokollen, Næstved byfoged, folie 61a-64a. Registrerings- og vurderingsforretning den 24. juli 1761 / skifte den 13. august og 24. september 1761 efter Karen Andersdatter i Skomagerlængen. Hun var død den 24. juli 1761.
Enkemand: Christen Hemmingsen.
Arvinger: "skal være udi Tornemarch, nemlig tvende Brødre, som Enkemanden ej vidste at forklare, hvad Deris Navne ere, saa og Een Bonde Kone paa Gaunøe Gods navnl: Jute Dorthe Thages Datter". Senere opsumeret til:
1) Et søskendebarn Erich Rasmussen i Tornemark.
2) Et søskendebarns børn:
a) En søn Mathias Hansen.
b) En søn Hans Hansen.
c) En søn Peder Hansen.
d) En søn Lars Hansen.
e) En datter Anna Hansdatter
3) Et søskendebarns barn:
a) En datter Jüte Dorthe Thagesdatter, gift med Christen Christophersen boende på Gavnø enemærker (gods).
4) Et søskendebarn Niels Erichsen Hattemager, død, hans børn:
a) En søn Erich Nielsen, feldberedersvend.
b) En søn. Navn ikke oplyst.
c) En datter. Navn ikke oplyst.
5) Just Hattemagers datterbørn.
Der taltes om flere arvinger; men ingen af dem kunne legitimere deres arverettighed.

Skiftet er uklart i forholdt til hvordan de forskellige søskendebørn (og deres efterkommere) er relaterede til afdøde og i forhold til hinanden.

Jeg kender til de 2 førstnævnte søskendebørn; arvingerne 1) Erich Rasmussen i Tornemark (Fyrendal sogn, Sorø amt). Arving 2) kender jeg. Hans navn er Hans Rasmussen, han var gårdmand i Tornemark, hvor han var død i 1759.
Erich Rasmussen og Hans Rasmussen var brødre. Erich født omkring 1701 og Hans født før 1699.
Deres forældre var gårdmand Rasmus Hansen i Tornemark (o. 1656 - 1733) og Anne Ericsdatter (o. 1657 - 1731). Rasmus Hansens far skal være en Hans Olde, om hvem jeg ingen data har.

Jeg er opmærksom på, at Karen Andersdatters arvinger kan være beslægtet med hende uden alle at være det med hinanden. Slægtskaberne kan være på hendes fars (en Anders´) side og/eller på hendes mors side.
Hvad angår arving 5) Just Hattemager(s datterbørn), så er jeg usikker på om han er et søskendebarn til Karen Andersdatter.

Med egen viden og hjælp fra bl.a. Brejls skifteuddrag gentager jeg arvingerne i skiftet med udvidede oplysninger:
1) Et søskendebarn Erich Rasmussen. Gårdmand i Tornemark. (o. 1701 - 1781).
2) Et søskendebarn Hans Rasmussen. Gårdmand i Tornemark.Død (f. 1699 - 1759) Hans børn:
a) En søn Mathias Hansen.Gårdmand i Tornemark. (1725 - 1795).
b) En søn Hans Hansen. (1730 - ?)
c) En søn Peder Hansen. (1728 - ?)
d) En søn Lars Hansen. (1741 - ?)
e) En datter Anna Hansdatter. (1738 - ?)
3) Et søskendebarns barn:
a) En datter Jüte Dorthe Thagesdatter, gift med Christen Christophersen boende på Gavnø enemærker (gods).
4) Et søskendebarn Niels Erichsen Hattemager i Næstved, død. (? - 1749). Skiftet underbyfogeden. Hans børn:
a) En søn Erich Nielsen, feldberedersvend. (o. 1734 - ?). Var ved skiftet efter sin mor i 1758 feldberedesvend i Næstved.
b) En søn Just Nielsen. (o. 1723 - 1767). Død som hattemager i Stubbekøbing, skiftet under byfogeden.
c) En datter Anne Marie Nielsdatter. (o. 1731 - ?). Tjente ved skiftet efter sin mor i 1758 på Vallø.
        -  En datter Anne Cathrine Nielsdatter. (o. 1742 - ?). Nævnt i skiftet efter sin far i 1749; men ikke i skiftet efter sin mor i 1758.
5) Just Hattemagers datterbørn.

Da navnet Erich ses flere gange i skiftet, er jeg tilbøjelig til at tro, at slægtskabet til i hvert fald Erich Rasmussen og Hans Rasmussen går via deres mor Anne Ericsdatter; men det er kun en tanke.

Karen Andersdatter var i 1738 i Sct. Peder sogn i Næstved blevet gift med Christen Hemmingsen. Hun var da enke efter feldbereder Oluf Mathisen.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=153871#153871,25644305
Oluf Mathisen var hun formentligt blevet gift med i 1727, hvor der skiftedes efter hans foregående kone Maren Pedersdatter.


Hvordan er de nævnt personer i skiftet beslægtede?
Alle yderligere oplysninger modtages selvfølgelig med kyshånd.
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

Jeg har siden i går fundet to skifter under Næstved byfoged - i Brejls uddrag - der fletter ind i skiftet efter Karen Andersdatter.

I disse 2 skifter nævnes Just Rasmussen, hattemager i Næstved. Han må være arving 5) i skiftet i 1761:

427 Christoffer Pedersen i Næstved. 21.2.1703, fol.352B.
E: Mette Thygesdatter. A:
1) søster g.m. Just Rasmussen, hattemager i Næstved
2) søster g.m. Anders Mus i Herlufmagle.

478 Just Rasmussen, hattemager i Næstved. 5.7.1709, fol.158B.
E: Sidsel Pedersdatter. B:
1) Maren Justsdatter 12
2) Karen Justsdatter 9
3) Rasmus Justesen 7.
Afdøde døde 13.5.1709.

Originalen af det sidste skifte: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=133092&side=160
Der nævnes også enken Sidsel Pedersdatter fæstemand / stedfar til børnene: Jens Jacobsen.

Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk