Bøjskov nær Felsted i Sønderjylland?

Startet af Tom Smidth, 19 Aug 2011 - 13:55

Forrige emne - Næste emne

Tom Smidth

Jeg har under arbejdet med slægten Lock i Felsted kirkebog stødt på lokaliteten Bøjskov (Boyschau)


Hele teksten lyder:
død 18. febr. 1840 begravet 25 februar Christian Petersen Lock, Wittvwer u(nd) Layg: Inste auf Feldstedt feld. Er var ein Sohn der weyl. in Neuschobüll wohnenden Häuerinstenleute Peter Hansen Lock und Kiesten geb. Hansen. Er war zwey mal verheyrathet zuerst mit Marie Kiestina geb. Christiansen, welche vor meheren Jahren verstarb; worauf er später mit Marie geb. Jürgensen Lassen [verheiratet wurde?] Von seiner ersten Frau hinterlässt er 4 Söhne 1) Christian Pet. Lock in Colstrup 2) Peter Pet. Lock, Inste in Felstedt 3) Hans Peter Lock unverheyrathet im väterlichen Hause u. 4) Lorenz Pet. Lock, dienend auf Boyschaualt 64 1/3 Jahr.

Jeg kan bare ikke finde noget sted i området med det navn. Kan du hjælpe mig på vej?

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Karsten Jacobsen

#1
Der er en hovedgård, der hedder sådan nær Gråsten, jf. denne hjemmeside (som også har et bud nær Christiansfeld):

http://www.boyschau.dk/

Mange hilsner
Karsten

Inger Buchard

Jamen, det er fordi det skal staves på rigsdansk, når man skal slå det op. Selv ville jeg lede under Bøjskov, Trap kalder stedet Bøgskov/Bøgeskov, men det kan findes under Bojskov og var et gods i Gråsten-komplekset. Godset blev udparcelleret og dele ligger i Ullerup sogn, mens hovedhuset er i Adsbøl

Hvis du leder efter Bojskovvej på Krak, finder du en relativt lang nord-sydgående vej mellem Adsbøl og Ullerup

Inger
Redaktør på DIS-Wiki


Tom Smidth

Se det hjalp :D

Det er nu heller ikke let. mit Generalstabskort i 3 bind kalder stedet Bojskov og ligger i Ullerup sogn et par km vest for Avnbøl.

Tak for hjælpen
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]