Behöver hjälp med att läsa gammalt brev från Danmark.

Startet af John P, 18 Mar 2023 - 05:02

Forrige emne - Næste emne

John P

Hej,
Jag bor i Sverige och är Svensk men min gamlamorfar Einar Soldath kom från Danmark.
Detta är ett brev han skickade till Sverige efter skilsmässan från min gamlamormor (Elida).
Kan någon hjälpa mig med texten?

Jag vet att det är mycket text  :-[, men någon kanske tycker det är kul med gamla brev.  :)

Tusen tack på förhand, John Persson  :)

Sid 1:

Sid 2-3:

Sid 4:

Eva Morfiadakis


Hej,

jag har läst brevet och tror inte det är Einar som skrivit det. Personen ska skicka  10 kr till barnen som han/hon hade tänkt skicka till Einar i födelsedagspresent men då han/hon fick veta sanningen skrev hon bara ett brev. Personen tror inte att Einar kommer att skriva mer.

Jag tror det står G Soldath vilket bör vara Einars mor Gerda som skrivit. Einar och Elida blev skilda 1935. Jag kan inte se året men tror att brevet är skrivet före 1935.

https://kbharkiv.dk/permalink/post/17-1949662

Eva M
Eva M

John P

Tusen tack Eva. Jag tror du har rätt. Visst måste det vara Gerda, Einars mor. Texten är nästan för fin för att vara en man.  :) Kan man förstå vad "sanningen" handlar om när man läser texten?


Sonia Brutti

Jeg giver det et skud - og tror året er 1935, men absolut ikke sikker :)

Kære Elida

En af dagene sender jeg en pakke, men kun gamle ting, d man ikke kan sende andet.

Efter 1. Juli sender jeg børnene 10 kr. som jeg havde tænkt at sende Einar i fødselsdagspresent, men da jeg fik sandheden at vide, så fik han et brev, hvor han fik min mening at vide. Jeg tror dog ikke han skriver mere.
Jeg skrev til ham at jeg sendte penge inde i brevet for at han skulle svare mig - der (er) selvfølgelig ingen penge deri og svar fik jeg heller ikke (,) han skulle dog have fået det, da det eller var kommet retur og det gjorde det ikke.

Han er nok fornærmet, således går et altid at den som ikke har nogen grund bliver fornærmet - en mit brev var skarpt og Doktoren??? mente jeg skulle afsende det, han havde fortjent meget mere.

Pletterne på kjolen, den plisserede, kan gå af med lidt sprit, det er gummimaling - terpentin opløser det ikke.

Jeg ved der er ikke noget synderligt i pakken, men jeg mener det kan nok bruges. Hattene er af god velourfilt.

Men venligste hilsen til Dem og Børnene

Deres hengivne G. Soldath

PS: Jeg er lidt i tvivl om Doktoren.....
VH
Sonia :)

Eva Morfiadakis

Hej,

Sanningen vet man inget om. Hon hade skrivit till honom att hon skickade pengar men det var inga pengar i brevet. Hon tänkte väl att han skulle skriva tillbaka och säga att pengarna saknades. Det har han alltså inte gjort och brevet har inte heller kommit i retur. Han är nog förnärmad. Brevet som hon skickade var skarpt. Doktoren? menade att hon skulle skicka det, han förjänade mycket mer. Hon talar om en plisserad kjol i paketet som hon skickar med fläckar av gummimålning. Lite sprit tar nog bort det, terpentin löser det inte.

Eva M
Eva M

John P

Tack så hemskt mycket Sonia  :), och tack igen Eva.

Tusen tack för er hjälp! Nu vet jag vad det står i brevet.

Eva Morfiadakis


Du kan se skilsmässodomen av den 22/11 1935 i Oxie och Skytts häradsrätt. I protokollen får du mer information om omständigheterna.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Eva M

John P

Citat fra: Eva Morfiadakis Dato 18 Mar 2023 - 14:30

Du kan se skilsmässodomen av den 22/11 1935 i Oxie och Skytts häradsrätt. I protokollen får du mer information om omständigheterna.

Eva M

Är det på Arkiv Digital eller Riksarkivet?

Eva Morfiadakis

Citat fra: John P Dato 18 Mar 2023 - 17:42
Citat fra: Eva Morfiadakis Dato 18 Mar 2023 - 14:30

Du kan se skilsmässodomen av den 22/11 1935 i Oxie och Skytts häradsrätt. I protokollen får du mer information om omständigheterna.

Eva M

Är det på Arkiv Digital eller Riksarkivet?

Har svarat i PM.

Eva M
Eva M

John P

Än en gång, tusen tack Sonia & Eva för all er hjälp!  :)