Thybo-slægt i Tranum

Startet af Bøgelund, 04 Feb 2023 - 15:47

Forrige emne - Næste emne

Bøgelund

Hej, jeg er løbet ind i nogle "Thybo'er" i min slægt fra Tranum.
Min tiptip-oldefar var født på Øland i 1787 og hed Laurs Nielsen. På et tidspunkt kaldes han Lars Thybo.
Han blev gift med min tiptip-oldemor Dorthe Margrethe Christensdatter, født i 1795 i Tranum.
Hun var datter af en Christen Nielsen - også kaldet Thybo og Karen Pedersdatter. Karen Pedersdatter var hans tredje kone. Før hende var han gift med en Dorte Sørensdatter og før hende en ukendt. Med den ukendte hustru fik han omtrent 1776 en datter Ingeborg Christensdatter og i 1781 fik han i Tranum Niels Christensen. I kirkebogen står der kun Christen Nielsen Tyboe og hustru i Tranum som forældre. Faddere er bl.a. en Jens Tyboe og en Søren Tyboe. Jeg kan ikke finde en Ingeborg Christensdatter i Tranum Kirkebog omkring 1776, hvorfor jeg gætter på, at Christen Nielsen Thybo og han første hustru er tilflyttere, men hvorfra kommer disse Thyboer? Hvor er Christen Nielsen Thybo født?
Ved folketællingen i 1787 er Christen Nielssen 47 år og ved tællingen i 1801 er Christen Nielsen 65 år.
Jeg gætter for øvrigt på, at Lars Thybo har arvet tilnavnet efter svigerfaderen (?), da der ikke er omtalt nogle Thyboer i kirkebogen fra Øland, da han blev født der.
@Erling Agesen: Du har i en tidligere tråd fra 2011 skrevet, at du havde nogle detaljer om Lars Nielsen og Dorthe Margrethe Christensdatter, men den link du har indsat virker desværre ikke længere.