Niels Christian Rasmussen i Marie Magdalene Sogn

Startet af Benny Houmann, 27 Mar 2023 - 20:35

Forrige emne - Næste emne

Benny Houmann

Hej Opslagskyndige!

Jeg ved ikke, om mit ærinde hører til i denne gruppe, men nu prøver jeg!

En dreng - Jens Andreas Sørensen - blev født i Assentorp Fattighus i Stenmagle Sogn i Sorø Amt d. 7. oktober 1868 af enken Ane Marie Sørensen.
Udlagt barnefader er en ungkarl Niels Christian Rasmussen i Marie Magdalene Sogn i Randers Amt.
Enken Ane Marie var flyttet fra Koed Sogn - nabosogn til Marie Magdalene Sogn - til Stenmagle Sogn, så det giver fint mening.

Hovedministerialbog, Barn nr. 28: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17224748#205939,39087223

Kontraministerialbog, Barn nr. 28: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21913057#427169,78468903

I Hovedministerialbogen læser jeg under Anmærkninger: Tilhører (mener jeg) Maria Magdalene Sogn - 25/6 69.

Spørgsmål 1: Hvad mon der menes med denne sætning?
Spørgsmål 2: Mon der findes et tilgængeligt opslagsværk i Marie Magdalene Sogn, der indeholder noget om denne fødsel?
Spørgsmål 3: Mon der blev oprettet faderskabssager i 1868?

Årsagen til mine spørgsmål:
Jeg har en Niels Christian Rasmussen på sigtekornet, og jeg kan følge ham rundt i sogne på Djursland i en 10-års periode, og han er faktisk den eneste, der dukker op med det navn ved diverse søgninger.
Dog! I perioden fra november 1864 til november 1869 er ind-/udflytteoplysningerne ikke helt ajour. Og ham Niels skulle jo, efter mit kendskab til længder på en graviditet, have opholdt sig i Marie Magdalene Sogn i januar 1868. Men det har jeg ikke mulighed for at konstatere!

Men jeg forsøger at være 100 % sikker, inden jeg blot kaster ham ind i mit program. Det skulle jo nødig hedde sig....

På forhånd tak!

MVH Benny Dahl Houmann



Benny Dahl Houmann
bh17@outlook.dk

Britta Hansen

#1
Ad 2 Kun hvis moderen havde opholdt sig 10-månedersdagen før nedkomsten i Maria Magdalene sogn.

Ad 3
Se journalen for Randers Amt
Randers Amt
Register for journal over amtet
Prøv også de følgende år.
Journalgruppe D12 er alimentationssager.

Randers Amt journal

I 1869 har jeg spottet en Niels Christian Rasmussen, Sorvad [herregård i Gjesing sogn, nabosogn til Maria Magdalene] to gange, men det er sager fra Sorø Amt.

Afslør gerne detaljer om kandidaten, du allerede har fundet. Måske kan han findes i lægdsrullen.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Toudal

#2
Ad Spørgsmål 1:

Forsørgelsessted: https://wiki.slaegt.dk/index.php?title=Fors%C3%B8rgelsessted

Forsørgelsesretforordning af 1844:
https://wiki.slaegt.dk/index.php?title=Fors%C3%B8rgelsesretforordning_af_1844 - §§ 4 og 5

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Britta Hansen

#3
Alimentationssagen i Sorø Amts journal 1869 2. post højre side

1870 Sorø Amts journal - øverst højre side

1871 - do. -   - her er Niels Christian Rasmussen i Nimtofte
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Benny Houmann

#4
Hej Britta!

Jeg kan konstatere, at du arbejder længe! Men til stor glæde for mig!

Jeg kan nu konkludere, at det er den rette Niels Christian Rasmussen, jeg har haft på sigtekornet! Selvom der i de dokumenter, du så venligt har linket til, ikke er oplyst fødselsdato på den hjælpsomme Niels, så der 2 tungvejende årsager til, at jeg tør sige, det er ham:

Gjesing
D. 1. november 1869 forlod min mand på sigtekornet Gjesing Sogn, og det stemmer præcis med dine oplysninger om ophold på Sorvad i 1869.

Nimtofte
Da han forlod Gjesing Sogn, ankom han til Nimtofte Sogn, hvor han var i 1870, præcis som dokumenterne viser. Han optræder også i en Folketælling for Nimtofte i 1870, hvor der endda oplyses om hans fars navn og fødestedet i Vester Alling. Hans far og mor boede for øvrigt også i Nimtofte i 1870, hvor faren ernærede sig som Skomager og Bager!!

Født i Vester Alling
Den, nu konstaterede, rigtige Niels Christian Rasmussen blev født i Vester Alling d. 27. juni 1843, hvilket ses her:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21585440#367880,70695246

En enkelt forvirrende oplysning
I opslaget Sorø Amts Journal 1869, oplyses morens navn som Birthe Marie Sørensdatter. Hendes navn er Ane Marie Sørensdatter!
Hendes navn nævnes kun det ene sted i dokumenterne, men det kommer nok ind under skrivefejl, da alt andet stemmer!
Hun er født i Tøstrup Sogn - nabosogn til Koed Sogn, hvor hun fik 5 børn, inden manden døde i en ulykke som 31-årig.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127436#171071,28715922

Mange tusind tak for en fantastisk god hjælp, så jeg nu kan plante den rigtige Niels Christian Rasmussen i mit slægtstræ - uden at jeg forulemper nogen  :).

MVH Benny



 
Benny Dahl Houmann
bh17@outlook.dk

Benny Houmann

Hej Inger!

Mange tak for at gøre mig klogere på datidens lovgivning om Forsørgelsesforordninger og Forsørgelsessted!

Nu er jeg klædt bedre på, hvis såkaldte uægte børn, og ikke mindst deres forsørgelse, skulle dukke op igen. Og det gør de  :).

MVH Benny
Benny Dahl Houmann
bh17@outlook.dk

Britta Hansen

Så får du ham lige i lægdsrullen

Lægdsrullen for Vester Alling
1858_55_H52 - rejser til 38_O13 -  Ørum i  38/358  1864

1864_358_O13 - rejser til 62_S20  - Gjesing 62/313 i 1868

1868_313_S20 - rejser til 35_T11 - Nimtofte 35/360 i 1869

1869_360_T11

I den omskrevne rulle
1880_360_T11
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com


Benny Houmann

Hej Britta og Inger!

Jeg er dybt imponeret!

Lægdsruller
Med skam at melde, så har jeg aldrig bevæget mig ind i Lægdsruller, men med alle disse oplysninger om Niels Christian Rasmussen så vil jeg bestemt prøve at sætte mig ind dette givende område.

Fælles pastorat
Og at Koed og Marie Magdalene Sogne var under samme pastorat, og endda med en forsinket indførsel af Jens Andreas Sørensen i kirkebogen for Koed Sogn, fuldender historien. Mærkværdigvis er den udlagte barnefader Niels Christian Rasmussen ikke nævnt i kirkebogen for Koed.

I glas og ramme
Med alle disse fakta for Niels Christian Rasmussen, kommer han nu i glas og ramme i mit program.

Ane Marie Sørensen
Den arme Ane Marie fødte endnu et barn i Stenmagle Sogn d. 8. juli 1872 - denne gang i Stenmagle Fattighus. En lokal Jørgen Bendtsen havde ydet hende den nødvendige bistand. I april 1879 befandt hun sig igen på Djursland - denne gang i Nimtofte, hvor hun som 43-årig blev gift med ungkarlen Gregers Danielsen på 41 år. Efter at hun først havde født 5 børn i Koed Sogn, og derefter 2 sønner i Stenmagle Sogn, ophørte børnefødslerne. Det var næppe et liv i sus og dus, for Gregers Danielesen blev betegnet som Kludesamler i flere år.

TAK!
Tak er kun et fattigt ord, og med den hjælp jeg har fået, virker det meget fattigt!
Jeg føler, at jeg har drevet rovdrift på andres viden!
Men under alle omstændigheder: TAK!

MVH Benny


Benny Dahl Houmann
bh17@outlook.dk