Tydning af inskription på russisk Samovar

Startet af Anette Eriksen, 04 Feb 2023 - 15:12

Forrige emne - Næste emne

Anette Eriksen

Hej igen.

Mon nogen kan tyde denne inskription?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Poul F. Andersen

Jeg har før haft stor hjælp af dette link
i en lignende situation:

https://da.wikipedia.org/wiki/Russiske_alfabet

Prøv selv... :)
Venligst
Poul F. Andersen


Anette Eriksen

Hej begge.

Tusind tak. Jeg vil forsøge.

Mange hilsner
Anette Eriksen


Peter Kristiansen

TSVAR. TORG. DOMABR. SCHEMARINYKH

TORG. er noget med handel - ellers giver min russisk ordbog ikke udslag....
Det er et stempel, som fortæller noget om, at varerne fra dette firma er præmierede ved forskellige udstillinger.

Medaljen til højre med Nikolai II.s portræt
M.v.h. Peter Kristiansen

Anette Eriksen

Hej Peter,

Mange tak for hjælpen. Så blev jeg da noget klogere.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Ferdinand

#6
Hej Anette,

En lille rettelse til Peters translitteration, der står Товар. Торг. ДомаВр. Шемариных (Tovar. Torg. DomaBr. Shemarinykh) - o'et er bare blevet slidt nede i højre hjørne. Det står for Товарищество Торгового Дома Братьев Шемариных og betyder "Brødrene Shemarins handelshuskompagni" (-ykh er en ejefaldsendelse, efternavnet er Shemarin). Længst oppe står der bynavnet Тула (Tula). Medaljen til højre er rigtigt nok et portræt af den sidste zar, Nikolaj II. På medaljen til venstre står der ВСЕР. ПРОМ. [?] ВЫС (VSER. PROM. [?] VYS). De to første fortkortelser og den sidste forkortelse står for Всероссийские промышленные выставки (Vserossijskie promyshlennye vystavki) og betyder "De alrussiske industriudstillinger" (se linket nedenfor). Det er svært at se på billedet, hvad den tredje forkortelse er.

https://en.wikipedia.org/wiki/All-Russia_Exhibition

Mvh.
Ferdinand

Ferdinand

Hej igen,

Jeg søgte på brødrenes navn på Google, og deres historie og virksomhed er yderst veldokumenteret. De stammer fra Voronezh, men flyttede til Tula i slutningen af 1800-tallet, hvor de i 1887 påbegyndte deres samovarproduktion. Deres handelshus, som nævnes på din samovar, blev grundlagt i 1899, men den sidste store alrussiske industriudstilling fandt sted allerede i 1896. Den tredje forkortelse, som jeg ikke kan tyde på din samovar, må altså indikere, at den blev fremvist på en af de langt mindre regionale "alrussiske" industriudstillinger, som fandt sted med nogle års mellemrum rundt omkring i Rusland i årene inden Oktoberrevolutionen. Din samovar må altså være produceret mellem 1899 og 1917.

Mvh.
Ferdinand

Jakob Ramlau

Tula husede talrige store Virksomheder just i Metalbranchen. Ogsaa Vaaben- og Ammunitionsfabrikker.

Anette Eriksen

Kære Ferdinand og Peter.

Tusind tak. I er da bare for gode