hjælp til at forstå handel med 2 panteobligationer

Startet af Grethe Leerbech, 03 Feb 2023 - 14:51

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Min ane køber en gård i 1795 og betaler delvist med en panteobligation på 400rd til 4% rente i 1795, med årlige afdrag og rente på Viborg snapsting. (ikke angivet hvor meget afdraget skal lyde på)

I juni 1802 låner han igen penge 400rd til 6% årlig på Viborg snapsting. I den forb. står der i margin på den første obligation (Udlignet ibn. af-Grøn-denne obligation ifølge quittering 6. juli 1801 af Grøn, (underskrevet:) Peder Christensen 24 juli 1802

I 1813 bliver obligationen fra 1802 rettet til 350rd.  og denne bliver så "kvitteret den 23.9.1828)

Mit spørgsmål er flg. jeg har ikke ret meget forstand på handler med fast ejendom.

Er den første obligation udbetalt og han har lånt endnu 400rd -eller er der tale om en diskontering altså at noget af det nye lån i 1802 går til at betale "rest"beløbet på obligationen i 1795.

Kan man rette en obligation så mange år efter i stedet for der laves en ny?

I 1828 går han på aftægt og der udstedes en ny obligation  af sønnen- men på en anden pris 600rd.
det der ærgrer mig, at man ikke ved hvor meget der betales.
på forhånd tak for hjælpen

mvh
Grethe   
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Kurt Dahl

"Er den første obligation udbetalt og han har lånt endnu 400rd -eller er der tale om en diskontering altså at noget af det nye lån i 1802 går til at betale "rest"beløbet på obligationen i 1795."
Det er normalt ikke muligt at se hvad man bruger det nye lån til. Det kan sagtens være at han udbetalt den gamle obl.

Men for at kunne svare mere præcis på dine spørgsmål, vil det være en fordel med link til de forskellige dokumenter.

Venlig hilsen

Kurt Dahl

Grethe Leerbech

Tusind tak Kurt, du har besvaret mit spørgsmål-og selvfølgelig er det helt rigtige at sende et link til de pågældende obligationer; men jeg syntes bare det blev "alt for mange link" til et noget generelt spørgsmål. Men undskyld for de manglende link

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ