Forbedrede funktioner for Y37, Y67 og Y111 matches hos FamilyTreeDNA

Startet af Anders M. Petersen, 16 Feb 2023 - 21:40

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Jeg har ikke lagt skjul på at jeg synes at FamilyTreeDNA lidt skamløst sælger deres Y37, Y67 og Y111 tests, selvom disse STR-tests er forældede i forhold til BigY (se min holdning her https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,156197.0.html )

Men nu har FTDNA oppet sig og lavet en forbedret funktion for STR matches, som faktisk er ret brugbar.

Med den nye funktion får man et bud på, hvornår den fælles fædrene ane blev født, men ligesom med alt andet DNA, så er det ikke et entydigt resultat, men udtrykt i konfidensintervaller.
For hvert match angives nu et gennemsnit, et 68% konfidensinterval, et 95% konfidensinterval og et 99% konfidensinterval for hvornår den fælles blev født.

(Et 95% konfidensinterval betyder at der er 95% statistisk sandsynlighed for at den fælles ane blev født inden for dette årsinterval).

Jeg vedhæfter nedenfor mine skærmbilleder for mit nærmeste Y111 match med GD4 ("Genetic distance" = 4), hvor en fælles BigY og grundig slægtsforskning suppleret med et 3. heldigt BigY match har bevist, at den fælles ane med sikkerhed blev født før 1590, men næppe mere end et par generationer før.

Her angiver FTDNA nu flg. sandsynligheder for hvornår den fælles ane blev født:
Gennemsnitligt = år 1706 (meget ved siden af - men det er også et gennemsnit)
68% konfidensinterval = år 1623 til 1790 (det passer så ikke helt - vi er ude i de resterende 32%)
95% konfidensinterval = år 1519 til 1850 (vi er lige med i dette interval)
99% konfidensinterval = år 1393 til 1901 (med så mange år, så går det nok heller ikke galt!)

Til FTDNA's forsvar vil jeg sige, at Yfull's 95% estimat ud fra vores BigY match ligger på 125 til 750 år siden = år 1270 til 1895, så her er STR-estimatet jo næsten lige så godt!

Hatten for dette arbejde fra FTDNA's side og en stor opfordring til at genbesøge sine STR-matches på FTDNA - det er jo gratis ekstra information på den test, man allerede har taget, såfremt man har taget en Y12, Y25, Y37, Y67 eller en Y111 test.

Nedenfor følger lidt skærmbilleder med ekstra tekst om de enkelte trin.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Den nye funktion ligger lidt gemt under "Y-DNA matches" fanen - pilen viser, hvor man skal klikke.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

#2
Når man klikker får man dette skema - skemaet er helt ens for alle testere og alle matches, men der er en (lidt for) diskret blå fremhævning for det aktuelt gældende match (her GD4 på en Y111).

I skemaet ses også på hvilket niveau man får oplyst STR-matches:
For Y12 er det kun GD0 og GD1
For Y25 er det GD0 til GD2
For Y36 er det GD0 til GD4
For Y67 er det GD0 til GD7
For Y111 er det GD0 til GD10

Man kan også se at for de mere detaljerede tests, så bliver 95% konfidensintervallet mere præcist - det er logisk, da der er flere data at arbejde på.
For et Y12 match på GD0 er den fælles ane med 95% sandsynlighed født i den meget brede tidsramme fra år 950 til 1950, hvorimod et Y37 match på GD0 med 95% sandsynlighed blev født i intervallet mellem år 1600 og 1950. Har man et Y111 match med GD0 er sikkerheden ret stor - her er der 95% sandsynlighed for at den fælles ane blev født mellem år 1750 og år 1950.

At "bagkanten" ved GD0 er år 1950 i alle tilfælde er lidt af et trick - man er jo nødt til at antage at der mindst er tale om far og søn, så det ville ikke give så meget mening at angive at den fælles ane blev født i 2020 for GD0 på Y12.

På det vedhæftede screendump er den diskrete blå markering suppleret med en rød pil
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

#3
Klikker man på den blå markering, så får man en graf, der viser konfidensintervallerne. Denne graf er igen ens for alle der har et GD4 match på Y111, men det giver jo også god mening.

Jeg måtte zoome min Chrome browser ud til 75% for at kunne se grafikken - det må de lige få fikset!

Den vandrette akse er fødselsåret for den fælles ane og den lodrette akse er sandsynligheden.

Under grafen kan man se gennemsnittet, som blot er midten af sandsynlighedsintervallet - det er faktisk ikke engang det mest sandsynlige enkelte år (det ligger på toppen af kurven lidt senere end år 1706).

Mere videnskabelige er 68%, 95% og 99% konfidensintervallerne. Selvom 99% ikke er 100%, så vil jeg sige at man med (næsten) sikkerhed kan antage at den fælles ane blev født indenfor 99% konfidensintervallet - og også med ret stor sikkerhed indenfor 95% konfidensintervallet. 68% konfidensintervallet er så "det bedste bud", men ikke sikkert.

For at samle op, så synes jeg faktisk at dette tiltag øger værdien af en STR-test en del og giver dem, der har købt testen det, som de skulle have haft fra starten.

Prøv det og skriv gerne betragtninger og/eller spørgsmål i denne tråd!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Ole Selmer

Hej Anders

Du bad selv om nogle betragtninger ;)

Mine er, at FTDNA med dette tiltag krampagtigt forsøger at holde liv i noget værdiløst. I mit eget tilfælde har jeg BigY resultater af 3 efterkommere i lige linje efter 3 Selmer brødre født 1704 - 1709. Deres far Johan Henrik Selmer blev født i 1678, hvor BigY resultaterne estimerer fødselsåret 1668 for Most Recent Common Ancestor.

Ser man på Y37, Y67 og Y111 får jeg estimerede fødselsår 1628/1628 ved Y37, 1508/1243 ved Y67 og 1450/1346 ved Y111 for mine to BigY matches.

Jeg anbefaler derfor fortsat at gå direkte til BigY, hvis man er til Y-DNA.

Mvh
Ole


Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Anders M. Petersen

Hej Ole!

Der er ingen tvivl om at BigY giver meget mere brugbare matches end STR-tests, da den kronologiske rækkefølge mellem matches er entydig ved BigY, hvor den bare er "sandsynlig" med STR-tests. Jeg er også enig i at FTDNA lidt desperat pusher deres STR-tests - bl.a. ved at de fortsat er "adgangsbillet" til en BigY.

Men der er nok nogle testere derude, der har forsøgt sig med Y37 som en introduktion til Y-DNA og som så har givet op på det. De får nu gratis et bedre værktøj og bør i det mindste genbesøge deres Y37 resultater, for at se, om ikke det giver mere mening nu. Jeg tænker også at det nu er tydeligt for alle at Y12 og til dels Y25 matches ofte ligger meget langt uden for den periode som de skriftlige kilder dækker - og med sikkerhed gør det, hvis man ikke matcher de samme personer på Y37, Y67 og Y111 (hvis ellers begge er testet på disse niveauer).

Så det var bestemt ikke reklame for Y37, Y67 og Y111 - bare et forsøg på at gøre opmærksom på at man i det mindste nu havde noget mere brugbart end den gamle TIP-beregning, som var berygtet for at være vildledende.

Og så må vi bare håbe at flere danskere vil prøve BigY for at se lidt ud i de tåger, som ligger før de skriftlige kilder - jeg synes i hvert tilfælde selv, at det er meget spændende!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jytte Duholm

Kære Anders og Ole!
Jeg har netop genbesøgt min brors resultater af en Y37-test.
Min bror har mange matches i Skotland i en bestemt familie, nemlig klanen Chisholm. Stamfaderen til denne slægt menes at være kommet fra Normandiet til England med Wilhelm Erobreren i 1066, hvilket blandt andet er sandsynliggjort ved skriftlige kilder og nu også DNA.
Min og min brors ældst kendte ane var bonde i gården Dueholm, Sevel s., Ginding h. i 1600-tallet. Jeg regnede med, at den fælles ane med Chisholm-klanen ligger meget langt tilbage i tid, måske ligefrem for 5000-6000 år siden.
Nu fortæller den nye STR-beregning mig følgende om den Chisholm, som genetisk set er tættest på min bror:

Based on a Genetic Distance of 3 at the Y-37 test level N.n. and N.N. (navne udeladt af undertegnede) are estimated to share a common paternal line ancestor who was, with a 95% probability, born between 1000 and 1800 CE. The most likely year is rounded to 1500 CE. This date is an estimate based on genetic information only.

Hvordan skal jeg fortolke det? Nu ser det alligevel ud til, at den fælles ane findes i vikingetiden - eller hvad?

Venlig hilsen

Jytte


Anders M. Petersen

Hej Jytte!

Jeg er lige kommet tilbage fra ferie, så jeg svarer først nu.

Aldersberegningerne ud fra Y37 er noget usikre, men det ligner da et tæt match.
Men måske har nogle af Chisholm'erne taget BigY (du kan se det på listen over matches) og så kan du se deres haplogruppe (også på matchlisten).

Hvis du sender haplogrupperne til mig (der er muligvis flere - en for hvert match) i en privat besked, så kan jeg komme med et forslag til en test hos Yseq til under 200 kroner ialt, der kan se, om din bror er i Y-slægt med Chisholm'erne indenfor de sidste 1.000 år. Dette er et SNP resultat og derfor en del sikrere.

En BigY vil give et endnu bedre resultat, men det er jo en dyr test, som man også skal bruge en del tid på at sætte sig ind i efterfølgende!

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Hej Jytte!

Jeg slår lige en baglæns kolbøtte her:

Min morfar havde en del STR-matches (altså Y37 og Y67) med et engelsk "Stedman" Y-DNA projekt. Sidst jeg kiggede på det, så var det med den gamle FTDNA "TIP-beregning", som ingen rigtigt stolte på og så havde ingen Stedman endnu taget BigY. Jeg var derfor skeptisk overfor om Y-DNA matchet til Stedmans rigtigt kunne bruges til noget - min holdning var at BigY er det eneste, der giver et entydigt brugbart resultat, som man kan stole på.

Nu bemærkede jeg at der var kommet flere BigY på Stedman prøverne og at den nye STR aldersberegning faktisk rammer ret godt i forhold til BigY estimatet.
Jeg har vedhæftet et anonymiseret overblik over alle min morfars matches på Y67 og Y37 niveau (der er ingen på Y111 og alt for mange på Y25) hvor der også er en BigY.
Jeg må indrømme at det passer forbavsende godt, så måske du i udgangspunktet bare skal stole på Y37 aldersestimatet?

Min morfar (angivet som tysker nederst her, da hans fædrene slægt var fra Angeln) og de mange efterkommere på De Britiske Øer havde en fælles ane, der med 95% sandsynlighed var født mellem år 345 til 996 (mest sandsynligt omkring år 700) - det lugter lidt af viking!

https://discover.familytreedna.com/y-dna/I-FGC54051/tree

Jeg vil dog stadigvæk fastholde at BigY med dens sikre relation mellem testerne (se bare det fine træ på linket) giver mere end Y37, der ikke placerer matches i et entydigt træ. Det er dog mange penge for noget, der kun yderst sjældent kan klikke ind i den kendte slægtsforskning.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jytte Duholm

Kære Anders!
Tusind tak for dit udførlige svar, som jeg lige skal tygge lidt på. Jeg har også lige været på ferie, så hjernecellerne er gået i dvale.
Vh. Jytte