Umyndiggjort person hvilket arkiv

Startet af Per Helge Nissen, 05 Jul 2011 - 12:05

Forrige emne - Næste emne

Per Helge Nissen

Vi har i familien en umyndiggjort person der er født i 1893 og ville gerne finde ud af noget mere om sagen.
Nogen der kan hjælpe videre??

Med venlig hilsen
Per Helge Nissen
Per Helge Nissen

Jakob Ramlau

Da der ikke har været nogle authoritative Bud paa Problemet vil jeg komme med nogle, kun delvist begrundede, Idéer:
En Umyndiggørelse er en Retsafgørelse, mig bekendt truffet ved den lokale Underret. Jeg er ikke vidende om noget centralt Register for Umyndiggørelser.
Da Umyndiggørelsen bl.a. skal forhindre Personen i at indgaa Forretninger, skal Umyndiggørelsen gøres offentligt kendt, vistnok som Tinglysning, igen ved den lokale Underret.
Umyndiggørelsen kan i Sagens Natur først komme paa Tale ved Myndighedsalderens Indtræden -- hvis man f.Eks. staar med et udviklingshæmmet Barn, er det muligt at Sagen ordnes via en evt. Institution?????
Hvis Umyndiggørelse kommer paa Tale f.Eks. ved sindssygelige Tilstande (Manikere kan faktisk sætte deres Formue over Styr paa en Eftermiddag) medens Personen ellers opholder sig paa en privat Bopæl, er det altsaa Underretten for det relevante Omraade der tager Affære. Men uden et Aarstal for Beslutningen kan det jo blive en lang Tur i Retsarkivet.................. 

Per Helge Nissen

Hej Jakob
Ja det er vist noget besværligt jeg har fået kastet mig ud i.
Jeg har fundet ud af at det var på Hvedholm Sindsygehospital personen var indlagt og siden sat i pleje på et mindre landbrug på Horne. Men årstal mangler.
Statstidende måske??

Tak for buddet.

Per Helge Nissen
Per Helge Nissen

Lis Holm

Hej Per,

Hvis det er Hvedholm på Fyn, vil jeg anbefale dig at kontakte Landsarkivet i Odense:

http://www.sa.dk/content/dk/om_statens_arkiver/organisation/landsarkiverne/landsarkivet_for_fyn

Jeg mener, der findes værge-protokoller eller lign. i retternes arkivalier,  men det kan de garanteret svare dig på.

Umyndiggørelse er jo et "lovindgreb" mod personen og skal derfor gå rettens vej.

Det kan de garanteret hjælpe dig med..

Lad os høre, hvordan det gik.. så kan vi andre lære mere!


vh
Lis Holm 2730  :)

Grethe Elten Mortensen

Hej

Her et link der ikke besvarer dit spørgsmål, men fortæller om emnet.

http://www.logir.fo/foldb/lov/1922/0000277.htm

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Grethe Elten Mortensen

Hej

Læser du de svar du får?

God weekend
Grethe Elten Mortensen

Per Helge Nissen

Hej Grethe
Ja det gør jeg da, eller hvad mener du ??
Vi er nået dertil at det er Odense Politi der har foretaget det fysiske i tvangsindlæggelsen, men det kniber gevaldigt med at finde ud af hvem der har foretaget umyndigørelsen.
Når jeg ved mere skal jeg nok vende tilbage.

Mvh Per Helge Nissen
Per Helge Nissen