Hvis en kommune køber en ejendom !

Startet af Carsten Friis Fischer, 16 Mar 2023 - 17:12

Forrige emne - Næste emne

Carsten Friis Fischer

Hej

Hvis en kommune køber en ejendom for ca. 50 år siden og man gerne vil se de købspapirer som der jo evt. må være, hvorledes finder man dem så ?

Jeg syntes ikke at Tinglysningen kan bruges i dette spørgsmål. Eller så er det mig som ikke forstår at bruge Tinglysningen.

Jeg kan se lidt på Arkivalier med pantebreve etc. etc. Men her figurere kommunen så kun med købsprisen.

Jeg ville jo gerne kunne se salgs- og købspris aftalen imellem sælger og køber.

Håber at jeg kan få nogle input.

mvh

Carsten Fischer
 

Britta Hansen

#1
Der er ikke forskel på om køber er en kommune, en privat person, et selskab ...

Du skal have fat i akten for den pågældende ejendom, hvor der er genparter af dokumenterne (med undtagelse af pantebreve).

Køb og salg af ejendomme - Kom godt i gang!

Sådan finder du oplysninger om et skøde, en servitut eller en pantehæftelse


I retskredsarkiverne ligger også genparter af de originale skøder og servitutter (pantebreve er kasserede). De er henlagt efter ejerlav og matrikelnummer.
- -
Hvis Kommunen fortsat ejer ejendommen, kan du se adkomstdokumentet på Tinglysning.dk. Anvend 'Forespørg med log ind'
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Carsten Friis Fischer

1000 tak skal du have.

Der er noget at gå i gang med :-)

mvh

Carsten Fischer

Carsten Friis Fischer

Britta Hansen.

Når man så bruger dette her som du også nævnte og som jeg formoder taget fra DAISY  "I retskredsarkiverne ligger også genparter af de originale skøder og servitutter (pantebreve er kasserede). De er henlagt efter ejerlav og matrikelnummer.",  er der for Viborgs vedkommende først noget fra 1993 og fremefter. Og da det jo er fra 1969 som jeg søger, er jeg jo lidt på den. Altså vel at mærke hvis jeg har gjort det rigtigt. Men som sagt. Pantebrevene kan jeg sagtens finde når jeg har matr. nr.. Men det er jo særligt det med genparter af de originale skøder jeg er ude efter.
Kan det evt. tænkes, at tingene fra 1969 endnu ikke er afleveret ?

Mvh

Carsten Fischer

Britta Hansen

#4
Hej Carsten

Vejledningen er fra 'Køb og salg af ejendomme - Kom godt i gang!'

Skriv lige hvilken ejendom, der er tale om - link evt. til ejendommens blad i Tingbogen.
- -
Der er to arkivserier fra den pågældende periode

1927   1982   Viborg Civilret, Tinglysningen      Skøde- og servitutgenparter I
1927   1982   Viborg Civilret, Tinglysningen      Skøde- og servitutgenparter II
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Carsten Friis Fischer

Hej Britta

Jeg sender dig lige en mail med det til din egen mailadresse.

mvh

Carsten Fischer

Britta Hansen

Hej Carsten

Har netop sendt dig en mail.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Carsten Friis Fischer

Hej Britta

1000 tak skal du have for det tilsendte.

Det ser jeg meget frem til at studere.

God weekend.

mvh

Carsten Fischer