DNA-match på 0,5 %

Startet af Peter Koustrup Jørgensen, 16 Feb 2023 - 23:32

Forrige emne - Næste emne

Peter Koustrup Jørgensen

Jeg har forlænget fået taget mit DNA ved MyHeritage.
En person der med mig har et match med mig på 0,5 %  (32,3 cM) siges at være min kusine i 3.-5. led.
Kan det godt være en der er barnebarn til min oldemors søster eller halvsøster.
Altså på den måde at en jeg har 0,5 % med har en mormor som var enten søster eller halvsøster til min oldemor.

Anders M. Petersen

#1
Hej Peter

Med 32,3 cM er det lidt svagt for så nær en relation - her kan du se de mulige relationer for 33 cM:

https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4/33

Du er Self i midten og så kan du tælle aner opad over dig og så ned til det mulige match.

I højre side matches med et fælles anepar og i venstre side relationer med én fælles ane - hvis f.eks. oldefar havde et barn 'på gule plader'.

Så oldemor er orange great grandparents i skemaet. Hendes forældre (de fælles aner med hendes søster eller halvsøster) er så great great grandparents - den grå kasse.

Et barnebarn af oldemors halvsøster vil så være den grå kasse 2C1R til højre med gennemsnitligt 122 cM, men typisk mellem 14 og 353 cM - klik på kassen for flere data.

Et barnebarn af oldemors halvsøster vil være den grå kasse Half 2C1R til venstre med gennemsnitligt 66 cM, men typisk mellem 0 og 190 cM - klik igen på kassen for flere data.

Så i mine øjne er matchet lidt for svagt for et barnebarn af din oldemors søster. Et barnebarn af din oldemors halvsøster er mere sandsynligt - og jeg ville nok overveje om ikke du skal en generation længere tilbage for at findes de fælles aner.

Herfra er det slægtsforskning - god jagt og skriv gerne her, hvis du finder forbindelsen!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Peter Koustrup Jørgensen

Jeg finder ud af at min mor har samme match med samme person. De har et fælles match på 1,3 % (94,6 cM) De står til at være kusine i 2. led - kusine i 3. led forskudt 1 generation.

Under min mors match står vores samme match under kategorien "udvidet familie". Under mine match star det samme match under kategorien "fjern slægtninge".

Jeg har kigget på skemaet du har sendt mig. Kan det ikke passe med min mors match med personen passer med at deres mormødre var halvsøstre? Det er sådan jeg regner det ud.

Ole Selmer

Hej Peter

Din mors resultat viser vigtigheden af at teste de ældste generationer, for nu har du mere DNA at arbejde med.

DNAPainter har et værktøj, der hedder What Are the Odds. Når vi sætter 94,3 cM ind i dette får vi 62 mulige slægtskaber! Det virker jo noget uoverskueligt, men heldigvis kan du  redigere i træet. Således hjælper det at sætte fødsels- og dødsår samt køn på matches forfædre ligesom du kan slette helt forkerte hypoteser. Umiddelbart kan vi jo nok udelukke både hypotese 1 og 2, hvor din mor henholdsvis er tiptipoldemor eller tiptipoldebarn til matchet. Du redigerer de enkelte ved simpelthen at pege med musen.

Dit eget forslag med, at din mors og matchets bedstemødre var ½søskende er hypotese 20 - og som du kan se en af de mest sandsynlige. Men der er andre, der er lige så sandsynlige og husk, at selvom sandsynligheden måske er lille, er den mulig og kan ikke udelukkes.

Det vil hjælpe, såfremt din mor matcher andre slægtninge til matchet, og du kan sætte dem  ind i What Are the Odds træet.

Sig endelig til, hvis jeg kan hjælpe yderligere.

Mvh
Ole

Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Anders M. Petersen

Hej Peter!

Nu har Ole lavet en fin "What are the odds analyse" til dig, men du får den også lige i skema-formatet:
https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4/94.3

Her er din mor nu "Self" og så er din teori jo at det er hendes bedstemors søsters barn - det vil sige samme oldeforældre eller en fælles oldefar/oldemor. Dermed er vi i de orange kasser og din oprindelige teori var så, at det var et barn til disse som var jeres match. Det giver enten Half 1C1R til venstre med typisk 224 cM og mellem 62 og 469 cM - eller en 1C1R til højre med typisk 433 cM og mellem 102 og 980 cM.

Det sidste kan udelukkes, da der bør være minimum 102 cM og det første er også meget ude i kanten af sandsynlighedsintervallet (klikker du på kassen kan du se at under 3% af matches i denne relation har 94,3 cM eller mindre).

Jeg vil fortsat mene at du skal én generation længere tilbage - så begynder tallene at passe noget bedre!

Du må meget gerne skrive her, når du opklarer forbindelsen - det burde være muligt!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Peter Koustrup Jørgensen

#5
Jeg vil dog ikke mene det er muligt at gå en generation længere tilbage, da alle mine bedsteforældre og oldeforældre er døde.
Jeg tror også vores match har både forældre og bedsteforældre som er døde.

Hvis vi siger min mor er "self" i skema-formatet, er du ikke sikke på vores match må høre til den kasse til venstre hvor der står Halv 2C. Her står 120 cM og mellem 10 og 325 cM.

Anders M. Petersen

Hej Peter!

Jeg siger ikke at du skal teste flere - du har tests nok.
Det jeg siger er, at du nok skal lede efter den fælles ane mellem din mor og matchet én generation længere tilbage end at de har fælles oldeforældre eller en fælles oldefar/oldemor.

Selv om der er tale om en halvsøskende til din mors bedsteforælder, der ligger i feltet "Half 1C1R" med et interval på 62 til 469 cM, så ligger de 94,3 cM i de lave 2,6% af sandsynlighedsintervallet (klik på boksen på linket). Det betyder ikke, at det ikke er muligt, men jeg tror altså at de fælles aner ligger en generation længere tilbage - altså at skal du prøve at lede blandt din mors tipoldeforældre og matchets oldeforældre eller måske tipoldeforældre for at finde de(n) fælles ane(r).

Det er mine råd.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jørgen Kanters

Citat fra: Peter Koustrup Jørgensen Dato 20 Feb 2023 - 22:58
Jeg vil dog ikke mene det er muligt at gå en generation længere tilbage, da alle mine bedsteforældre og oldeforældre er døde.
Jeg tror også vores match har både forældre og bedsteforældre som er døde.

Hvis vi siger min mor er "self" i skema-formatet, er du ikke sikke på vores match må høre til den kasse til venstre hvor der står Halv 2C. Her står 120 cM og mellem 10 og 325 cM.

Din mors DNA slår dit idet der ikke er noget DNA på din mors side du har som din mor ikke har. Og hvor det var for lidt til en oldeforældres oldebarn med dit DNA passer det fint med din mors DNA (den ene bedsteforældres oldebarn (plejer at være bedstefaren))

Hvis din mor havde nogle kendte halvsøskende eller efterkommere heraf ville det være sjovt at teste dem